Autorregulación del aprendizaje en centros educativos de Granada donde se utilizan las Tecnologías de la Información y la Comunicación

  1. Barría Lobos, Carolina
  2. Rodríguez Fernández, Sonia
  3. Salmerón-Vílchez, Purificación
Journal:
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

ISSN: 2254-5883

Year of publication: 2017

Volume: 6

Pages: 140-155

Type: Article

DOI: 10.30827/DIGIBUG.45370 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGIBUG editor

More publications in: ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

Abstract

The objective of this article is to analyze the application of self-regulated learning strategies in the learning process of students before, during and after finishing a task, the perception that the teachers have about the students’ use of these strategies and the relation between both their opinions in educational contexts where TIC are applied. The study is based on the theory proposed by Pintrich (2000) about self-regulated learning. The statistics were obtained by way of individual questionnaires given to 332 students from the 5th and 6th grades and a record of observations made by 18 teachers from these same grades in 7 elementary schools in the city of Granada, Spain. Based on the results, one can conclude that the emotional/affective learning strategies are the most used by the students and that there is considerable agreement between the opinions of students and teachers.

Bibliographic References

  • Boekaerts, M., & Niemivirta, M. (2000). Self-regulated learning: finding a balance between learning goals and ego-protective goals. En M. Boekaerts, P. Pintrich, & M. Zeidner, Handbook of Self-regulation (pp. 417-450). San Diego, California: Academic Press.
  • Borkowski, J., Chan, L., & Muthukrishna, N. (2000). A processoriented model of metacognition: links between motivation and executive functioning. En G. Schraw, & J. Impara, Issues in the Measurement of Metacognition (pp. 1-43). Lincoln, NE: Buros Institute of Mental Measurements Universidad de Nebraska.
  • Buendía, L., Colás, P. y Hernández, F. (1998). Métodos de investigación en Psicopedagogía. Madrid: McGraw-Hill.
  • Byrne, B. (2001). Structural equation modeling with Amos: Basic concepts, applications and programming. Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Coll, C., & Colbs. (2002). El constructivismo en el aula. Barcelona: Graó.
  • Cubillo, M. (15 de 12 de 2010). EconPapers. Obtenido de http://repec.economicsofeducation.com/2010zaragoza/05- 58.pdf
  • De la Fuente, J. y Justicia, F. (2007). El modelo DIDEPRO de regulación de la enseñanza y del aprendizaje: Avances recientes. Revista electrónica de investigación psicoeducativa, 5(3), 535-564.
  • Decreto 72/2003, de 18 de marzo, de Medidas de Impulso de la Sociedad del Conocimiento en Andalucía.
  • Gaeta, M.L. y Herrero, M.L. (2009). Influencia de las estrategias volitivas en la autorregulación del aprendizaje. Estudios de Psicología, 30(1), 73-88.
  • González Pérez, A. y De Pablos Pons, J. (2015). Factores que dificultan la integración de las TIC en las aulas. Revista de investigación educativa, 33(2), 401-417.
  • Marco, B. (2008). Competencias básicas. Madrid: Narcea.
  • Maturana, H. y Varela, F. (2003). El árbol del conocimiento: Las bases biológicas del entendimiento humano. Buenos Aires: Lumen.
  • Pintrich, P. (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. En M. Boekaerts, P. Pintrich, & M. Zeidner, Handbook of self-regulation (pp. 451-502). San Diego, California: Academic Press.
  • Rosario, P., Fuentes, S., Beuchat, M. y Ramaciotti, A. (2016). Autorregulación del aprendizaje en una clase de la universidad: un enfoque de difusión curricular. Revista de Investigación Educativa, 34(1), 31-49.
  • Vallejo, M., Fernández-Cano, A. y Torralbo, M. (2006). Patrones de citación en la investigación española en educación matemática. Revista española de documentación científica, 29(3), 382-397.
  • Walber, M. (2005). Konstruktivismus als Legitimation für selbstgesteuertes Lernen mit neue Medien?! Report, 28(1), 102-109.
  • Werlen, E., & Bergamin, P. (2012). Lebens Langes Lernen. http://goo.gl/Oh3nTF
  • Winne, P., & Perry, N. (2000). Measuring self-regulated learning. En P. Pintrich, M. Boekaerts, & M. Zeidner, Handbook of selfregulation (pp. 531-566). Orlando, FL: Academic Press.
  • Zimmerman, B. (2000). Attaining self-regulation: A social cognitive perspective. En P. Pintrich, M. Boekaerts, & M. Zeidner, Handbook of self-regulation (pp. 13-41). Orlando, FL: Academic Press.