A (¿discrepant?) Meeting between disciplines: motor skills, science, mathematics and magic

  1. Collado-Fernández, Diego
  2. Roura Redondo, Raúl
  3. Ballesta-Claver, Julio
Revue:
Education, Sport, Health and Physical Activity (ESHPA): International Journal

ISSN: 2603-6789

Année de publication: 2019

Volumen: 3

Número: 1

Pages: 56-72

Type: Article

D'autres publications dans: Education, Sport, Health and Physical Activity (ESHPA): International Journal

Résumé

Introduction: Physical education provides a reference point to integrate other forms of knowledge. In particular, It can bring near both scientific and mathematician content in order to understand its principles and phenomena in a playful and motivate way. Objectives: Understand the science and mathematics through physical education. Present the scientific contents by differing experiences. Promote the teaching of physical education using different contexts. Present a real interdisciplinarity learning in the classroom. Methods: By using discrepant experiences, that is, that seem like "magic", it is intended to eliminate the aversion of science and mathematics, which today is growing at breakneck pace. 8 activities have been created to show the most characteristic phenomena in order to internalize and "live" the concepts, being the last session an application for elementary students. Results y discussion: Results show that all the activities were discrepant or not expected obtaining the learning of the concepts after doing them. This get the student motivation and a discipline closeness. Conclusions: The presented methodology has unified the communicative and social virtues of the Physical education field with the principles of the magic and the scientific method, which has led to a new educational approach that makes our students to learn the capacity of self-criticism, promoting the globality both in elementary classrooms and the university

