Paulo Freire y Trabajo Social en Españaanálisis socio-histórico y contribuciones para el contexto actual

  1. Oliver Perelló, Miguel Ángel 1
  2. Alves Carrara, Virginia 2
  3. Matos-Silveira, Rosana 3
  1. 1 Universitat de les Illes Balears, Palma de Mallorca
  2. 2 Universidad Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, Brasil
  3. 3 Universidad de Granada, Granada
Journal:
Alternativas: Cuadernos de Trabajo Social

ISSN: 1133-0473 1989-9971

Year of publication: 2022

Issue: 29

Pages: 236-258

Type: Article

DOI: 10.14198/ALTERN.20331 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

More publications in: Alternativas: Cuadernos de Trabajo Social

Abstract

Introduction. Paulo Freire is unquestionably one of the most important and influential figures in the field of education worldwide. Perhaps less well known, however, are his contributions to the Social Work profession, or they have been forgotten at least in recent decades. The aim of this paper was to show Freire’s entry into the Social Work domain in Spain together with his impact, which was particularly significant in the 1970s. At the same time, we sought to demonstrate how current social realities –which require a critical approach–highlight the validity and importance of the contributions made by Freire throughout his career. Methodology. The reflections presented here are the result of a study, within the framework of an international research project, that followed a qualitative methodology based on two lines of data collection. The first line consists of documentary-bibliographic sources related to the content of Conferences and Congresses of Social Workers held in the 1970s in Spain. The second line comprises in-depth interviews with social workers of the time. Results. The data indicated that in the 1970s, the influence of Paulo Freire’s works was highly significant for militant social workers who were active in neighbourhood associations in working-class neighbourhoods and in anti-dictatorship resistance movements. Discussion and conclusions. We discuss the limits and possibilities of Freire’s thought regarding Social Work training and professional practice. We conclude on the relevance of his works in relation to a profession which–if it ultimately abandons its charitable nature–needs to encourage social awareness, particularly today. Such an awareness should lead to achieving significant changes in social interventions and in social realities themselves.

