Dificultades en el autoconcepto desde la niñez a la juventud en personas con baja visión

  1. María Dolores López Justicia
Aldizkaria:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Argitalpen urtea: 2017

Zenbakien izenburua: La psicología hoy: retos, logros y perspectivas de futuro. Psicología infantil

Alea: 3

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 305-314

Mota: Artikulua

DOI: 10.17060/IJODAEP.2017.N1.V3.999 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Laburpena

Self-concept difficulties from childhood to youth in people with low vision The present study had as its main objective to determine if children, adolescents, and young people with low vision, showed differences in the self-concept with respect to equal without visual difficulties. The total population of participants was divided into four age groups: 4 to 7 years, 8 to 11, 12 to 17 and 18 to 30 years. The results of the various analyzes carried out showed that those affected by low vision obtained lower scores in some dimensions of the self-concept in the four age groups, compared with peers of normal vision. This leads to highlight the need to act in the psychoeducational field to influence the adequate development of the self-concept from the early school years. It is concluded by making a call of attention to teachers involved in their education, in order to provide support in the curricular areas that require it and introduce methodological changes in the teaching-learning process that will help these children and young people to improve their selfconcept and academic performance, as well as to facilitate their social inclusion.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Beaty, L.A. (1992). Adolescent Self-Perception as a Function of Vision Loss. Adolescence, 27(107), 707-714.
  • Coll, C. (2002). Constructivismo y Educación. En C. Coll, J. Palacios, y A. Marchesi, Desarrollo Psicológico y educación, Vol. 2, Psicología de la educación escolar. Madrid: Alianza Editorial.
  • Elexpuru, I., Garma, A., Marroquín, M., y Villa, A. (1992): Autoconcepto y Educación. Teoría, medida y práctica pedagógica. Bilbao: Gobierno Vasco.
  • Fitts, W. H. (1965). Tennessee Self-Concept Scale: Manual. Nashville, Tennessi: Counselor recording and Tests.
  • Fitts, W.H. y Warren, W.L. (1996). Tennessee Self-Concept Scale: Manual. Western Psychological Services.
  • Fuentes, M.C., García, J.F., Gracia, E., y Lila, M. (2011). Autoconcepto y ajuste psicosocial en la adolescencia. Psicothema, 23(1), 7-12.
  • García, F., y Musitu, G. (2001). AF5- Autoconcepto Forma 5 (2a ed.). Madrid: TEA Ediciones.
  • Gargallo, B., Garfella, P. R., Sánchez, F., Ros, C. y Serra, B. (2009). La influencia del autoconcepto en el rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 20(1), 16-28.
  • González-Pienda, J.A., Núñez, J.C., Álvarez, L., Roces, C., González-Pumariega, S., González, P., y Bernardo, A. (2003). Adaptabilidad y cohesión familiar, implicación parental en conductas autorregulatorias, autoconcepto del estudiante y rendimiento académico. Psicothema, 15(3), 471-477.
  • Goñi, E., Esnaola, I., Rodríguez, A., y Camino, I. (2015). Personal self-concept and satisfaction with life in adolescence, youth and adulthood. Psicothema, 27(1), 52-58.
  • González, M.C. y Tourón, J. (1994): Autoconcepto y Rendimiento Escolar. EUNSA, Pamplona.
  • Harter, S. (1999). The construction of self: A developmental perspectives. New York: The Guilford Press.
  • Machargo, S.J. (1991). El profesor y el autoconcepto de sus alumnos. Teoría y Práctica. Madrid: Escuela Española.
  • Machargo, S.J. (1997). Programa de actividades para el desarrollo de la Autoestima. (Vol. 2). Madrid: Escuela Española.
  • Marsh, H.W. (1984). Relations among dimensions of self-attribution, dimensions of self-concept and academic achievement. Journal of Educational Psychology, 76, 1291-1308.
  • Organización Mundial de la Salud. (2008). Clasificación Internacional del funcionamiento de la discapacidad visual y de la salud. Ginebra (Suiza).
  • Pérez, J.I. y Garaigordobil, M. (2007a). Deficiencia auditiva: autoconcepto, autoestima y síntomas psicopatológicos. Análisis y modificación de conducta, 33(148), 159-183.
  • Pérez, J.I. y Garaigordobil, M. (2007b). Discapacidad motriz: autoconcepto, autoestima y síntomas psicopatológicos. Estudios de Psicología, 28(3), 343-357.
  • Polo-Sánchez, Ma.T., y López-Justicia, Ma.D. (2012). Autoconcepto de estudiantes universitarios con discapacidad visual, auditiva y motora. Revista Latinoamericana de Psicología, 44 (2), 87-98.
  • Reinhardt, J.P. (2001). Effects of positive and negative support received and provided on adaptation to chronic visual impairment. Applied Developmental Science, 5(2), 76-85.
  • Smith, E., Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. y Loftus, G. (2003). Introducción a la Psicología. Madrid: Thomson.
  • Torres, M., Morocho, J., Santos, J., Escurra, L. M., Delgado, A. E., Quezada, R., Guevara, G. y Rivas, G. (2005). Relación entre el autoconcepto de las competencias, las metas académicas y el rendimiento en alumnos universitarios de la ciudad de Lima. Revista De Investigación En Psicología, 8(1) 87-106.
  • Villa, S.A. y Auzmendi, E.E. (1992). Medición del autoconcepto en la edad infantil. Bilbao: Ediciones Mensajero.