La reforma curricular en la asignatura de orquestaun estudio cualitativo del enfoque pedagógico de las agrupaciones musicales en conservatorio
- Linari Melfi, Mauricio 1
- Vicente Bújez, Alejandro 2
- Díaz Mohedo, Mª Teresa 2
- 1 Real Conservatorio Superior de Música Victoria Eugenia de Granada
-
2
Universidad de Granada
info
ISSN: 1698-7454
Año de publicación: 2022
Volumen: 19
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical
Resumen
The changes occurring at a political, economic and social level in recent years and their impact on the educational field have led to a rethinking of educational processes, particularly the methods and resources used in the classroom setting. Music education, especially, that provided by music conservatories (regardless of whether teaching relates to elementary, professional or advanced levels), requires profound pedagogical and curricular changes. This allows teachers to critically analyse their professional performance by developing and implementing didactic strategies which enhance the teaching-learning processes pertaining to their subject. In this context of curricular and didactic renewal, the present research focuses on music conservatories and aims to identify specific elements of the experience of orchestra classes and other musical groups formed there. An analysis was conducted of documents and semi-structured interviews were performed. This enabled better understanding of the value held by this subject both in terms of the future developments of conservatories and the musical development of their students. The present work highlights the need to reorient the current pedagogical model towards a teaching-learning process that is more focused on group work. This will ensure that individual study extends into different group settings and that such settings will provide the necessary personal motivation to enhance mastery of musical instrument techniques.
Referencias bibliográficas
- Alarcón, J. A. (2021). Estudio de la implementación de el Sistema Venezolano en la conformación y desarrollo del proyecto educativo de la orquesta filarmónica de Bogotá. [tesis de Maestría, Universidad Nacional de Colombia]. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/80084
- Bennet, D. & Stanberg, A. (2006). Musicians as Teachers: Developing a Positive View through Collaborative Learning Partnerships. International Journal of Music Education 24(3), 219-230. https://doi.org/10.1177/0255761406069646
- Calleya, O. (2011). Los conjuntos musicales en los Conservatorios. Hoquet , 9, 51-53.
- Carey, G. & Grant, C. (2015). Teacher and Student Perspectives on One-to-One Pedagogy: Practices and Possibilities. British Journal of Music Education, 32 (1), 5-22. https://doi.org/10.1017/S0265051714000084
- Chacón, L. A. (2013). ¿Qué significa "evaluar” en música? Revista Electrónica Complutense De Investigación En Educación Musical, 9, 1-25. https://doi.org/10.5209/rev_RECI.2012.v9.42805
- Díaz, Mª T. (2016). Competencias para las enseñanzas artísticas de música: una investigación sobre el profesorado novel. En: J. Gijón (Coord.), Formación por competencias y competencias para la formación: perspectivas desde la investigación (pp. 17-29). Síntesis.
- Higuera, M. G. (2015). Acciones socio educativas de las Orquestas Sinfónicas Españolas y de Gran Bretaña [Tesis doctoral, Universidad del País Vasco]. http://hdl.handle.net/10810/16009
- Izquierdo, L. (1995). Antecedentes y evolución de la Dirección de Orquesta y Coros. Música, 2, 115-128.
- Jackish, S. (2019). El sistema educativo de Baviera, Alemania: características de los gimnasios. Ruta Maestra, 27, 144-148. http://rutamaestra.santillana.com.co/edicion27/elsistemaeducativodebavieraalemaniacaracteristicasdelosgimnasios
- Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de dicembre de 2020.
