Application of psychomotor skills as a tool for social inclusion in early childhood education

  1. Castro Sánchez, Manuel
  2. Ramírez-Granizo, Irwin A.
Journal:
Education, Sport, Health and Physical Activity (ESHPA): International Journal

ISSN: 2603-6789

Year of publication: 2019

Volume: 3

Issue: 2

Pages: 223-234

Type: Article

More publications in: Education, Sport, Health and Physical Activity (ESHPA): International Journal

Abstract

Psychomotor skills have gained significant importance in recent years. Its benefits are numbers among which stand out being able to develop and acquire motor skills that allow the infant to adapt to new situations that can be posed to the child, as well as to favor the motor and emotional development of the child. For this reason, the following work presents a didactic proposal made with the purpose of promoting social inclusion in an ordinary classroom through motor activities that help and promote an inclusive climate. The methodology to be followed will be playful, participatory and global, with which motor development and social skills are the main sections to work from psychomotricity. Through these sessions, the aim is to familiarize students with cooperative work, as well as to seek autonomy and favor inclusion, being able to empathize with the partner while the student develops their own body knowledge. The proposal is intended for the second cycle of early childhood education, focusing on the second block for the work of the body and the image itself, the game and movement. This proposal aims to highlight the possibilities of psychomotor skills to promote social inclusion within an ordinary classroom while the students themselves empathize and develop their own motor skills.

Bibliographic References

  • Aquino, M. F., Browne, R. A., Dantas, R. A., y Sales, M. M. (2012). Psicomotricidade como Ferramenta da Educação Física na Educação Infantil. Revista Brasileira de Futsal, Ediçao Especial: Pedagoía no Esporte, 4, 245-267.
  • Berruezo, P.P. (2008). “El contenido de la Psicomotricidad. Reflexiones para la delimitación de su ámbito teórico y práctico”. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 22(2), 19-34.
  • Berruezo, P. P. (1995): “El cuerpo, el desarrollo y la psicomotricidad”. Psicomotricidad. Revista de estudios y experiencias. nº 49: 15-26
  • Cano, M., Leyton, F., Oyarzún, T., y Sepúlveda, C. (2014). Relación entre estado nutricional, nivel de actividad física y desarrollo psicomotor en preescolares. Nutrición hospitalaria, 30(6), 1313-1318.
  • Costa, H. J. T., Barcala-Furelos, R., Abelairas-Gomez, C., y Arufe-Giraldez, V. (2015). The influence of a structured physical education plan on preschool children´s psychomotor development profiles. Australasian Journal of Early Childhood, 40, 68-77.
  • Fernández-Revelles, A. B., Viciana-Garófano, V., Espejo-Garcés, T., & González-Valero, G. (2017). Methodology for planning and time management in Motor Games. Sports Science 3.0, 1(1), 44-70. doi: http://hdl.handle.net/10481/50754
  • Fernández-Revelles, A. B., & Delgado-Noguera, M. A. (2009). Increase physical activity time of children in physical education classes. Gaceta Sanitaria, 23, 107-107.
  • Fonseca, V., Garrote, N., Todoli, D. y Zenarruzabeitia, A. (2014). Los maestros analizaron la importancia de la psicomotricidad en educación infantil. Madrid: Siena.
  • Gamonales, J. M. (2016). La educación física en educación infantil. La psicomotricidad en edades tempranas. Publicaciones Didácticas, 73, 131-142.
  • Larrey, G., López, M., Mozos, A., y López G. (2013). Desarrollo cognitivo y motor. Barcelona: McGrawHill Interamericana de España.
  • Lázaro, A; Palomero, J.E.; Fernández, M.R. (2000). La psicomotricidad y su desarrollo en el umbral del siglo XXI. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 37, 15-20.
  • LOMCE, Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa.
  • Martín Domínguez, D. Soto Rosales, A. (2007). La práctica psicomotriz en el marco de la Educación Especial. Revista de Educación, 9, 277 – 289.
  • Molina, M., y López-Pastor, V. M. (2017). Educación Física y aprendizaje globalizado en Educación Infantil: Evaluación de una experiencia. Journal of Research in Specific Didactics, 2, 89-104.
  • Nelson, L. J., Hart, C. H., Evans, C. A., Coplan, R. J., Roper, S. O., y Robinson, C. C. (2009). Behavioral and relational correlates of low self-perceived competence in young children. Early Childhood Research Quarterly, 24, 350-361.
  • Ozbar, N., Mengutay, S., Karacabey K., y Sevindi, T. (2016). The Effect of Movement Education Program on Motor Skills of Children. Studies on Ethno-Medicine 10(4), 453-460.
  • Pons-Rodríguez, R. y Arufe-Giráldez, V. (2015). Análisis descriptivo de las sesiones e instalaciones de psicomotricidad en el aula de Educación Infantil. Sportis Scientific Technical Journal. 2(1), 125- 146.
  • Rodríguez, R. P., y Giráldez, V. A. (2016). Análisis descriptivo de las sesiones e instalaciones de psicomotricidad en el aula Educación Infantil. Sportis Scientific Technical Journal, 2(1), 125-146.
  • Rodríguez-Aceituno, P. F., y Hernández-Pina, F. (2018). Didáctica de la motricidad en la formación de profesores de educación infantil. Retos, 34, 25-32.
  • Silva, M., Neves, G., y Moreira, S. (2016). Effects of an Educational Psychomotor Intervention program in preschool children. Sportis Scientific Technical Journal, 2(3), 326-342.
  • Solis, A., Prieto, J. A., Nistal, P., y Vázquez, M. (2017). Percepción y aplicación de la psicomotricidad por parte del profesorado de la etapa infantil. Sportis Scientific Technical Journal, 3(1), 141-160.
  • Tausch, R., y Tausch, A. M. (1981). Psicología de la educación. Barcelona: Herder Teixeira-Costa, H. J., Abelairas-Gomez, C., Arufe-Giráldez, V., Pazos-Couto, J. M., y Barcala-Furelos, R. (2015). Influence of a physical education plan on psychomotor development profiles of preschool children. Journal of Human Sport and Exercise,10(1), 126-140.
  • Teixeira-Costa, H. J., Barcala-Furelos, R., Abelairas-Gomez, C., y Arufe-Giraldez, V. (2015). The influence of a structured physical education plan on preschool children's psychomotor development profiles. Australasian Journal of Early Childhood, 40(2), 68-77.
  • Valdés, M. (2002). Importancia del juego en la clase de psicomotricidad. Revista Iberoamericana de psicomotricidad y técnicas corporales, 5, 47-56.
  • Valdivia-Moral, P.A., Fernández-Revelles, A.B., Muros-Molina, J.J., & Chacón-Cuberos, R. (2018). Effectiveness indices evaluating time in physical education: Example in Motor Games. Journal of Human Sport and Exercise, 13(2proc), S529-S540. doi: https://doi.org/10.14198/jhse.2018.13.Proc2.36