Diferencias en empatía e inteligencia emocional en función del rendimiento académico

  1. Morales Rodríguez, Ana María
  2. Morales Rodríguez, Francisco Manuel
  3. Pérez Mármol, José Manuel
  4. García Pintor, Beatriz
Journal:
European Journal of Child Development, Education and Psychopathology

ISSN: 2530-0776 2340-924X

Year of publication: 2017

Volume: 5

Issue: 1

Pages: 45-52

Type: Article

DOI: 10.1989/EJPAD.V5I1.46 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: European Journal of Child Development, Education and Psychopathology

Abstract

The ability to view things from another’s perspective and emotional intelligence are keys for dealing with the various situations or problems that can occur in an academic environment. The purpose of this study is to analyse the differences in empathy and emotional intelligence of a selection of educational science university students in relation to their academic performance. Sixty-one students participated, mostly women, and with ages ranging from 18-31 years of age. After informing the students of the study a tool was used to assess their empathy, and another their emotional intelligence. The investigation design applied was ex post facto. Notable statistical differences were encountered in regard to the link between academic performance and the degree of empathy. Students with outstanding grades obtained higher marks on the emotional comprehension scale than those with passing or more average grades, as well as higher total marks on the cognitive dimension scale for evaluating their empathy. In the results, no significant statistical differences were found as regards emotional intelligence in relation to their academic performance. The conclusion highlights the importance of implementing activities in university teaching that foment interpersonal abilities such as communication skills and team work.

Bibliographic References

  • Citas Davis, M.H. (1996). Empathy: A social psychological approach.Boulder (Colorado): Westview Press.
  • Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2004a). El papel de la inteligencia emocional en el alumnado: evidencias empíricas. Revista electrónica de investigación educativa, 6(2), 1-17. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412004000200005
  • Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2004b). Inteligencia emocional, calidad de las relaciones interpersonales y empatía en estudiantes universitarios. Clínica y salud, 15(2), 117-137. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/1806/180617822001/
  • Fernández-Berrocal, P., Extremera, N. y Ramos, N. (2003). Inteligencia emocional y depresión. Encuentros en Psicología Social, 1, 251-254.
  • Fernández-Berrocal P. y Ruiz-Aranda, D. (2008). La Inteligencia emocional en la Educación. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 6, 421-436. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=293121924009
  • Gilar, R., Miñano, P. y Castejón, J.L. (2008). Inteligencia emocional yempatía: su influencia en la competencia social en Educación Secundaria Obligatoria. SUMMA Psicológica UST, 5(1), 21-32. Recuperado de http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/22522
  • Gorostiaga, A. y Balluerka, N. (2014). Evaluación de la empatía en el ámbito educativo y su relación con la inteligencia emocional. Revista De Educación, 364, Abril-junio,12-38. doi:10.4438/1988-592X-RE-2014-364-253. Recuperado de https://www.mecd.gob.es/dctm/revista-de-educacion/articulos364/03l.evaluacion-de-la-emptiarev.ed.364final.pdf?documentId=0901e72b81a56967
  • Jiménez-Morales M.I. y López-Zafra, E. (2009). Inteligencia emocional y rendimiento escolar: estado actual de la cuestión. Revista Latinoamericana de Psicología, 41, 69-79. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80511492005
  • Jolliffe, D. y Farrington, D.P. (2004). Empathy and offending: A systematic review and meta-analysis. Aggression and Violent Behaviour, 9,441-476. Doi: 10.1016/j.avb.2003.03.001
  • López-Munguía, O. (2008). La Inteligencia emocional y las estrategias de aprendizaje como predictores del rendimiento académico en estudiantes universitarios (Tesis). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú.Recuperado de http://200.62.146.130/handle/cybertesis/615
  • Martínez-Otero, V. (2007). Inteligencia afectiva. Teoría, práctica y programa.Madrid: CCS.
  • Martínez-Otero, V. (2011). La empatía en la educación: estudio de una muestra de alumnos universitarios. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 14(4), 174-190. Recuperado de http://www.medigraphic.com/pdfs/epsicologia/epi-2011/epi114j.pdf
  • Páez, M.L. y Castaño, J.J. (2015). Inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Psicología desde el Caribe, 32,268-285.
  • Pérez, N. y Castejón, J. L. (2006). La inteligencia emocional como predictor del rendimiento académico en estudiantes universitarios. Ansiedad y estrés, 12, 393-400. Recuperado de http://www.alfaguia.org/alfaguia/files/1320858454_847.pdf
  • Salovey, P., Mayer, J.D., Goldman, S., Turvey, C y Palfai, T. (1995). Emotionalattention, clarity, and repair: Exploring emotional intelligence using the Trait Meta-Mood Scale. En J. W. Pennebaker (Ed.),Emotion, disclosure, and health (pp. 125-154).Washington, DC: American Psychological Association.