- Mansour, M., Martin, A. J., Anderson, M., Gibson, R., Liem, G. A. D., & Sudmalis, D. (2018). Young People's Creative and Performing Arts Participation and Arts Self‐Concept: A Longitudinal Study of Reciprocal Effects. The Journal of Creative Behavior, 52 (3), 240–255. https://doi.org/10.1002/jocb.146
- Martínez, F. (2015). Conservatorios superiores de música: el drama de la memoria en un escenario de crisis globalizada. Revista Internacional de Educación Musical, 3, 51-58. http://doi.org/10.12967/RIEM-2015-3-p051-058
- Martínez, J. D. (2021). Práctica pedagógica del modelo orquesta escuela en la pandemia. [Trabajo de Grado, Universidad Pedagógica Nacional de Bogotá]. http://hdl.handle.net/20.500.12209/13553
- Mawang, L. L., Kigen, E. M., & Mutweleli, S. M. (2019). The Relationship Between Musical Self-Concept and Musical Creativity among Secondary School Music Students. International Journal of Music Education, 37(1), 78–90. https://doi.org/10.1177/0255761418798402
- McPherson, G. E., & McCormick, J. (2006). Self-efficacy and Music Performance. Psychology of Music, 34(3), 322–336. https://doi.org/10.1177/0305735606064841
- Miller, D. S., MacLeod, R. B. & Walter, J. S. (2021). Status of Band and Orchestra Programs in North Carolina. String Research Journal, 11, 51-65. https://doi.org/10.1177/19484992211020767
- Mills, J. (2004). Working in Music: Becoming a Performer-Teacher. Music Education Research 6(3), 245-261. https://doi.org/10.1080/1461380042000281712
- Muñoz, S. T. (2016). Estrategias de motivación durante el aprendizaje instrumental. Training. Revista Internacional de Educación Musical, 4, 25–33. https://doi.org/10.12967/RIEM-2016-4-p025-033
- Oriola, S., Gustems, J., y Filella, G. (2018). Las bandas y corales juveniles como recurso para el desarrollo integral de los adolescentes. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 15, 153-173. https://doi.org/10.5209/RECIEM.58813
- Pliego, V. (2008). La educación musical en España entre 1988 y 2008 desde una perspectiva periodística. Musicalis.
- Ponce de León, L y Lago, P. (2012). La orientación profesional en los conservatorios de música de Madrid. Análisis de la situación actual y propuestas de mejora. Revista de Educación, 359, 298-331. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-359-096
- Ponce de León, L. (2017). Las enseñanzas profesionales de música: análisis DAFO. Música oral del Sur, 14, 253-260. http://www.centrodedocumentacionmusicaldeandalucia.es/opencms/documentacion/revistas/articulos-mos/las_ensenanzas_profesionales_de_musica_analisis_dafo.html
- Rapley, T. (2007). Interviews. En C. Seale, G. Gobo, J. F. Gubrium & D Silverman (Eds.), Qualitative Research Practice (pp.16-33). SAGE Publications.
- Roche, E. (2010). El secreto es la pasión. Reflexiones sobre educación musical. Clivis.
- Ruiz, J. I. (2012). Metodología de la investigación cualitativa. Universidad de Deusto.
- Tamayo, L. (2017). Estrategias metodológicas aplicadas a orquestas sinfónicas juveniles de Medellín. [Tesis de maestría, Universidad EAFIT de Medellín]. http://hdl.handle.net/10784/11714
- Verhagen, F., Panigada, L., & Morales, R. (2016). The National System of Youth and Children’s Choirs and Orchestras of Venezuela: A Teaching Model of Social Inclusion through Musical Excellence. Revista Internacional de Educación Musical, 4(1), 35–46. https://doi.org/10.12967/RIEM-2016-4-p035-046
- Vicente, A. (2008). La LOGSE en los conservatorios superiores de música de Andalucía: una reflexión sobre el currículo. Centro de Documentación Musical de Andalucía.
- Vicente, A. y Aróstegui, J. L. (2003). Formación musical y capacitación laboral en el Grado Superior de Música, o el dilema entre lo artístico y lo profesional en los conservatorios. Revista Electrónica de LEEME, 12.
- Yourn, B. R. (2000). Learning to Teach: Perspectives from Beginning Music Teachers. Music Education Research, 2(2), 181-192. https://doi.org/10.1080/14613800050165631
- Zhou, J. (2021). Difficulties and Opportunities Faced by the Development of University Symphony Orchestra. International Journal of Social Sciences in Universities, 4 (3), 198-199. http://www.acadpubl.com/Papers/Vol%204,%20No%203%20(IJSSU%202021).pdf#page=206
- Zubeldia M. A. (2017). Los modelos de enseñanza musical en Europa. Música Oral del Sur, 14, 261-282. http://www.centrodedocumentacionmusicaldeandalucia.es/opencms/documentacion/revistas/articulos-mos/los_modelos_de_ensenanza_musical_en_europa.html