Bibliographic References

  • Arata, N. (2020). Reivindicar el lugar de la escuela en un contexto de pandemia. En B. Bringel y G. Pleyers (Coord.), Alerta Global. Políticas, movimientos sociales y futuros en disputa en tiempos de pandemia (pp. 155-162). Buenos Aires: CLACSO, ALAS. https://doi.org/10.2307/j.ctv1gm027x.18
  • Baladrón P., A., Correyero R, B y Manchado P., B. (2020). La transformación digital de la docencia universitaria en comunicación durante la crisis de la COVID-19 en España: una aproximación desde la perspectiva del alumnado. Revista Latina de Comunicación Social, (78), 265-287. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1477
  • Banco Mundial (2020). Desigualdad y prosperidad compartida. Recuperado de
  • https://www.bancomundial.org/es/topic/isp/overview#1 (20 de junio de 2021)
  • Banda Gallego, T. (2017). Las instituciones formativas del trabajo social en España. Trabajo Social, (19), 137-157. https://doi.org/10.15446/ts.v0n19.67461
  • Barbero, J. M. y Cortés, F. (2005). Trabajo Comunitario, organización y desarrollo social. Madrid: Alianza Editorial.
  • Bardin, L. (1996). Análisis de contenido. Madrid: Akal Ediciones.
  • Beisiegel, C.D. (2018). Educação popular e ensino superior em Paulo Freire. Educação e Pesquisa, 44.
  • https://doi.org/10.1590/s1678-4634201844104010
  • Calderón, E. (1976). Política y sociedad rural en España del siglo XX. Revista de Estudios Políticos, (206-207), 337-248. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1704499
  • Carrara, V.A., Oliver Perelló, M.A., Matos-Silveira, R., Xavier, M.O., Reis, R.S. y Bergamo, D. (2017). Trabajo Social en la realidad española en los años 1960 a 1980: a la búsqueda de autodefinición y reconocimiento profesional. Revista Em Pauta: teoria social e realidade contemporânea, 15(40), 57-72. https://doi.org/10.12957/rep.2017.32720
  • Colomer, M. (2009). El trabajo social que yo he vivido. Barcelona: Editorial Impuls y Consejo General de Colegios Oficiales de Trabajo Social.
  • De Ketele, J.M. (dir.) (2018). Figures de l'éducation dans le monde. Revue internationale d'éducation, n° 79. Sèvres, Centre international d'études pédagogiques. https://doi.org/10.4000/lectures.33696
  • Domènech, R.F. (2008). L'evolució del Treball Social comunitari (1970-1980). RTS: Revista de Treball Social, (184), 58-76. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5996493
  • Domènech, R.F. (2013). Vivencias sociopolíticas y trabajo social: Mi granito de arena. Barcelona: Impuls a l'Acció Social. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=554613
  • EAPN-España (2020). Informe: Foro Anual Europeo contra la Pobreza, la Desigualdad y la Exclusión Social. Conclusiones y propuestas para el período post-2020 y la Agenda 2030. Madrid: EAPN España. Recuperado de https://www.eapn.es/ARCHIVO/documentos/documentos/1609242984_foro-agenda2030_eapn_web.pdf
  • Fernández Enguita, M. (2018). El futuro digital y la desigualdad que viene. En L. Ayala y J. Ruíz-Huerta (dirs.), 3er. Informe sobre la desigualdad en España (pp. 255-277). Madrid: Fundación Alternativas.
  • Fernández García, T. y López Peláez, A. (2008). Trabajo social comunitario: Afrontando juntos los desafíos del siglo XXI. Madrid: Alianza Editorial.
  • Feu, M. (2007). La construcción del Trabajo Social en España: influencias de la reconceptualización. En N. Alayón (Coord), Trabajo Social Latinoamericano. A 40 años de la reconceptualización (pp. 177-193). Buenos Aires: Espacio. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2220110
  • Flecha, J.R. (2007). La presencia de Paulo Freire en España. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 29, 146-150. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/4575/457545100011.pdf
  • Freire, P. (1967). La Educación Como Práctica De La Libertad. Rio de Janeiro: Paz e Terra. Recuperado de http://www.rogelio.argumedo.mx/docs/178291547-Paulo-Freire-La-Educacion-Como-Practica-de-La-Libertad-Ocr.pdf
  • Freire P. (1969). El rol del Trabajo Social en el proceso de cambio. Revista Hoy en el Servicio Social, 16. Recuperado de https://sites.google.com/site/tsreconceptualizacion/Freire16.doc
  • Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido. Rio De Janeiro: Paz e Terra. Recuperado de https://www.anarquista.net/wp-content/uploads/2013/07/Pedagogia_do_Oprimido-Paulo-Freire.pdf
  • García Martín, J. y García Martín, S. (2021). Uso de herramientas digitales para la docencia en España durante la pandemia COVID-19. Revista Española de Educación Comparada, (38), 151-173. https://doi.org/10.5944/reec.38.2021.27816
  • García, J. R., López, F. y Coya, R. S. (1988). L'educació d'adults a Catalunya: des de finals del franquisme fins avui. Perspectiva escolar, (122), 2-4.
  • Girela Rejón, B. (2017) El Trabajo Social y los Servicios Sociales en España: el precio del neoliberalismo. Reidocrea, 6(9), 95-104. https://doi.org/10.30827/Digibug.45112
  • González, A. A. y Bernet, J.T. (2020). Paulo Freire e Espanha influência, reuniões, tributos e mitos. EccoS-Revista Científica, (52), 1.-14. https://doi.org/10.5585/eccos.n52.17095
  • Grau, R. (1973). Status Profesional. Revista de Trabajo Social, (52), 79-94.
