Procesos y prácticas de planificación textual en la escritura de trabajos académicos de estudiantes universitarios colombianos

  1. BECOCHE MOSQUERA, LUZ STELLA
Dirigida por:
  1. Moisés Selfa Sastre Director/a

Universidad de defensa: Universitat de Lleida

Fecha de defensa: 31 de octubre de 2019

Tribunal:
  1. Juan de Dios Villanueva Roa Presidente
  2. Enric Falguera Garcia Secretario/a
  3. Aurora Martínez Ezquerro Vocal

Tipo: Tesis

Teseo: 621904 DIALNET

Resumen

En aquesta tesi doctoral abordem els processos de planificació textual presents en l'escriptura de treballs acadèmics d'estudiants universitaris colombians, a la llum dels models cognitius d'escriptura, principalment el de Flower i Hayes (1981). Aquest estudi parteix de considerar l'escriptura com un procés cognitiu que precisa la posada en marxa de diverses operacions de planificació, a fi d'aconseguir el control conscient del procés de composició. Amb la finalitat d'identificar, caracteritzar i analitzar els processos de planificació textual que duen a terme els estudiants universitaris colombians en l'escriptura dels seus treballs acadèmics i partint d'una metodologia mixta, es van aplicar dos instruments de recol·lecció de dades, els resultats de les quals ens van permetre dissenyar una proposta didàctica, basada en tasques concretes, que busca orientar a l'estudiant en la construcció d'un pla d'escriptura que el porti a gestionar i controlar la composició dels textos que li sol·liciten en la seva carrera. Els resultats reflecteixen, principalment, que els estudiants no aconsegueixen una adequada apropiació dels diversos processos implicats en la planificació dels seus textos. En la majoria dels casos, els estudiants tendeixen a emprar, de forma intuïtiva, algunes estratègies per a la regulació de les seves tasques d'escriptura, entre les quals destaca la recuperació d'informació a través de diverses fonts, però els falta claredat respecte a la forma de posar en actiu les estratègies més adequades de planificació que s'ajustin a situacions d'escriptura específiques i respecte a la forma de traduir-les en tasques concretes. En esta tesis doctoral abordamos los procesos de planificación textual presentes en la escritura de trabajos académicos de estudiantes universitarios colombianos, a la luz de los modelos cognitivos de escritura, principalmente el de Flower y Hayes (1981). Este estudio parte de considerar la escritura como un proceso cognitivo que precisa la puesta en marcha de diversas operaciones de planificación, a fin de conseguir el control consciente del proceso de composición. Con el fin de identificar, caracterizar y analizar los procesos de planificación textual que llevan a cabo los estudiantes universitarios colombianos en la escritura de sus trabajos académicos y partiendo de una metodología mixta, se aplicaron dos instrumentos de recolección de datos, cuyos resultados nos permitieron diseñar una propuesta didáctica, basada en tareas concretas, que busca orientar al estudiante en la construcción de un plan de escritura que lo lleve a gestionar y controlar la composición de los textos que le solicitan en su carrera. Los resultados reflejan, principalmente, que los estudiantes no alcanzan una adecuada apropiación de los diversos procesos implicados en la planificación de sus textos. En la mayoría de los casos, los estudiantes tienden a emplear, de forma intuitiva, algunas estrategias para la regulación de sus tareas de escritura, entre las que destaca la recuperación de información a través de diversas fuentes, pero les falta claridad respecto a la forma de poner en activo las estrategias más adecuadas de planificación que se ajusten a situaciones de escritura específicas y respecto a la forma de traducirlas en tareas concretas. In this doctoral thesis, we approach to the textual planning processes present in academic writing tasks of Colombian undergraduate students. Our research is based on the cognitive models of writing, mainly the model of Flower and Hayes (1981). This study considers writing as a cognitive process that requires planning to achieve conscious control of the composition process. We applied a mixed methodology with two instruments of data collection to identify, characterize and analyze the processes of textual planning. The results allowed us to design a didactic proposal based on specific tasks. The proposal seeks to guide students in the construction of a writing plan to manage and control the academic texts requested in their careers. The outcomes mainly reflect that students do not achieve an adequate acquisition of the multiple processes involved in planning their texts. In most cases, students tend to intuitively use some strategies to regulate their writing tasks. Among these strategies, the most common is the retrieval of information through various sources. However, students lack clarity to develop convenient planning strategies that fit specific writing situations. Likewise, they fail in applying strategies into concrete tasks.