Percepción de igualdad y discriminación en educación física. Estudio en educación secundaria obligatoria

  1. Arcila-Arango, Juan
  2. Farías-Valenzuela, Claudio
  3. Espoz Lazo, Sebastian
  4. Correderas-Campuzano, Eduardo
  5. Ferrero Hernandez, Paloma 1
  6. Valdivia Moral, Pedro
  1. 1 Universidad Internacional SEK
    info

    Universidad Internacional SEK

    Santiago de Chile, Chile

    ROR https://ror.org/00986na66

Journal:
Journal of sport and health research

ISSN: 1989-6239

Year of publication: 2022

Issue Title: Enero-Abril

Volume: 14

Issue: 1

Type: Article

More publications in: Journal of sport and health research

Abstract

The aim of this work is to assess the perception of equal treatment and discrimination that boys and girls of 3rd and 4th ESO have in PE classes. In addition, it also aims to examine the assessment of 3rd and 4th ESO students on the different methodological factors that influence equal treatment and discrimination in PE. For this purpose, the theoretical framework analyzes the variables that influence coeducational methodology, such as sexist language, evaluation, feedback, material, groupings and types of activities. The sample consisted of 431 students in the second cycle of Compulsory Secondary Education and who received their education in both public and subsidized centers. The instrument used was the Questionnaire of Perception of Equality and Discrimination in Physical Education (CPIDEF) to analyze the perception of equality and discrimination in Physical Education classes. The data were analyzed using the SPSS version 24 statistical package, performing descriptive and relationship analyses. The normality of the sample was studied using the Kolmogorov-Smirnov test for the independent variables. The results show that there are no significant differences between the sexes in the perception of equality. Regarding the perception of discrimination, girls obtained higher scores than boys.

