Los estereotipos de género y las actitudes sexistas de los estudiantes universitarios en un contexto multicultural

  1. Madolell Orellana, Rocío 1
  2. Gallardo Vigil, Miguel Ángel 1
  3. Alemany Arrebola, Inmaculada 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

ISSN: 1989-6395 1138-414X

Year of publication: 2020

Issue Title: Miscelánea

Volume: 24

Issue: 1

Pages: 284-303

Type: Article

DOI: 10.30827/PROFESORADO.V24I1.8148 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

Abstract

Despite the social and legislative advances about gender equality, there are still existing sexist attitudes and stereotypes that haven’t been eliminated. Gender is a social construction, and such as, presents predetermined ideas and etiquettes that lay down what is masculine and what is feminine. If we put in the role that culture plays in this social construction, of the city of Melilla, where we have developed this research, it’s presented as a laboratory in these topics. Through a quantitative research,with a correlational ex post facto study, it has been analyzed what gender stereotypes and sexist attitudes present the students of the University Campus of Melilla, dependent on the University of Granada. The total number of students was 615, chosen through an intentional non-probabilistic sampling. The results obtained show the existence of significant differences between men and women as well as between the two majority cultures of the City (those of European origin and those of Berber origin). In addition, variables such as religion and religious practice are also influenced by the appearance of stereotypes and sexist attitudes. The study concludes affirming that the profile of the subject withhigher levels of stereotypes and sexist attitudes would be a man, of Berber origin, who professes the Islamic religion, very practicing; on the other hand, the profile of the subject with less gender stereotypes and sexist attitudes would be a woman, of European origin and non-believer.

