Cuestionario de evaluación motivacional del proceso de aprendizaje (EMPA)

  1. Raúl Quevedo-Blasco 1
  2. Víctor J. Quevedo-Blasco
  3. Montserrat Téllez-Trani
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
EJIHPE: European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education

ISSN: 2174-8144 2254-9625

Year of publication: 2016

Volume: 6

Issue: 2

Pages: 83-105

Type: Article

DOI: 10.30552/EJIHPE.V6I2.163 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: EJIHPE: European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education

Sustainable development goals

Abstract

Within the teaching-learning process, intervention in the classroom is without doubt one of the most difficult and complex to design and carry out in search of achieving greater possible degreeof learning by students. Due to the importance of this construct, the objective of this study was the development and validation (sample of 1401 students aged between 10 and 17 years) of a motivational assessment questionnaire of the learning process. Theresults offer an instrument consisting of 33 items, which provides information on intrinsic motivation, extrinsic and comprehensive Cronbach's α of .83, .93, and .93 respectively. The costs of interpretation of the questionnaire for each type of motivation are divided by gender and age, thus providing comparisons between peer groups reliably.

Bibliographic References

  • Citas Álvarez, A., Suárez, N., Tuero, E., Núñez, J.C., Valle, A., y Regueiro, B. (2015). Implicación familiar, autoconcepto del adolescente y rendimiento académico. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 5(3), 293-311.
  • Ariza, T., Quevedo-Blasco, R., y Buela-Casal, G. (2014). Satisfaction of Social and Legal Sciences with the introduction of the European Higher Education Area. The European Journal of Psychology Applied to Legal Context, 6, 9-16.
  • Ariza, T., Quevedo-Blasco, R., Ramiro, M.T., y Bermúdez, M.P. (2013). Satisfaction of Health Science teachers with the convergence process of the European Higher Education Area. International Journal of Clinical and Health Psychology, 13, 197-206.
  • Bueno, J.A. (2004). La motivación del alumno en el aula. Madrid: ICCE.
  • Cabanach, R.G., Souto Gestal, A., Freire Rodríguez, C., y Ferradás Canedo, M.M. (2014). Relaciones entre autoestima y estresores percibidos en estudiantes universitarios. European Journal of Education and Psychology, 7(1), 43-57.
  • Cueli, M., González-Castro, P., Álvarez, L., García, T., y González-Pienda, J.A. (2014). Variables afectivo-motivacionales y rendimiento en matemáticas: un análisis bidireccional. Revista Mexicana de Psicología, 31, 153-163.
  • Dosil, J. (2004) Psicología de la actividad física y del deporte. Madrid: McGraw Hill.
  • García-Pereira, S., y Quevedo-Blasco, R. (2015). Análisis de las revistas iberoamericanas de Psicología y de Educación indexadas en el Journal Citation Reports del 2013. European Journal of Education and Psychology, 8(2), 85-96.
  • González, J.C. (2008). TIC y la transformación de la práctica educativa en el contexto de las sociedades del conocimiento. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 5, 1-8.
  • González, V. (1994). Motivación Profesional y Personalidad. Sincelejo, Colombia: Editorial Universitaria de la Universidad de Sucre.
  • Kuzmina, N.V. (1970). Metódicas investigativas de la actividad pedagógica. Leningrado: Editorial Leningrado.
