Costes comparados de las universidades espanolas privadas y publicas.

  1. Moreno Herrero, Dolores
Aldizkaria:
Estudios de economía aplicada

ISSN: 1133-3197 1697-5731

Argitalpen urtea: 2010

Zenbakien izenburua: Economía del agua

Alea: 28

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 479

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Estudios de economía aplicada

Laburpena

Even though private universities have greatly expanded in Spain for the last years, little is known about the higher education private sector. This paper aims at examining the cost structure of public and private universities and how those costs relate to their organizational and production characteristics, using data from several sources for the 2004-2005 academic year. Our analysis shows that teaching production is about one third more expensive on average in private universities. Although this cost differential is due to differences in unit prices and labor intensity as well as the kind of degrees offered by private universities, it is largely explained by scale effects. Our results also indicate that, in spite of showing a greater internal performance, private universities are probably not more cost-effective than public institutions.

Erreferentzia bibliografikoak

  • AHN, T.; CHARNES, A. y COOPER, W.W. (1988): “Some statistical and DEA evaluations of relative efficiencies of Public and Private Institutions of Higher Learning”. SocioEconomic Planning Science, 22 (26), 259-270.
  • ARAUJO, P. y otros (2001): Análisis del coste por titulación en la Universidad de Cádiz. Universidad de Cádiz.
  • CALLAN, S.J. y SANTERRE, R.E. (1990): “The Production Characteristics of Local Public Education: A Multiple Product and Input Analysis”. South Economics Journal, 468-480.
  • CRUE (Dir. Hernández, J.) (2006): Información académica, productiva y financiera de las universidades públicas de España. Curso 2004-2005. CRUE.
  • DOUGHERTY, C.R.S. (1990): “Unit Costs and Economies of Scala in Vocational and Technical Education: Evidence from the People’s Republic of China”, Economics of Education Review, 9 (4), 389-394.
  • DUNDAR, H. y LEWIS, D.R. (1995): “Departmental Productivity in American Universities: Economies of Scale and Scope”. Economics of Education Review, 14 (2), 119-144.
  • GALÁN, L. y DOMÍNGUEZ, A. (2006): “Nuevos puntos de vista en la financiación de la Universidad: el proceso de Bolonia y el contrato social”. Documento de trabajo. Publicación electrónica: http://www.uam.es/eees.
  • GYIMA-BREMPONG y GYAPONG (1992): “Elasticities of Factor Substitution in the Production of Education”, Economics of Education Review, 11 (3), 205-217.
  • HENDERSON, J.M. y QUANDT, R.E. (1972): Microéconomie. Formulation mathématique élèmentaire. Dunod, Paris.
  • INE (2007): Encuesta de financiación y gastos de la enseñanza privada. Publicación electrónica: http://www.ine.es/jaxi/menu.do?type=pcaxis&path=%2Ft13%2Fp122&file= inebase&L=0 Cód. IOE 30122.
  • INE (2007): Estadísticas de la Enseñanza Superior en España. Madrid. http://www.ine.es/jaxi/menu.do?type=pcaxis&path=%2Ft13%2Fp405&file=inebase&L=0 Cód. IOE 30405.
  • JAMES, E., KING, E.M. y SURYADI, A. (1996): “Finance, Management and Costs of Public and Private Schools in Indonesia”. Economics of Education Review, 15 (4), 387-398.
  • JIMÉNEZ, E. (1986): “The Structure of Educational Costs: Multiproduct Cost Functions for Primary and Secondary Schools in Latin America”, Economics of Education Review, 5, (1).
  • JOHNES, J. (1990): “Unit costs: some explanations of the differences between UK universities”. Applied Economics, 22, 853-862.
  • KOSHAL, R.K. y KOSHAL, M. (1999): “Economies of scale and scope in higher education: a case of comprehensive universities”. Economics of Education Review, 19 (2), 269-277.
  • LASSIBILLE, G. y NAVARRO GÓMEZ, Mª L. (1988): “Asignación de recursos y estructura de gastos en la Universidad”. Hacienda Pública Española, 113, 55-70.
  • LASSIBILLE, G. y NAVARRO GÓMEZ, Mª L. (2004): Manual de economía de la educación. Pirámide. Madrid.
  • LAU, L.J. (1979): “Educational Production Functions”, en D.M. WINDHAM (ed.), Economic Dimensions of Education. Washington DC: National Academy of Education.
  • LÉVY-GARBOUA, L. (1976): “Les demandes de l’étudiant ou les contradictions de l’Université de masse”. Revue Française de Sociologie, 17 (1), 21-37.
  • LLOYD, P.; MORGAN, M. y WILLIAMS, R. (1993): “Amalgamations of universities: are there economies of scale or scope?”. Applied Economics, 25, 1081¯1092.
  • MALDONADO, A. y otros (2004): Private Higher Education: An Internacional Bibliography. Center for Internacional Higher Education and PROPHE. Boston Collage, Chestnt Hill, Massachussets.
  • MARTÍNEZ, M.E. (1999): La estrategia de marketing de las universidades privadas en España. Tesis Doctoral, Alcalá de Henares.
  • MORENO, D. (2005): Las universidades privadas en España. Su producción y costes en relación con las universidades públicas. Tesis doctoral. Universidad de Granada. Publicación electrónica: http://adrastea.ugr.es/record=b 1543041*spi.
  • PESTON, M. (1985): “Higher education: financial and economic aspects”. Royal Bank of Scotland Review, 148, 3-17.
  • POLO, J.R. (1996): El régimen de las universidades privadas. Especial referencia a las universidades católicas. Tesis Doctoral. Universidad Complutense de Madrid.
  • REGISTRO MERCANTIL Y REGISTRO DE FUNDACIONES (2007): Información económica de las universidades privadas.