Representation as training action stage for the acquisition of skills in higher education students

  1. Herrero Martínez, Rafaela Mª 1
  2. García de Viguera, María del Carmen 1
  3. Donoso Pérez, Belén 1
  1. 1 Universidad de Córdoba
    info

    Universidad de Córdoba

    Córdoba, España

    ROR https://ror.org/05yc77b46

Revista:
JETT

ISSN: 1989-9572

Año de publicación: 2014

Volumen: 5

Número: 2

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: JETT

Resumen

The teaching-learning process in the university has gone from being based on content-centered learning to one that promotes the acquisition of skills. From this fact, the following question is: How do we ensure that students acquire an appropriate level of skills and competencies?. There are skills that are assessed on a single subject in a given quarter and did not return to be worked throughout the title, so it is difficult to accept that students have been acquired in full. The design of this interdisciplinary proposal aims to contribute and respond to this new reality based on the methodological changes introduced by the European Higher Education Area, among them, increasing the interactivity between teachers and students, encouraging teamwork and improving interdisciplinary between areas. The stage chosen to develop this proposal is stage performance, treated from an innovative approach in which the students of the Degree in Early Childhood Education will integrate practical content learned in two subjects belonging to different courses using common assessment tools pursue one increase in the level of student competence acquisition.

Referencias bibliográficas

  • Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y acreditación (ANECA). (2011). Guía de apoyo para la elaboración de los de la memoria de verificación de los títulos oficiales (grado y máster). Madrid: ANECA.
  • Blanco, A. (2009). Desarrollo y evaluación de competencias en Educación Superior. Madrid: Narcea.
  • Cano, E. (2007). Cómo mejorar las competencias de los docentes. Guía para la autoevaluación y el desarrollo de las competencias del profesorado. (2ªed.). Barcelona: Graó.
  • Cervera, J. (1996). La dramatización en la escuela. Madrid: Bruño.
  • Comisión para la Innovación de la Docencia en la Universidades (C.I.D.U.A.) (2005). Informe sobre innovación de la docencia en las universidades. Recuperado de http://www.uhu.es/convergencia_europea/documentos/metodologia/INFORME-CIDUA-PDF.pdf
  • Delgado, A.M. (2005). Competencias y diseño de la evaluación continua y final en el Espacio Europeo de Educación Superior. Recuperado de http://es.scribd.com/doc/23172896/65/Bibliografia
  • López, M. (2001): La evaluación del aprendizaje en el aula. Madrid: Edelvives.
  • Llamazares, Mª T. (2002). Dramatización de un cuento: recurso para trabajar la lengua oral en Educación Infantil. RUC. Revistas UDC Lenguaje y Textos, nº18, pp.117-131.
  • Zabala, A. y Arnau, L. (2007). 11 ideas clave: Cómo aprender y enseñar competencias. Barcelona: Graó.