Educación intergeneracionalun nuevo reto para la formación del profesorado

  1. Nazaret Martínez Heredia 1
  2. Antonio Manuel Rodríguez García 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Revista:
REXE: Revista de estudios y experiencias en educación

ISSN: 0717-6945 0718-5162

Ano de publicación: 2018

Volume: 17

Número: 33

Páxinas: 113-124

Tipo: Artigo

DOI: 10.21703/REXE.20181733NMARTINEZ7 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: REXE: Revista de estudios y experiencias en educación

Resumo

Our society is involved in a constant process of transformation. It possesses a relection inside the university as an entrusted institution to train civil and futures professionals. Nowadays education throughout life constitutes a fundamental prop of our society to develop an integral education. In this article, we try to synthesize the principal bases of a program based on the intergenerational education, establishing relations between young and major of the subject of Social Pedagogy imparted on the irst course of Social Education and the Permanent Classroom of Formation Opened both at University of Granada (Spain). We try to relect the putting in practice of the above mentioned meetings to seat the bases of an ofer the intervention treating diverse intergenerational topics across a participative and active methodology allowing to break certain stereotypes about older people, as well as the possibility to build a positive feedback for future improvements.

Referencias bibliográficas

  • Bedmar, M. (2010). La Educación Intergeneracional. En Mª C. Fernández, y J. Gª Mínguez (comps.), Educación y Adultos Mayores (pp. 169-205). Rosario: Laborde Editor.
  • Bedmar, M. (2003). La Educación Intergeneracional encierra un tesoro. En M. Bedmar, y I. Montero (coords.), La Educación Intergeneracional: un nuevo ámbito educativo (pp. 67-82). Madrid: Dykinson.
  • Cisterna, F. (2005). Categorización y triangulación como procesos de validación del conocimiento en investigación cualitativa. Tehoría, 14(1), 61-71.
  • Del Valle, G., y Coll, L. (2011). Relaciones Sociales y Envejecimiento Saludable. Institut de l’Envelliment de la Universitat Autònoma de Barcelona FICE-UAB: Fundació Agrupació Mútua. Recuperado de http://salut-envelliment.uab.cat/publicacions/docs/relacionssocialsesp.pdf
  • Fernández, J.N. (coord.) (2015). INFORME 2014. Las Personas Mayores en España. Datos Estadísticos Estatales y por Comunidades Autónomas. Recuperado de http://www.imserso.es/InterPresent1/groups/imserso/documents/binario/22029_info2014pm.pdf
  • Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI.
  • García Mínguez, J. (coord.). (2005). Programas de educación intergeneracional. Acciones estratégicas. Madrid: Dykinson.
  • Ley 6/1999, de 7 de julio, de Atención y Protección a las Personas Mayores. Servicios Sociales. Recuperado de http://www.juntadeandalucia.es/boja/1999/87/2
  • McCrea, J.M., Weissmann, M., y Thorpe-Brown, G. (2004). Connecting the generations: a practical guide for developing intergenerational programs. Pittsburg, PA: Generations Together.
  • Medel, C., Ohsako, T., y Mauch, W. (2001). Revisiting Lifelong Learning for the 21st Century. Hamburg: UNESCO Institute for Education.
  • Sáez, J. (2002). Hacia la Educación Intergeneracional. Concepto y posibilidades. En J. Gª Mínguez y M. Bedmar (coords.), Hacia la Educación Intergeneracional (pp. 25-36). Madrid: Dykinson.
  • Sánchez, M. G., y Torrano, D. H. (2013). Los beneficios de los programas intergeneracionales desde la perspectiva de los profesionales. Pedagogía social: revista interuniversitaria, (21), 213-235.
  • Segunda Asamblea Mundial Sobre el Envejecimiento (2002). Recuperado de http://www.un.org/es/events/pastevents/ageing_assembly2/
  • Torres, R. M. (2006). Alfabetización y aprendizaje a lo largo de toda la vida. Revista interamericana de Educación de Adultos, 28(1), 25-38.