  • Martínez-Loredo, V., Fernández-Artamendi, S., Weidberg, S., Pericot, I., López-Núñez, C., Fernández-Hermida, J.R., y Secades, R. (2016). Estilos educativos y uso de alcohol en adolescentes: un estudio longitudinal. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 6(1), 27-36.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2014). Panorama de la Educación. Indicadores de la OCDE 2014. Informe español. Madrid, España: Secretaría de Estado de Educación, Formación Profesional y Universidades. Instituto Nacional de Evaluación Educativa.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2015). Datos y Cifras del sistema universitario español. Curso 2014-15. España: Secretaría General Técnica. Subdirección General de Documentación y Publicaciones.
  • Olivares, P.R., Cossio-Bolaños, M.A., Gómez-Campos, R., Almonacid-Fierro, A., y García-Rubio, J. (2015). Influence of parents and physical education teachers in adolescent physical activity. International Journal of Clinical and Health Psychology, 15, 113-120.
  • Pérez-Fuentes, M.C., Gázquez, J.J., Molero, M.M., Cardila, F., Martos, Á., Barragán, A.B., Garzón, A., Carrión, J.J., y Mercader, I. (2015). Impulsividad y consumo de alcohol y tabaco en adolescentes. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 5(3), 371-382.
  • Quevedo-Blasco, R., Ariza, T., y Buela-Casal, G. (2015). Evaluación de la satisfacción del profesorado de Ciencias con la adaptación al Espacio Europeo de Educación Superior. Educación XX1, 18, 45-70.
  • Quevedo-Blasco, V.J., y Quevedo-Blasco, R. (2010). Programa Zenódoto: herramienta de gestión para profesorado de centros de educación infantil, primaria, secundaria y universitaria. Revista Digital Universitaria, 11, 1-16.
  • Quevedo-Blasco, V.J., y Quevedo-Blasco, R. (2011). Influencia del grado de somnolencia, cantidad y calidad de sueño sobre el rendimiento académico en adolescentes. International Journal of Clinical and Health Psychology, 11, 49- 65.
  • Ribes, E., Ibáñez, C., y Pérez-Almonacid, R. (2014). Una propuesta metodológica para el análisis experimental del aprendizaje comprensivo. Revista Mexicana de Psicología, 31, 100-110.
  • Rodríguez, S., Regueiro, B., Blas, R., Valle, A., Piñeiro, I., y Cerezo, R. (2014). Teacher self-efficacy and its relationship with students’ affective and motivational variables in higher education. European Journal of Education and Psychology, 7(2), 107-120.
  • Rodríguez-Ayán, M.N. (2010). Perfiles motivacionales definidos mediante análisis de conglomerados y su relación con la capacidad percibida y el rendimiento académico. Anales de Psicología, 26, 348-358.
  • Román, M. (2013). Factores asociados al abandono y la deserción escolar en américa latina: una mirada en conjunto. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11, 33-59.
  • Ruiz-Quiles, M., Moreno-Murcia, J.A., y Vera, J.A. (2015). Del soporte de autonomía y la motivación autodeterminada a la satisfacción docente. European Journal of Education and Psychology, 8(2), 68-75.
  • Sierra, R. (1994). Tesis doctorales y trabajos de investigación científica (1a. ed.). Madrid: Paraninfo.
  • Sierra, R. (1995). Técnicas de investigación social. Teoría y ejercicios (1a. ed.). Madrid: Paraninfo.
  • Suárez, J.M., y Fernández, A.P. (2011). Evaluación de las estrategias de autorregulación afectivo-motivacional de los estudiantes: Las EEMA-VS. Anales de Psicología, 27, 369-380.
  • Valle, A., Regueiro, B., Estévez, I., Piñeiro, I., Rodríguez, S., y Freire, C. (2015). Implicación y motivación hacia los deberes escolares en los estudiantes de Primaria según el rendimiento académico y el curso. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 5(3), 345-355.
  • Viseu, J., Neves de Jesus, S., Quevedo-Blasco, R., Lenuţa, C., y Canavarro, J.M. (2015). Motivação docente: estudo bibliométrico da relação com variáveis individuais, organizacionais e atitudes laboráis. Revista Latinoamericana de Psicología, 47, 58-65.
  • Zarauz-Sancho, A., y Ruiz-Juan, F (2015). Factores determinantes de la motivación en atletas veteranos españoles. Revista Latinoamericana de Psicología, 47, 34-42.