Is there a model for symbolic revolution? Bourdieu’s theory in Manet and a comparison with a case studythe Generation of 1914 in Spain

  1. Costa Delgado, Jorge 1
  2. Moreno Pestaña, José Luis 2
  1. 1 Universidad de Alcalá
    info
    Universidad de Alcalá

    Alcalá de Henares, España

    ROR https://ror.org/04pmn0e78

    Geographic location of the organization Universidad de Alcalá
  2. 2 Universidad de Granada
    info
    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

    Geographic location of the organization Universidad de Granada
Journal:
RES. Revista Española de Sociología

ISSN: 2445-0367 1578-2824

Year of publication: 2022

Volume: 31

Issue: 4

Type: Article

DOI: 10.22325/FES/RES.2022.139 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: RES. Revista Española de Sociología

Abstract

The courses that Bourdieu dedicates to Manet help to better understand the link between cultural production, political position and social trajectory. Nevertheless, Bourdieu does not always fully clarify his position. In this article, first we will clarify what Bourdieu considers to be a model for symbolic revolutions. To do so, Manet's courses are revisited and their links with Bourdieu’s work in general and, more specifically, with his sociology of philosophy are made explicit. After that, we will examine Bourdieu's assertions about scholasticism or academicism in the sociology of culture, its importance in symbolic revolutions, and how his proposal encourages a specific view on the history of cultural productions, especially the philosophical ones. Then, Bourdieu's model of symbolic revolution will be tested by comparing it with a study with statistical treatment of data in a different and significant historical context: the Generation of ‘14 in Spain. Finally, we will propose some nuances and developments to Bourdieu's model based on the conclusions of that study.

Bibliographic References

  • Citas Bourdieu P. (1993). Esprits d'État. Actes de la recherche en sciences sociales, (96-97), 49-62.
  • Bourdieu P. (2003). Méditations pascaliennes. Seuil.
  • Bourdieu, P. (1971a). Genèse et structure du champ religieux. Revue française de sociologie, 12(3), 295-334.
  • Bourdieu, P. (1971b). Le marché des biens symboliques. L'Année sociologique, 22, 49-126.
  • Bourdieu, P. (1977a). Sur le pouvoir symbolique. Annales. Economies, sociétés, civilisations, 32(3), 405-411.
  • Bourdieu, P. (1977b). La production de la croyance. Actes de la recherche en sciences sociales, 13, 3-43.
  • Bourdieu, P. (1980). Le sens pratique. Minuit.
  • Bourdieu, P. (1984). Homo academicus. Minuit.
  • Bourdieu, P. (1988). L'ontologie politique de Martin Heidegger. Minuit.
  • Bourdieu, P. (1998). Les règles de l’art. Genèse et structure du champ littéraire. Seuil.
  • Bourdieu, P. (2001). Bref impromptu sur Beethoven, artiste entrepreneur. Sociétés et représentations, 11(1), 13-18.
  • Bourdieu, P. (2012). Sur l’État. Cours au Collège de France 1989-1992. Seuil et Raisons d’agir.
  • Bourdieu, P. (2013). Manet. Une révolution symbolique. Seuil.
  • Bourdieu, P. (2017). Anthropologie économique. Cours au Collège de France 1992-1993. Seuil et Raisons d’agir.
  • Bourdieu. P. (2016). Sociologie générale. Volume 2. Cours au Collège de France, 1983-1986. Seuil et Raisons d’agir.
  • Cabrera, M. (1994). La industria, la prensa y la política. Nicolás María de Urgoiti (1869-1951). Alianza Editorial.
  • Charle, C. (2006). Les élites de la République (1880-1900). Fayard.
  • Charle, C. (2013). Opus infinitum. Genèse et structure d’une oeuvre sans fin. In P. Bourdieu, Manet. Une révolution symbolique. Seuil.
  • Collins, R. (2009). The Sociology of Philosophies. A Global Theory of Intellectual Change. Harvard University Press.
  • Costa Delgado, J. (2019). La educación política de las masas. Capital cultural y clases sociales. Siglo XXI.
  • Elias, N. (1989). El proceso de civilización. Investigaciones sociogenéticas y psicogenéticas (Trans. R. García Cotarelo). Siglo XXI.
  • Fowler, B. (2020). Pierre Bourdieu on social transformation, with particular reference to political and symbolic revolutions. Theory and Society, 49, 439-463.
  • Martínez Neira, M. (2014). La regulación de las oposiciones a cátedras universitarias: 1845-1931. Universidad Carlos III de Madrid.
  • Mauger, G. (2015). Âges et générations. La Découverte.
  • Moreno Pestaña, J.L. (2013). La norma de la filosofía. La configuración del patrón filosófico español tras la Guerra Civil. Biblioteca Nueva.
  • Moreno Pestaña, J.L. (2016). Ortega, el pasado y el presente de la escolástica universitaria. Isegoría. Revista de Filosofía Moral y Política, (52), 67-89. https://doi.org/10.3989/isegoria.2015.052.03
  • Niño, A. (2013). La reforma de la Facultad de Filosofía y Letras y sus referentes internacionales. In E. González Calleja y A. Ribagorda (Eds.), La Universidad Central durante la Segunda República. Las ciencias humanas y sociales y la vida universitaria (1931-1939). Universidad Carlos III de Madrid.
  • Ortega y Gasset, J. (2009). Obras completas. Tomo IX. Fundación Ortega y Gasset/Taurus.
  • Pinto, L. (2007). La vocation et le métier de philosophe. Seuil.
  • Sapiro, G. (2016). Bourdieu's Sociology of Culture: On the Economy of Symbolic Goods. In D. Inglis & A.-M. Almila (Eds.), The SAGE Handbook of Cultural Sociology. Sage.