Análisis cualitativo sobre la influencia del voluntario en las actuaciones educativas de éxito de comunidades de aprendizaje
- Amaro Agudo, Ana 1
- Gómez Domínguez, Teresa 2
- Marauri Ceballos, Jesús 3
-
1
Universidad de Granada
info
-
2
Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir
info
-
3
Universidad de Deusto
info
ISSN: 1989-6395, 1138-414X
Datum der Publikation: 2020
Titel der Ausgabe: Enseñanza Superior Contemporánea
Ausgabe: 24
Nummer: 2
Seiten: 368-386
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado
Zusammenfassung
This article presents a study conducted within the Spanish National Grant entitled Impact of interactive learning environments on academic and social success (IMP-EXIT), funded by the Ministry of Economy, Industry and Competitiveness. The main objective addressed in this paper to study the role of the volunteers facilitating students’ dialogue and interaction in small groups, through the teachersperspectives. Firstly, the dialogical learning model used in these classrooms is discussed, as well as the concept of Learning Communities and Successful Educational Actions, particularly, the Interactive Groups (GI), and the role of the volunteer in the classroom. The second part of the article includes the content and discourse analysis extracted from interviews with teachers from 10 classrooms of 5 Spanish elementary schools where the field work was carried out. These evidences confirm the fundamental role of volunteers in facilitating the Interactive Groups in the classroom to improve coexistence and school climate as a quality assurance in our educational system.
Bibliographische Referenzen
- Aguilera, A., Prados, M. & Gómez del Castillo, M. (2015). La experiencia del voluntariado universitario en las tertulias dialógicas de las comunidades de aprendizaje. Revista de Docencia Universitaria, 13(2), 249-267.
- CEDEFOP (2016). Leaving education early: putting vocational education and training centre stage. Vol. I: investigating causes and extent. Luxembourg: Publications Office. Recuperado de http://www.cedefop.europa.eu/en/publications-andresources/publications/5557
- Díez-Palomar, J. & Flecha, R. (2010). Comunidades de aprendizaje: un proyecto de transformación social y educativa. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 67 (24,1), 19-30.
- Gómez-del-Castillo, M., Aguilera-Jiménez, A., & Prados-Gallardo, M. (2016). El voluntariado de la universidad de Sevilla en los grupos interactivos de las comunidades de aprendizaje. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 20(2), 278-295.
- Pérez Juste, R., Galán, A. y Quintanal, J. (2012). Métodos y Diseños de Investigación en Educación. Madrid: UNED.
- Pinya, C., Pomar, M. I. & Salvá, F. (2017). Prevenir el abandono educativo en la educación secundaria profesional: aportaciones del alumnado y del profesorado. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 21(4), 95-117 .
- Rodríguez Navarro, H., González Calvo, G., García Monge, A., Arias González, V., & Arias Martínez, B. (2016). Entornos comunicativos de aprendizaje: Coordenadas para comprender los procesos de aprendizaje y el CSCL. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 20(3), 627-657.
- Valls, R., Prados, M. & Aguilera A. (2014). El proyecto INCLUD-ed: estrategias para la inclusión y la cohesión social en Europa desde la educación. Investigación en la Escuela, 82, 31-43.