Metodologías para reforzar la literacidad y el respeto por los libros

  1. Tello Burgos, Natalia 1
  2. Calero Castillo, Ana Isabel 2
  3. López Montes, Ana María 2
  1. 1 Universidad
  2. 2 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Revista:
Tercio creciente

ISSN: 2340-9096

Any de publicació: 2020

Títol de l'exemplar: Tics y Medios Digitales para la Educación/Investigación artística

Número: 2

Pàgines: 89-102

Tipus: Article

DOI: 10.17561/RTC.EXTRA2.5754 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Tercio creciente

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Resum

From 2017, the Department of Painting of the University of Granada, within the Degree in Conservation and Restoration of Cultural Heritage, carries out activities aimed at promoting literacy among students and recovering the appreciation of books at different ages. With the incorporation of new technologies and the access to information through the screens, we assist in the gradual abandonment of reading and the use of books, reducing their value and attention to their formal, decorative and textual aspects.  That is why we consider it essential to carry out this type of initiative that brings practical activities into the classroom to promote knowledge and recognition of books while developing motor and cognitive skills and creativity.  Due to the unusual circumstances of this year 2020 and for the celebration of Book Day on 23rd April, activities have been proposed to be carried out at home by means of a downloadable digital file with visual and audiovisual content. A hashtag and social networks have been used to disseminate and exhibit the work done. The realization of this type of activities is bringing very positive results and with a high implication of the groups involved. Furthermore, we consider that the implementation of this type of activities in a regulated way in education brings many advantages such as the awareness and knowledge of the documentary heritage, the importance of its conservation and its defence.

Referències bibliogràfiques

  • Argüelles, J. D. (2018). Literacidad: Más allá de la decodificación textual. México: Campus Milenio Suplemento Universitario. Recuperado de http://campusmilenio.mx/index.php?option=com_k2&view=item&id=9655:literacidad-mas-alla-de-la-decodificacion-textual&Itemid=143
  • Barasona Villarejo, M. L.; Gutiérrez Rubio, D. (2015) Experiencia docente del uso del Origami para la mejora del análisis y visión espacial. Aula de Encuentro, 17, no 2. Recuperado de https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/ADE/article/view/2661 DOI: 10.17561/ae
  • Gil Flores, J. (2011). Hábitos lectores y competencias básicas en el alumnado de educación secundaria obligatoria. Educación XXI, pp. 117-134. ISSN: 1139-613X. Recuperado de http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:EducacionXXI-2011-14-1-5060/Documento.pdf
  • https://doi.org/10.5944/educxx1.14.1.274
  • López, J. M. C. (2014). El papel del patrimonio en los centros educativos: hacia la socialización patrimonial. Tejuelo: Didáctica de la lengua y la Literatura. Educación, (19), 76-96.
  • Lucero Martínez, J. A. (2016). Del libro de texto a YouTube; una aproximación a las nuevas tecnologías y a las nuevas formas de aprendizaje. RESED. Revista de Estudios Socioeducativos, (4) S2 pp. 185-187. Recueprado de http://hdl.handle.net/10498/18951
  • Mayo Rivera, R. (2018). El Origami aplicado a la educación. Unidad didáctica del bloque de expresión y comunicación técnica de 1º de ESO. Trabajo Fin de Máster. Universidad de Valladolid.
  • Millán, J.A. (2017). La lectura en España. Informe 2017. Madrid: Federación de Gremios de Editores de España. ISBN: 978-84-86141-61-5. Recuperado de http://www.fge.es/lalectura/2017/default.html
  • Tacón Clavaín, J. (2009). La restauración en libros y documentos. Técnicas de intervención