Implicaciones Socioeducativas de la Creatividad a partir de la Mediación PedagógicaUna Revisión Crítica
- Eduardo Sandoval Obando
- Sergio Toro Arévalo
- Carolina Poblete Gálvez
- Alberto Moreno Doña
ISSN: 0716-050X, 0718-0705
Datum der Publikation: 2020
Ausgabe: 46
Nummer: 1
Seiten: 383-397
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Estudios pedagógicos
Zusammenfassung
ABSTRACT: The school continues to be a routine and normative space, notoriously neglecting socio-emotional, cultural, historical, and even political aspects of learning. We believe that the school must integrate educational alternatives that minimize the negative impact of the schooling processes. Thus, creativity emerges as a relevant component of the emotional and cognitive development of the human being. Creativity and its neurobiological bases are presented, describing the close connection it has with learning, presenting behavioral guidelines and pedagogical criteria that would facilitate the promotion of this construct, based on the Experiences of Mediate Learning. Finally, the 'educational transformation' is discussed and stressed, taking the leap from incidental to intentional learning, promoting a pedagogy of the question that enables students to discover the world, beyond the limits and forms defined by the school map.
Bibliographische Referenzen
- Abraham, A.. (2012). Creative cognition and the brain: Dissociations between frontal, parietal-temporal and basal ganglia groups. Brain Research. 1482. 55-70
- Almeida, L.. (2008). Torrance Test of Creative Thinking: The Question of its Construct Validity. Thinking Skills and Creativity. 3. 53
- Amabile, T.. (1996). Assessing the Work Environment for Creativity. The Academy of Management Journal. 39. 1154
- Asari, T.. (2008). Right Temporopolar Activation Associated with unique perception. NeuroImage. 41. 145
- Azevedo, J.. (2016). Construir uma Escola Democrática e Justa: O arco Maior e a Pedagogia da Misericordia. Revista Portuguesa de Investigação Educacional. 201
- Batey, M.. (2012). The Measurement of Creativity: From Definitional Consensus to the Introduction of a New Heuristic Framework. Creativity Research Journal. 24. 55-65
- Bechtereva, N.. (2001). Study of the brain organization of creativity: III. Brain activation assessed by the local cerebral blood flow and EEG. Human Physiology. 27. 390
- Benedek, M.. (2012). Differential effects of cognitive inhibition and intelligence on creativity. Pers Individ Dif. 53. 480
- Bustos, D.,Aran, V.,Krumm, G.. (2013). Creatividad, Funciones Ejecutivas e Inteligencia: Un Estudio en Niños de Habla Hispana. 34thAmerican Congress of Psychology. Brasilia. 2013.
- Calvo, C.. (2016). Del Mapa Escolar al Territorio Educativo. Disoñando la Escuela desde la Educación. 4. Nueva Mirada. La Serena.
- Carter-Thuillier, B.. (2017). Globalización Económica, Postmodernidad y Sistema Educativo: Contradicciones y Alternativas desde una Educación Física Crítica. Revista Estudios pedagógicos. 43. 103
- Chen, Q.. (2014). Association of creative achievement with cognitive flexibility by a combined voxel-based morphometry and resting-state functional connectivity study. Neuroimage. 102. 474
- Chomsky, N.. (2001). La (des)educación. Crítica. Barcelona.
- Csíkszentmihályi, M.. (1990). Fluir (Flow). Una Psicología de la Felicidad. Kairos. Barcelona.
- Cruz de Souza, L.. (2014). Frontal Lobe Neurology and the Creative Mind. Frontiers in Psychology. 5. 1-21
- Edwards, M.. (2012). ¿Qué es la Creatividad?. Tendencias21.
- Escobar, A.. (2016). Autonomía y diseño. La realización de lo comunal. Ediciones Universidad del Cauca. Popayán.
- Eysenck, H.. (1993). Creativity and Personality: Suggestions for a theory. Psychological Inquiry. 4. 147
- Feist, G.. (1998). A. Meta-analysis of Personality in Scientific and Artistic Creativity. Personality and Social Psychology Review. 2. 290-309
- Feist, G.. (2003). Predicting Creativity from Early to late Adulthood: Intellect, Potential, and Personality. Journal of Research in Personality. 37. 62-88
- Fernández, J.. (2003). El Sentido del Humor como Recursos Pedagógico. Hacia una Didáctica de las Didácticas. Pulso. Revista de Educación. 143
- Feuerstein, R.,Rand, Y.,Rynders, J.. (1998). Donʹt Accept me as I am. Helping Retarded People to Excel. Plenum Press. New York.