Références bibliographiques

  • Adegoke, B. A. (2010). Integración de animaciones, narraciones y textos para la mejora del aprendizaje en Física. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8(2), 725-748.
  • Arufe Giráldez, V. (2015). La Educación Física ya no es tan física. Sportis Scientific Technical Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 2(1), 105.
  • Arumí, J. y Lecumberri, C. G. (2010). El trabajo interdisciplinar en el grado de ciencias de la actividad física y el deporte. Tándem. Didáctica de la Educación Física, (33), 29-35.
  • Brown, D. (2007). Tricks of the Mind. Reino Unido: Transworld Publishers Limited.
  • Collado-Fernández, D.; Roura Redondo, R.; Ballesta-Claver, J. (2019). A (¿discrepant?) Meeting between disciplines: motor skills, science, mathematics and magic. ESHPA - Education, Sport, Health and Physical Activity. 3(1): 56-72. doi: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01576
  • Díaz Lucea, J. (2010). Educación Física e interdisciplinariedad, una relación cada vez más necesaria. Tándem. Didáctica de la educación física, 33, 7-21.
  • Fernández Manzanal, R., Medrano Mir, G. y Bello, L. (2006). Las actividades en el rincón de ciencias. Un pretexto para la globalización en la etapa infantil. Revista aula de infantil, (29), 1-2.
  • Fraile Aranda, A. (2012). Evaluación Formativa e Interdisciplinariedad: Análisis de dos asignaturas con el mismo sistema de evaluación. Psychology, Society & Education, 4(1), 5-16.
  • Friedl, A. E. (2000). Enseñar ciencias a los niños. Biblioteca de educación. (Vol. 1). Barcelona: Editorial Gedisa.
  • García-Molina, R. (2011). Ciencia recreativa : un recurso didáctico para enseñar deleitando. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 8, 370-392. http://hdl.handle.net/10498/145401
  • Garcia Fernández, D. A., Chávez Valenzuela, M. E., Cruz Chávez, C., Guedea Delgado, J. C., Velázquez Saucedo, G. y Zubiaur González, M. (2018). Impacto de un programa de actividad motriz con funciones ejecutivas para el fortalecimiento del desarrollo integral del niño. Sportis Scientific Technical Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 4(1), 37-58.
  • Gómez Crespo, M. Á. y Cañamero, A. (2009). La ciencia de la magia. Alambique. Didáctica de las Ciencias Experimentales, 60, 24-32.
  • González, A. y González, C. (2010). Educación física desde la corporeidad y la motricidad. Hacia la promoción de la salud, 15(2), 173-187.
  • Hammrich, P. L. y Fadigan, K. (2003). Sisters in Sport Science: A Sport-Oriented Science and Mathematics Enrichment Program. Electronic Journal of Science Education, 7(3), 1-18.
  • Hewitt, P. G. (2007). Física conceptual. 10ª edición. México: Pearson Educación.
  • Hierrezuelo, J. y Montero, A. (1991). La ciencia de los alumnos. Su utilización en la didáctica de la Física y la Química. Málaga: Elzevir.
  • Kuhn, G., Amlani, A. A. y Rensink, R. A. (2008). Towards a science of magic. Trends in Cognitive Sciences, 12(9), 349-354. https://doi.org/10.1016/j.tics.2008.05.008
  • Lamont, P. Henderson, J. M., y Smith, T. J. (2010). Where Science and Magic Meet: The Illusion of a “Science of Magic”. Review of General Psychology, 14(1), 16-21. https://doi.org/10.1037/a0017157
  • Lin, J.-L., Cheng, M., Lin, S.-Y., Chang, J., Chang, Y.-C., Li, H. y Lin, D. (2017). The effects of combining inquiry-based teaching with science magic on the learning outcomes of a friction unit. Journal of Baltic Science Education, 16(2), 218-227.
  • Martínez-Hita, F. J. y Martínez-Hita, M. (2017). La simbiosis entre el área de la educación física y matemáticas. TRANCES: Revista de Transmisión del Conocimiento Educativo y de la Salud, 9(1), 249-260.
  • Martos, R. G., Giménez, M., Gil, P., Luciañez, A., Rodríguez, M. E., Romera, B., … Sánchez, J. M. (2010). Experiencia con la competencia matemática en la clase de educación física. Revista de Didácticas Específicas, 2, 83-99.
  • Nieto, E., Callejas, A. y Jerez, O. (2014). Las competencias básicas. La Competencia Emocional. CastillaLa mancha. España: Universidad de Castilla-La Mancha.
  • Prieto, A., Naranjo, S. P. y García, L. V. (2005). Cuerpo-movimiento: perspectivas (Primera ed). Bogotá D.C.: Editorial Universidad del Rosario.
  • Rensink, R. A. y Kuhn, G. (2015). The possibility of a science of magic. Frontiers in Psychology, 6, 1-3. cal Activity 2019, 3(1): 56-72.
  • Sintes, A. M. y Sorazu, B. (2017). La observación de ondas gravitacionales con LIGO. Investigación y ciencia, (485), 16-26.
  • Sjöblom, K., Mälkki, K., Sandström, N. y Lonka, K. (2014). Does Physical Environment Contribute to Basic Psychological Needs? A Self-Determination Theory Perspective on Learning in the Chemistry Laboratory. Frontline Learning Research, 9(1), 17-39. https://dx.doi.org/10.14786/flr.v4i1.217
  • Snyder, K., Dinkel, D., Schaffer, C., Hiveley, S. y Colpitts, A. (2017). Purposeful Movement: The Integration of Physical Activity into a Mathematics Unit. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 3(1), 75-87.
  • Ubago-Jiménez, J. L., Viciana-Garófano, V., Pérez-Cortés, A. J., Martínez-Martínez, A., Padial-Ruz, R. y Puertas-Molero, P. (2018). Relación entre la Teoría de las Inteligencias Múltiples y la actividad físicodeportiva. Revisión bibliográfica. Sportis Scientific Technical Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, IV (1), 144-161. https://doi.org/10.17979/sportis.2018.4.1.2067
  • Wade, M. (2016). Math and Movement: Practical Ways to Incorporate Math Into Physical Education. Strategies, 29(1), 9-15. https://doi.org/10.1080/08924562.2015.1111788