Familia y orientación laboral en la conformación del objetivo profesional de jóvenes universitarios en búsqueda de empleo

  1. Antonio Martínez López 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Lan harremanak: Revista de relaciones laborales

ISSN: 1575-7048

Year of publication: 2018

Issue Title: Centenario de la Organización Internacional del Trabajo (OIT)/Lanaren Nazioarteko Erakundearen (LANE) Mendeurrena

Issue: 39

Pages: 213-231

Type: Article

DOI: 10.1387/LAN-HARREMANAK.20086 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Lan harremanak: Revista de relaciones laborales

Abstract

Active employment policies have become a tool unanimously qualified as fundamental by politicians and the administration to intervene in a situation of high rates of structural unemployment like the one we are going through today. Although not very numerous, there are many macro-sociological and economic works on active employment policies, especially on training for the unemployed. However, very few that address a micro sociology of the relationship that exists between university students and the use of career guidance in their job search strategies, which is what this article proposes. In the paper, we come to some interesting conclusions and in some novel aspects, in relation to the way in which the educational and work strategies of university graduates are elaborated in relation to their social location and their attainment of occupational achievement. Beyond the social class of the family, a categorization of family configurations is provided in relation to this process of transition, which demonstrate the centrality of the school and social capital of parents to achieve the objectives of university students, and the role that the PAEs play in this context, that being very residual in terms of employment and the labor market, it is fair to admit latent functions of little depth but that can be clearly appreciated when tracing the trajectories of university students.

Bibliographic References

  • Alonso, L.E. (2000), Trabajo y postmodernidad: el empleo débil, Madrid, Fundamentos.
  • Beaud, S. y Weber, F. (2003), Guide de l’enquête de terrain, París, La Découverte.
  • Becker, G. (1994), Human capital: a theoretical and empirical analysis, with special reference to education, Chicago, Chicago University Press.
  • Bourdieu, P. (1991), La distinción: criterios y bases sociales del gusto, Madrid, Taurus.
  • Bourdieu, P. (2000), Poder, derecho y clases sociales, Bilbao, Desclée de Brouwer.
  • Castel, R. (1988): «Du travail social à la gestión sociale du non travail», en Revue Esprit, vols. 3-4, París, pp. 28-48.
  • Castel, R. (1997), La metamorfosis de la cuestión social: una crónica del salariado, Buenos Aires, Paidós.
  • Castells, M. (2005), La era de la información: economía, sociedad y cultura. La Sociedad Red, Madrid, Alianza.
  • Castells, M. (2005), La era de la información (vol. 1): economía, sociedad y cultura. La Sociedad Red. Ed. Alianza, Madrid.
  • Crespo Suárez, E. y Serrano Pascual, A. (2013), «Las paradojas de las políticas de empleo europeas: de la justicia a la terapia», en Universitas Psychologica, vol. 12, núm. 4: 1111-1124.
  • Darmon, I. (2006), «Formadores y usuarios frente al doble vínculo de la formación para la empleabilidad», en Cuadernos de Relaciones Laborales, vol. 24, núm. 2 : 37-62.
  • Erhel, C. (2010), «Les politiques de l’emploi en Europe: quelles réactions face á la crise?, en Centre d’Études de l’Émploi, n.º 129.
  • Goffman, E. (1970), Internados: ensayos sobre la situación social de los enfermos mentales, Buenos Aires, Amorrortu.
  • Lahire, B. (1995), Tableaux de familles. Heurs et malheurs scolaires en milieux populaires, París, Gallimard, Seuil.
  • Martínez, J.S. (2007), «Clase social, género y desigualdad de oportunidades educativas», en Revista de Educación, núm. 342: pp. 287-306.
  • Mauger, G. (2002): «Las políticas de inserción. Una contribución paradójica a la desestabilización del mercado de trabajo», Cuadernos Andaluces de Bienestar Social, núm. 10, Granada, Escuela Universitaria de Trabajo Social, pp. 73-98.
  • Miguélez, Faustino y Prieto, Carlos (1999), Las relaciones de empleo en España, Madrid: Siglo XXI.
  • Passeron, J.C. (1982), «L’inflation des diplômes. Remarques sur l’usage de quelques concepts analogiques en sociologie », Revue Française de Sociologie, volume 23, núm. 4 : 551-584.
  • Pennel, D. (2013), Travailler pour soi. Quel avenir pour le travail a l, heure de la revolution individualiste, París, Ed. Du Seuil.
  • Prieto, C. y Miguélez, F. (2009), «Transformaciones del empleo, flexibilidad y relaciones laborales en Europa». Política y Sociedad, vol. 46, núm. I y II: 275-287.
  • Sarasa, S. y Moreno, L. (comp.) (1995), El estado del bienestar en la Europa del Sur, Madrid, CSIC.