  • Healy, K. (2001). Trabajo Social: perspectivas contemporáneas. Madrid: Ediciones Morata.
  • Hernández Aristu, J. (2009). Trabajo Social comunitario en la sociedad individualizada. Valencia: Nau llibres.
  • Iamamoto, M. V. & Santos, Claudia M. (2021). A história pelo avesso: a reconceituação do serviço social na América Latina e interlocuções internacionais. São Paulo: Cortez Editora.
  • Jaraiz Arroyo, G. (2011). Intervención social. Barrio y Servicios Sociales Comunitarios. Madrid: Fundación FOESSA.
  • Kosic, K. (1967). Dialéctica de lo concreto. México: Grijalbo. Recuperado de https://proletarios.org/books/Karel_Kosik_Dialectica_de_lo_concreto.pdf
  • Krippendorf, K. (1990). Metodología del análisis de contenido. Teoría y práctica. Barcelona: Paidós.
  • Las Heras, P. (2012). Intervención social en la década de los 70. Servicios Sociales y Política Social, (100), 17-38. Recuperado de https://www.serviciossocialesypoliticasocial.com/intervencion-social-en-la-decada-de-los-70
  • López, M.D. y Quesada, R.Q. (2005). Homenaje a las compañeras jubiladas. Trabajo Social Hoy, (45), 133-140.
  • Lukács, G. (1967). Estética I: La peculiaridad de lo estético. Barcelona: Grijalbo. Recuperado de http://www.afoiceeomartelo.com.br/posfsa/Autores/Lukacs,%20Georg/Estetica_Tomo_I.pdf
  • Mézaros, L. (2008). A Educação para além do capital. São Paulo: Boitempo Editorial.
  • Miranda, A. M. (2004). De la caridad a la ciencia. Pragmatismo, Interaccionismo Simbólico y Trabajo Social. Zaragoza: Mira Editores.
  • Minayo, M. y Sanches, O. (1993). Quantitativo-qualitativo: ¿oposição ou complementaridade? Cadernos de saúde pública, 9(3), 237-248. https://doi.org/10.1590/S0102-311X1993000300002
  • Morán-Carrillo, J. y Díaz-Jiménez, R. M. (2016). La profesionalización del trabajo social contemporáneo en España: un análisis socio-histórico desde las aportaciones a los congresos nacionales de Trabajadoras/es sociales 1968-2013. Documentos de Trabajo Social: Revista de Trabajo y Acción Social, (57), 191-216. Recuperado de https://www.trabajosocialmalaga.org/revista-dts-57/
  • Muniesa, B. (2005). Dictadura y transición: La dictadura franquista, 1939-1975. Barcelona: Edicions Universitat Barcelona.
  • Navarro, V. (2015). Bienestar insuficiente, democracia incompleta. Barcelona: Anagrama.
  • Navarro Pedreño, S. (2004). Redes sociales y construcción comunitaria. Creando (con)textos para una acción social ecológica. Madrid: Editorial CSS.
  • Navarro Pedreño, S. (2020). Pensamiento creativo y acción social innovadora. De las ideas a los proyectos transformadores. Madrid: Editorial CSS.
  • Netto, J.P. (2011). lntrodução ao estudo do método de Marx . São Paulo: Expressão Popular.
  • Pastor Seller, E. (2004). Trabajo Social Comunitario. Murcia: Diego Marín DM.
  • Padilla, H. M. (2008). História da Escola de Serviço Social de Pernambuco: Uma análise do projeto ideológico articulação com a realidade pernambucana e brasileira dos anos 30 a 70 do século XX. (Tesis doctoral). Universidade Federal de Pernambuco, Pernambuco, Brasil. Recuperado de https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/9308/1/arquivo331_1.pdf
  • Pérez Serrano, G. (1994). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes I y II. Madrid: La Muralla. Recuperado de http://concreactraul.weebly.com/uploads/2/2/9/5/22958232/investigacin_cualitativa.pdf
  • Pontes, R. N. (2018). Mediação e Serviço social: um estudo preliminar sobre a categoria teórica e sua apropriação pelo Serviço Social. São Paulo: Cortez Editora.
  • Ramírez, P.G. (2002). Paulo Freire: Un Soñador sin Miedo a Amar. Cuaderno de Trabajo Social, (1), 17-19. Recuperado de https://sitios.vtte.utem.cl/cuadernots/wp-content/uploads/sites/10/2018/05/Cuaderno-de-Trabajo-Social-pdf-compressed.pdf
  • Robledo, R. y González, E. (2017). Tierra, trabajo y reforma agraria en la segunda república española (1931-1936): Algunas consideraciones críticas. Revista Historia Agraria, 72(36), 7-76. https://doi.org/10.26882/HistAgrar.072E01r
  • Stumpf G., Baquero, M. y Mello G. L. (2020). ¿Nueva derecha o vino viejo en odres nuevos? La trayectoria conservadora en Brasil en el último siglo. Revista Política y Sociedad, 57(3), 647-670. https://doi.org/10.5209/poso.69210
  • Vallejos, S.V. (2002). Influencia de Paulo Freire en el trabajo social. Cuaderno de Trabajo Social, (1), 26-31. Recuperado de https://sitios.vtte.utem.cl/cuadernots/wp-content/uploads/sites/10/2018/05/Cuaderno-de-Trabajo-Social-pdf-compressed.pdf
  • Valles, M. (2000). Técnicas cualitativas en investigación. Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Editorial Síntesis. Recuperado de https://eva.fic.udelar.edu.uy/pluginfile.php/25827/mod_resource/content/1/Valles%2C%20Miguel%20%281999%29%20Tecnicas_Cualitativas_De_Investigacion_Social.pdf
  • Vázquez, J.M. (1970). Situación del servicio social en España: Estudio sociológico. Madrid: Instituto de Sociología Aplicada.
  • Zaragoza, F.M. (1996). Primeiras Palavras. En M. Gadotti (Coord.), Paulo Freire: Uma Biobibliografia (17-19). São Paulo: Cortez Editora. Recuperado de http://seminario-paulofreire.pbworks.com/f/unid2_ativ4paulofreire_umabiobibliografia.pdf