Bibliographic References

  • Aguaded Ramírez, E.M. (2017). Análisis de la presencia de sexismo en alumnado universitario. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 32(1). Recuperado de: http://www.revista.uclm.es/index.php/ensayos
  • Azorín, C. M. (2017). Actitudes hacia la igualdad de género en una muestra de estudiantes de Murcia. Revista Complutense de Educación, 28(1), 45-60. doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n1.48715
  • Aliri, J., Garaigordobil, M. & Martínez-Valderrey, V. (2013). Sexismo y características del centro escolar: diferencias en función del tipo de centro. Revista de Investigación Educativa, 31(2), 349-360.
  • Amurrio Vélez, M., Larrinaga Rentería, A., Usategui Basozobal, E., & Del Valle Logroño, A.I. (2012). Los estereotipos de género en los/las jóvenes y adolescentes. Donostia: Eusko Ikaskuntza.
  • Barberá, E. (1998). Psicología del género. Barcelona: Ariel.
  • Bascón, M., Saavedra, J. & Arias, S. (2013). Conflictos y violencia de género en la adolescencia. Análisis de estrategias discursivas y recursos para la coeducación. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 17(1), 289-307.
  • Burn, S.M. & Busso, J. (2005). Ambivalent sexism, scriptual literales and religiosity. Psychology of women quarterly, 29, 412-418.
  • Cárdenas, M., Lay, S., González, C., Calderón, C. & Alegría, I. (2010). Inventario de sexismo ambivalente: adaptación, validación y relación con variables psicosociales. Revista salud & sociedad, 1(2), 125-135.
  • Cuervo, S. L., Medrano, M.C. & Aierbe, A. (2016). Televisión y valores percibidos por los adolescentes: Diferencias transculturales y de genero. Educación XX1, 19(2), 383-404. doi: 10.5944/educXX1.13951
  • Colás-Bravo, P. & Villaciervos-Moreno, P. (2007). La interiorización de los estereotipos de género en jóvenes y adolescentes. Revista De Investigación Educativa, 25(1), 35-58.
  • Díaz-Aguado, M.J. (2003). Adolescencia, sexismo y violencia de género. Papeles del Psicólogo, 84, 35-44.
  • Esteban, B. & Fernández, P. (2017). ¿Actitudes sexistas en jóvenes?: Exploración del sexismo ambivalente y neosexismo en población universitaria. Femeris, 2,(2), 137-153. doi: https://doi.org/10.20318/femeris.2017.3762
  • Expósito, F., Montes, B. & Palacios, M. (2000). Características distintivas de la discriminación hacia las mujeres en el ámbito laboral. En D. Caballero, M.T. Méndez, y J. Pastor (Eds.), La mirada psicosociológica. Grupos, procesos, y lenguajes, (pp. 703-710). Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Expósito, F., Moya, M. & Glick, P. (1998). Sexismo ambivalente: medición y correlatos. Revista de psicología social, 13(2), 159-169.
  • Ferrer Pérez, V. & Bosh Fiol, E. (2013). Del amor romántico a la violencia de género. Para una coeducación emocional en la agenda educativa. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 17(1), 105-122.
  • Fiske, S.T., Cuddy, A., Glick, P. & Xu, J. (2002). A Model of (Often Mixed) Stereotype Content: Competence and Warmth Respectively Follow From Perceived Status and Competition. Journal of Personality and Social Psychology, 82(6), 878–902.
  • Formiga, N.S., Gouveia, V.V. & Santos, M.N. (2002). Inventario de sexismo ambivalente: su adaptación y relación con el género. Revista Psicología em Estudo, 7, 103–118.
  • Garaigordobil, M. & Aliri, J. (2011). Sexismo hostil y benévolo: relaciones con el autoconcepto, el racismo y la sensibilidad intercultural. Revista de Psicodidáctica, 16(2), 331-350.
  • García-Pérez, R., Rebollo, M.A., Buzón, O., González-Piñal, R., Barragán, R. & Ruíz, E. (2010). Actitudes del alumnado hacia la igualdad de género. Revista de Investigación Educativa, 28(1), 217-232.
  • Glick, P., & Fiske, S.T. (1996). The ambivalent sexism inventory: Differentiating hostile and benevolent sexism. Journal of personality and social psychology, 70(3), 491-512.
  • Glick, P., Lameiras-Fernández, M. & Rodríguez-Castro, Y. (2002). Education and religiosity as predictors of ambivalently sexist attitudes. Sex Roles, 47, 433-441.
  • Lameiras-Fernández, M. & Rodríguez-Castro, Y. (2002). Evaluación del sexismo moderno en adolescentes. Revista de Psicología Social, 17(2), 119-127.
  • Lameiras-Fernández, M. & Rodríguez-Castro, Y. (2003). Evaluación del sexismo ambivalente en estudiantes gallegos/as. Acción Psicológica, 2(2), 131-136.
  • Mollo Brisco, G., de la Vega, S., Blanco, D. & Solari, E. (2014, diciembre). Estereotipos de género. Un análisis desde los 16 factores de la personalidad de Catell. VIII Jornadas de Sociología de la UNLP. Ensenada, Argentina.
  • Moyano, M., Expósito, F. & Trujillo, H.M. (2013). Cierre cognitivo, sexismo y religiosidad: diferencias y similitudes entre grupos de adolescentes con distinta cultura. Anales de psicología, 29(2), 501-508.
  • Pozo Muñoz, C., Martos Méndez, M., & Alonso Morillejo, E. (2010). ¿Manifiesta actitudes sexistas el alumnado de Educación Secundaria? Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8(2), 541-560.
  • Rocha Sánchez, T.E., & Díaz Loving, R. (2005). Cultura de género: La brecha ideológica entre hombres y mujeres. Anales De Psicología, 21(1), 42-49.
  • Rodríguez Otero, L.M., & Mancinas Espinoza, S.E. (2016). Nivel de sexismo y estereotipos de género en estudiantes de Trabajo Social Regiomontanas. Azarbe. Revista Internacional de Trabajo Social y Bienestar, 5, 19-30.
  • Rodríguez, Y., Lameiras, M., Carrera, M.V. & Faílde, J.M. (2010). Evaluación de las actitudes sexistas en estudiantes españoles/as de educación secundaria obligatoria. Psychologia: Avances de la Disciplina, 4(1), 11-24.
  • Royo-Vela, M., Aldas-Manzano, J., Küster, I. & Vila, N. (2008). Adaptation of Marketing Activities to Cultural and Social Context: Gender Role Portrayals and Sexism in Spanish Commercials. Sex Roles, 58(5-6), 379-390. doi: 10.1007/s11199-007-9341-y
  • Ruiz Pinto, E., García Pérez, R. & Rebollo, M. A. (2013). Relaciones de género de adolescents en contextos educativos. Análisis de redes sociales con perspectiva de género. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 17(1), 123-140.
  • Toldos, M. (2002). Adolescencia, Violencia y Género. Tesis doctoral: Universidad Complutense de Madrid.
  • Vaamonde, J.D. & Omar, A. (2012). Validación argentina del inventario de sexismo ambivalente. Alternativas en Psicología, 26, 47-58.