- Feuerstein, R.. (1983). La Teoría de la Modificabilidad Estructural Cognitiva. Mira S.A.. Zaragoza.
- Flores-Miranda, M.. (2017). Propuesta para la Categorización de los Factores Relacionados con la Creatividad, Desde Guilford hasta nuestros días. Systems & Design: From Theory to Product. 1-16
- Francis, L.. (2003). Artistic creativity: Personality and the diurnal rhythm. North American Journal of Phychology. 5. 147
- Gansler, D.. (2011). Cortical morphology of visual creativity. Neuropsychologia. 49. 2527
- Gardner, H.. (2011). Inteligencias Múltiples: La Teoría en la Práctica.. Paidós Ibérica. Barcelona.
- Gansler, D.. (1995). Mentes Creativas. Una Anatomía de la Creatividad. Paidós. Barcelona.
- Gelade, G.. (2002). Creativity style, personality, and artistic endeavor. Genetic, Social and General Psychology Monographs. 128. 213
- Gonen-Yaacovi, G.. (2013). Rostral and caudal prefrontal contribution to creativity: A Meta-analysis of functional imaging data. Frontiers in Human Neuroscience. 7. 1-22
- Goñi, A.. (2000). Desarrollo de la Creatividad. EUNED. San José.
- González, D.. (2017). El régimen de jornada escolar completa y la participación en el juego: una política pública en deuda con los niños y niñas. Revista Chilena de Terapia Ocupacional. 17. 49-56
- González-Rey, F.. (2019). Subjectivity within Cultural-Historical Approach. Perspectives in Cultural-Historical Research. 5. 3-19
- González-Rey, F.. (2006). Aprendizagem e trabalho pedagógico. Alínea. Campinas.
- Guilford, J.. (1971). Creatividad y Educación. Paidós. Barcelona.
- Guilford, J.. (1950). Creativity. American Psychologist. 5. 444
- Gimeno, J.. (2005). La Educación que aún es Posible. Morata. Madrid.
- Helson, R.. (1996). In Search of the Creative Personality. Creativity Research Journal. 9. 295-306
- Illich, I.. (1971). La Sociedad Desescolarizada. Barral. Barcelona.
- Iglesias, A.. (2012). Educación Social e Escola. Menores na Educación Social, Alumnos, no Sistema Educativo. Revista Galega de Educación. 82
- Klimenko, O.. (2017). Bases Neuroanatomicas de la Creatividad. Katharsis. Revista de Ciencias Sociales. 207
- Lewis, R.. (1979). Creativity: The Human Resource. The Journal of Creative Behavior. 13. 75-80
- Li, W.. (2016). The Association between Resting Functional Connectivity and Visual Creativity. Scientific reports. 6. 1-10
- López de Maturana, S.. (2015). Inclusión en la Vida y la Escuela: Pedagogía con Sentido Humano. Universidad La Serena. La Serena.
- López de Maturana, S.. (2010). Maestros en el Territorio. Universidad de La Serena. La Serena.
- Martínez, O.. (2010). Rasgos de Personalidad y Desarrollo de la Creatividad. Anales de Psicología. 26. 151
- Menchén, F.. (2001). Descubrir la Creatividad. Desaprender para Volver a Aprender. Pirámide. Madrid.
- Méndez, M.. (2015). La creatividad: Un proceso cognitivo, Pilar de la Educación. Revista Estudios Pedagógicos. 41. 143
- Mészárov, I. (2008). La educación más allá del capital. Siglo XXI. Buenos Aires.
- Metcalfe, J.. (1987). Intuition in insight and noninsight problem solving. Memory Cognition. 15. 238
- Monreal, C.. (2000). Qué es la Creatividad. Biblioteca Nueva. Madrid.
- Montilla, P.. (1997). Creatividad Humana. Enfoque y Bases Neurobiológicas. Intus. Revista de la Cátedra de Psicología Médica y Psiquiatría y U.D. de la Historia de la Medicina. 8. 13-32
- Moreno, A.. (2019). La Escuela y el Deporte como “Epistemicidios” de lo Lúdico en las Culturas de Abya Yala. Cultura_Ciencia_Deporte. 14. 61
- Moreno, A.. (2016). Caos y Educación: Del insípido Orden Escolar al Sabroso Caos Educativo. JUNJI. Santiago de Chile.
