El profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato ante la Diversidad Sexual

  1. Vanesa Romero Códez
  2. Miguel Ángel Gallardo Vigil
Revista:
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

ISSN: 2254-5883

Any de publicació: 2019

Volum: 8

Pàgines: 357-366

Tipus: Article

DOI: 10.30827/DIGIBUG.57757 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

Resum

Despite legislative advances and social changes, homophobic attitudes toward lesbian, gay, bisexual, transgender and intersex persons still exist. One of the ways to end this discrimination resides in the educational centers and especially in the teaching staff. This study aims to know the degree of prejudice and social distance that secondary school teachers have towards people with sexual diversity and also to evaluate the training or lack thereof in relation to this topic. Through a quantitative study and using a questionnaire, information has been gathered around these topics. The data shows that there is still a part of the teaching staff with a high burden of prejudice towards gays and lesbians, as well as social distance. Variables such as sex, religion or political ideology are moderating this burden of prejudice. It is important that, in the initial training of teachers, as well as in postgraduate training, sexual diversity be included as a relevant and necessary topic that may favor subsequent application in the classroom and avoid harassment behavior among students by the sexual condition.

Referències bibliogràfiques

  • Acuña-Ruiz, A.E. & Oyuela Vargas, R. (2006). Diferencias en los prejuicios frente a la homosexualidad masculina en tres rangos de edad en una muestra de hombres y mujeres heterosexuales. Psicología desde el Caribe, 18, 58-88.
  • Alemán-Calvache, J. (2018). Historia de vida de un homosexual melillense. Trabajo Fin de Máster. Máster Universitario en Diversidad Cultural: un enfoque multidisciplinar y Transfronterizo. Universidad de Granada, Melilla.
  • Anderson, J.R.; Koc, Y. y Farlomir-Pichastor, J.M (2018). The English version of attitudes towards homosexuality scale. Swiss Journal of Psichology, 77(3), 1-10.
  • Cárdenas, M. & Barrientos, J. (2008). Actitudes explícitas e implícitas hacia los hombres homosexuales en una muestra de estudiantes universitario en Chile. Pykhe, 17(2), 17-25.
  • Chan, C.D. & Erby, A. (2018). A Critical Analysis and Applied Intersectionality Framework with Intercultural Queer Couples. Journal of homosexality, 65(9), 1249-1274.
  • Cornejo Espejo, J. (2018). Discriminación y violencia homofóbica en el sistema escolar: estrategias de prevención, manejo y combate. Revista Barsileira de Educação, 23, 1-24.
  • Francisco Amat, A.; Aguirre García-Carpintero, A. y Moliner Miravet, L. (2018). Heterosexual, ¿qué es eso? Percepciones sobre identidades sexuales en educación secundaria. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 93-108.
  • Gallardo-Vigil, M.A. y Rodríguez-Serrano, M. (2018). Actitudes hacia la diversidad sexual en un contexto multicultural. En 6th International Congress of Educational Sciences and Development. Setúbal (Portugal), Del 21 al 23 de junio.
  • Gallardo-Vigil, M.A.; Rojas-Ruiz, G. y López-Vallejo, M.A. (2019). Actitudes hacia la diversidad sexual. El respeto a las diferencias. En MA. Gallardo-Vigil y I. Alemany-Arrebola, Las actitudes ante diversas realidades sociales. Buenas prácticas para la educación inclusiva (pp. 83-101). Granada: Editorial Comares.
  • Gallardo-Vigil, M.A.; Segura-Robles, A. y García-Alonso, M. (2017). Investigaciones sobre actitudes y Diversidad Cultural en el Campus de Melilla de la Universidad de Granada hacia diversas problemáticas sociales. En 5th International Congress of Educational Sciences and Development. Santander, del 25 al 37 de mayo.
  • García, H. (1984). Actitudes hacia los homosexuales y las lesbianas de cuatro grupos de estudiantes universitarios. Tesis de maestría, Departamento de Psicología. Universidad de Puerto Rico.