Bibliographic References

  • Alvariñas-Villaverde, M., y Pazos-González, M. (2018). Estereotipos de género en Educación Física, una revisión centrada en el alumnado. Revista electrónica de investigación educativa, 20(4), 154-163. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.4.1840
  • Blández, J., Fernández, E. y Sierra, M.A. (2007). Estereotipos de género, actividad física y escuela: La perspectiva del alumnado. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del profesorado, 11(2).
  • Canto, R. y Ruiz, L.M. (2005). Comportamiento motor espontáneo en el patio de recreo escolar: análisis de las diferencias por género en la ocupación del espacio durante el recreo escolar. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 1(1), 28-45.
  • Castillo, M.A. (2009). Análisis de la Opinión del Profesorado de Educación Física de la Región de Lagos (Chile), sobre el desarrollo de las clases en torno a una modalidad mixta de enseñanza. Tesis Doctoral. Universidad de Jaén: Jaén.
  • Castillo, M.A., Martínez-López, E.J. y Zagalaz, M.L. (2010). Analysis of the physical education teachers opinion from the Lakes Region (Chile) about the classes based on a mixed modality. Journal of Sport and Health Research, 2(2), 77- 94.
  • Cervelló, E., Jiménez, R., Del Villar, F., Ramos, L. y Santos-Rosa, F.J. (2004). Goal orientations, motivational climate, equality, and discipline of spanish physical education students. Perceptual and Motor Skills, 99, 271-283.
  • Del Castillo, O. (2009). Evaluación de los factores psicosociales y didácticos relacionados con la equidad de género en Educación Física. Tesis Doctoral. Universidad de Sevilla: Sevilla.
  • Derry, J.A. y Phillips, D.A. (2004). Comparisons of selected student and teacher variables in allgirls and coeducational Physical Education Environments. Physical Education Environments. Physical Educator, 61, 23-34.
  • Fernández, E., Vázquez, B., Camacho, M.J., Sánchez Bañuelos, F., Martínez de Quel, O., Rodríguez, I., Rubia, A. y Aznar, S. (2006). La inclusión de la actividad física y el deporte en las mujeres adolescentes: estudio de los factores clave y pautas de intervención. En Vázquez, B. (Coord.), Las mujeres jóvenes y las actividades físico-deportivas (pp. 19-64). Madrid: Consejo Superior de Deportes.
  • González-Boto, R., Salguero, A., Tuero, C. y Márquez, S. (2003). La coeducación en Educación Física como reto para superar la discriminación por razón de sexo: Condicionantes históricos e indicadores actuales. Actas del V Congreso de Educación Física y Deporte Escolar. “Dimensión Europea de la educación física y el deporte escolar. Hacia un espacio europeo de educación superior”. Valladolid: AVAPEF, 391-395.
  • Jansson, A., Brun Sundblad, G., Lundvall, S., Bjarsholm, D., y Norberg, J. R. (2021). Students’ perceived learning in physical education: Variations across students’ gender and migration background in Sweden. Sport Education and Society. https://doi.org/10.1080/13573322.2021.1878129
  • Laxdal, A., y Giske, R. (2020). Gender and the perceived learning environment in upper secondary school physical education. Sport, Education and Society, 25(7), 779-787. https://doi.org/10.1080/13573322.2019.1666360
  • Lleixà, T., Soler, S., y Serra, P. (2020). Perspectiva de género en la formación de maestras y maestros de Educación Física. Retos, 37, 634-642. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.74253
  • Martínez-Abajo, J., Vizcarra Morales, M. T., Lasarte Leonet, G., y de Elejalde, G. I. B. (2020). The experiences of equity experienced by women athletes of high level in physical education. Journal of Sport and Health Research, 12, 117-126.
  • Martínez-Galindo, C. (2006). Motivación, coeducación y disciplina en estudiantes de Educación Física. Tesis Doctoral. Universidad de Murcia: Murcia.
  • Martos-García, D., Fernández-Lasa, U., y Usabiaga, O. (2020). Coeducation and team sports. Girls’ participation in question. Cultura Ciencia y Deporte, 15(45), 411-419.
  • Moreno, J.A., Alonso, N., Martínez-Galindo, C. y Cervelló, E. (2005). Motivación, disciplina, coeducación y estado de flow en educación física: Diferencias según la satisfacción, la práctica deportiva y la frecuencia de práctica. Cuadernos de psicología del deporte, 5(1-2), 225-243.
  • Moreno, J.A., y Cervelló, E. (2003). Pensamiento del alumno hacia la Educación Física: Su relación con la práctica deportiva y el carácter del educador. Enseñanza, 21, 345-362.
  • Moreno, J.A., Martínez-Galindo, C. y Alonso, N. (2006). Actitudes hacia la práctica físico-deportiva según el sexo del practicante. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 3(2), 20- 43.
  • Moreno, J.A., Sicilia, A., Martínez-Galindo, C. y Alonso, N. (2008). Coeducación y climas de aprendizaje en educación física. Aportaciones desde las teorías de las metas de logro. Revista Internacional de ciencias del deporte, 11(4), 42- 64.
  • Mujika-Alberdi, A.; García-Arrizabalaga, I.; Gibaja-Martins, J. J. (2021). Mujeres deportistas: poca visibilidad y mucho estereotipo. Cuadernos de Psicología del Deporte,21(3), 269-283.
  • Ramírez-Díaz, A., y Cabeza-Ruiz, R. (2020). Actitudes hacia la diversidad sexual en el deporte en estudiantes de educación secundaria. Retos, 38, 654-660. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.77934
  • Torres, D. (2005). Propuesta de Programación Didáctica coeducativa en Educación Física en Educación Primaria: Un caso en la Sierra de Madrid. Retos, Nuevas Tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 8, 43-49.
  • Valdivia-Moral, P. (2011). La coeducación en la educación física escolar. Análisis de las teorías y metodologías asociadas del profesorado y su reflejo en el alumnado. Estudio en la provincia de Jaén. Jaén: Universidad de Jaén.
  • Valdivia-Moral, P., Molero, D., Díaz-Suarez, A., Cofre, C., y Zagalaz-Sánchez, M. L. (2018). Coeducational methodology used by physical education teachers and students’ perception of it. Sustainability, 10(7), 2312.
  • Vera, J. G., Arrebola, I. A., y García, N. A. (2018). Gender and its Relationship with the Practice of Physical Activity and Sport. Apunts. Educación física y deportes, 2(132), 123-141. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2018/2).132.09