Satisfacción del profesorado y alumnado con la calidad de la educación superior

  1. Mohamed Mohand, Laila
  2. Olmos Gómez, Mª del Carmen
  3. Luque Suárez, Mónica
Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2022

Issue Title: ENCONTRÁNDONOS CON LA CIENCIA. UNA REFLEXIÓN SOBRE LA UNIVERSIDAD

Volume: 2

Issue: 1

Pages: 163-168

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2022.N1.V2.2333 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Abstract

From the perspective of the university as an organizational system. the achievement of qualityis determined both by individual actions and by the interaction of individuals with their organizational units. One of the objectives of higher education is to promote a quality teaching learning process. This work evaluates quality through the individual evaluation of teachers and students. The objective of this work is to know the level of individual satisfaction of teachers and students in relation to quality in higher education. For this purpose. a questionnaire was implemented to explore the strengths and weaknesses of students and faculty. The research was carried out in Spain and involved a total of 560 subjects, with a sample of 450 students and 110 teachers. A correlational study was carried out using Pearson’s correlation analysis. The main results show that the students value positively the school management of resources for teaching activities. the competencies pursued by the curriculum and the teachers value positively the educational collaboration of the school with other social institutions in the community. As a proposal for improvement. it is proposed to carry out an evaluation of the organizational units.

Bibliographic References

  • Arnaz, J.A. y Yurén, T. (1994). Docencia. Serie documentos. México: CETYS.
  • Coelho, J.G. y Vásquez-Rizo, F.E. (2008). Del otro lado de la pizarra: Relación estudiante-profesor desde perspectivas disciplinares. Revista de. Educación, 11, 103-126.
  • Cortés, E., Campos, M. y Moreno, M.P. (2014). Priorización de las dimensiones de evaluación al desempeño docente por el estudiante, en tres áreas del conocimiento. Formación Universitaria, 7, 3-10.
  • Frechtling, J.A. (2007). Logic modelling methods in program evaluation. San Francisco. CA:Jossey-Bass.
  • Gibbs, G. y Coffey, M. (2000).Capacitación para enseñar en la educación superior: una agenda de investigación. Enseñanza en la educación superior, 4, 31-44.
  • Grönros,C. (1984).Un modelo de calidad de servicio y sus implicaciones de marketing. European Journal of Marketing, 18, 36-44.
  • Joseph, M. y Joseph, B. (1997). Service quality in education: a student perspective. Quality Assurance in Education, 5, 15-21.
  • Marzo, M. y Pedraja, P. (2005). Un Nuevo Elemento de Gestión para las Universidades: Satisfacción con los Cursos Ofertados. Revista Internacional de Gestión Educativa, 19, 505-526.
  • Moreno, M. P., Nava, M. C. y Campos, M. (2014). Los comentarios abiertos como referente de evaluación de la docencia universitaria: la conveniencia de su interpretación y tratamiento. Formación universitaria, 7, 41-48.
  • Olmos-Gómez, M. D. C., Luque Suarez, M., Ferrara, C. & Olmedo-Moreno, E. M. (2020). Quality of Higher Education through the Pursuit of Satisfaction with a Focus on Sustainability. Sustainability, 12(6), 2366-2376. https://doi.org/10.3390/su12062366
  • Prieto, J. H. (2014). Elaboración y validación de un instrumento para la medición del desempeño docente basado en competencias. Revista de Docencia Universitaria, 12, 231-250.
  • Rizo Moreno, H. E. (2004). Evaluación del profesor universitario. Una visión institucional. Revista Iberoamericana de Educación, 34, 578-697.
  • Tirado, F., Miranda, A. y Sánchez, A. (2007). La evaluación como proceso de legitimidad: La opinión de los alumnos. Reporte de una experiencia. Revista Perfeccionamiento Educativo, 29, 7-24.
  • Trigwell, K., Martin, E., Benjamin, J. & Prosser, M. (2000). Scholarship of teaching: a model. Higher Education Research & Development, 19,155-168.
  • Vásquez-Rizo, F. E. y Gabalán-Coello, J. (2009). Del otro lado de la pizarra: relación estudiante-profesor desde perspectivas disciplinares. Educación y Educadores, 11, 205-217