  • INJUVE. (2011). Jóvenes y diversidad sexual. Madrid: INJUVE. Recuperado de: http://www.injuve.es/observatorio/salud-ysexualidad/jovenes-y-diversidad-sexual
  • Jäckle, S. & Wenzelburger, G. (2015). Religion, Religiosity, and the Attitudes Toward Homosexuality—A Multilevel Analysis of 79 Countries. Journal of Homosexuality, 62(3), 207-241.
  • Lazar, A., & Hammer, JH. (2018). Religiousness and antigay/lesbian attitudes: The mediating function of intratextual religious fundamentalism. Psychology of Violence, 8(6), 763- 771.
  • Ley 13/2005, de 1 de julio, por la que se modifica el Código Civil en materia de derecho a contraer matrimonio. Boletín Oficial del Estado, núm. 157, de 2 de julio de 2005. Recuperado de: https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2005-11364
  • Ley 3/2007, de 15 de marzo, reguladora de la rectificación registral de la mención relativa al sexo de las personas. Boletín Oficial del Estado, núm, 65, de 16 de marzo de 2007. Recuperado de: https://www.boe.es/buscar/pdf/2007/BOE-A-2007-5585- consolidado.pdf
  • Lizana Muñoz, V.A. (2009). Representaciones sociales sobre heterosexualidad y homosexualidad de los/las estudiantes de Pedagogía en los contextos de formación docente inicial. Estudios Pedagógicos, 35(1), 117-138.
  • López, C.E. y Taype-Roldan, A. (2017). Asociación entre compromiso religioso y presentar actitudes negativas hacia hombres homosexuales, en un grupo de estudiantes de medicina peruanos. Acta Médica Peruana, 34(1), 33-40.
  • Morrison, M. A. & Morrison T. G. (2002). Development and validation of a scale measuring modern prejudice toward gay men and lesbian women. Journal of Homosexuality, 43, 15-37.
  • Penna, M. (2012). Formación del profesorado en la atención a la diversidad afectivo-sexual. Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid. Recuperada de: http://eprints.ucm.es/16718/1/T34011.pdf
  • Pew Reserah Center (2013). The global divide on homosexuality. Recuperado de: https://www.pewresearch.org/global/2013/06/04/the-globaldivide-on-homosexuality/
  • Pichardo, J.I., & De Stefano (2015). Abrazar la diversidad: propuestas para una educación libre de acoso homofóbico y transfóbico. Madrid: INMUJER.
  • Robles-Reina, R., Alemany-Arrebola, I. y Gallardo-Vigil, M.A. (2017). Actitudes prejuiciosas hacia las personas homosexuales en estudiantes universitarios en Melilla. MODULEMA. Revista científica sobre diversidad cultural, 1, 165-186.
  • Rodríguez Otero, L.M. y Treviño Martínez, L. (2016). Sexismo y actitudes hacia la homosexualidad, la bisexualidad y la transexualidad en estudiantes de Trabajo Social mexicanos. Trabajo Social Global, 6(1), 3-30.
  • Rodríguez-Castro, Y. y Alonso-Ruido, P. (2017). Evaluación de las actitudes hacia la diversidad sexual de adolescentes del ámbito semi-rural gallego. Revista de estudios e Investigación en Psicología y Educación, volumen extraordinario n.º 2, 5-9.
  • Russell, J. (2013). Whose Better? (re)Orientating a Queer Ecopedagogy. Canadian Journal of Environmental Education, 19¸11-26.
  • Sánchez Herrera, C. (2018). Comparativa de las actitudes hacia el colectivo LGTBI en las fuerzas armadas y en la población civil. MODULEMA. Revista científica sobre diversidad cultural, 3, 45-62.
  • Saraç, L. (2015). Relationships between religiosity level and attitudes toward lesbians and gay men among Turkish university students. Journal of Homosexuality, 62(4), 481-494.
  • Toro-Alfonso, J., & Varas-Díaz, N. (2004). Los otros: prejuicio y Distancia Social hacia hombres gay y lesbianas en una muestra de estudiantes de nivel universitario. International Journal of Clinical and Health Psychology, 4(3), 537-551.
  • Vázquez-Rivera, M.; Caleb, E. y Toro Alfonso, J. (2018). Hacia una psicología libre de paños tibios: actitudes, prejuicios y distancia social de psicoterapeutas hacia gays y lesbianas. Perspectivas en Psicología: Revista de Psicología y Ciencias Afines, 15(1), 15-24.