- Moreno, A.. (2015). Ambientes Educativos Escolares: Una investigación sobre la Propensión a Aprender en Jardines Infantiles Chilenos. Revista Estudios Pedagógicos. 41. 169
- Navaridas, F.. (2013). Valoraciones del Profesorado del área de Fresno (California Central) sobre la Influencia de la tecnología móvil en el Aprendizaje de sus Estudiantes. Relieve. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa. 19. 1-20
- Oliva, M.. (2008). Política educativa y Profundización de la Desigualdad en Chile. Revista Estudios pedagógicos. 34. 207
- Ovejero, A.. (2004). Globalización, Sociedad y Escuela: Cómo hacer frente a los Principales Problemas Actuales de la Psicología Social Crítica. Universidad de Valladolid. Valladolid.
- Penagos, J.. (2000). Preguntas más frecuentes sobre Creatividad. Revista Psicología.
- Pidgeon, L.. (2016). Functional neuroimaging of visual creativity: a systematic review and meta-analysis. Brain and Behavior. 6. 1-26
- Ramírez, V.. (2017). Relación entre el Desarrollo Neuropsicológico y la Creatividad en Edades Tempranas. International Journal of Humanities and Social Science Invention. 6. 34-40
- Ramírez, R.. (2008). La Pedagogía Crítica. Una Manera Ética de Generar Procesos Educativos. Folios. 108
- Rendón, M.. (2003). Propuesta Pedagógica para el Desarrollo de las Habilidades Creativas en Niños de Preescolar. ICCP. La Habana.
- Rizvi, F.,Lingard, B.. (2013). Políticas Educativas en un Mundo Globalizado. Morata. Madrid.
- Rodríguez, I.. (2019). ¿Sociología de la infancia? Aproximaciones a un campo de estudio difuso. Revista Internacional de Sociología. 58. 99-124
- Rodríguez, E.. (2006). Manual de Creatividad: los Procesos Psíquicos y el Desarrollo. 3. Trillas. Ciudad de México.
- Rui, M.. (2017). Aprender juntos: Projeto de Apoio Curricular entre Pares. Revista Portuguesa de Investigação Educacional. 124
- Rutter, B.. (2012). Can clouds dance? Neural correlates of passive conceptual expansion using a metaphor processing task: Implications for creative cognition. Brain and Cognition. 78. 114
- Sandoval-Obando, E.. (2018). Aprendizaje e Inteligencia Artificial en la Era Digital: Implicancias Socio-pedagógicas ¿reales o futuras?. Revista Boletín Redipe. 7. 155
- Sandoval, E.. (2017). esafíos Educativos en Torno a las Experiencias de Aprendizaje Mediado con Adolescentes Infractores de Ley. Profesorado, Revista del Currículum y Formación del Profesorado. 21. 377
- Sandoval, E.. (2012). Construcción Socio-histórica de la Propensión a Aprender de los Adolescentes Infractores de Ley. Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Austral de Chile.
- Sandoval, E.. (2014). Propensión a Aprender de los Adolescentes Infractores de Ley: Reflexiones desde el Enfoque Biográfico. Polis, Revista Latinoamericana. 13. 251
- Sandoval, E.. (2016). Cruzando las Fronteras de la Pedagogía Crítica en el Trabajo con Adolescentes Infractores de Ley. Revista de Pedagogía. 37. 175
- Sandoval, E.. (2017). El Docente como Mediador Emocional y Cognitivo de Jóvenes en Contextos Vulnerados: Tensiones y Desafíos para la Transformación de la Práctica Pedagógica. Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Austral de Chile. Valdivia.
- Schneider, P.. (2002). Morphology of Heschl's gyrus reflects enhanced activation in the auditory cortex of musicians. Nature Neuroscience. 5. 688
- Tijoux, M.. (2015). Racismo en Chile: Colonialismo, Nacionalismo, Capitalismo. Polis, Revista Latinoamericana. 14. 7-13
- Toro, S.. (2018). Infancia, Juego y Corporeidad. Una Mirada al Aprendizaje desde el Sur Global. JUNJI. Santiago de Chile.
- Silva, D.. (2018). Programa Integrado de Educação e Formação (PIEF): Uma Medida Escolar de Inclusão ou Exclusão?. Revista Portuguesa de Investigação Educacional. 53-69
- (2013). UNESCO Directrices para las Políticas del Aprendizaje Móvil. UNESCO. Paris.
- (2007). UNICEF. Niños chilenos son los que menos juegan al aire libre.
- (1993). UNICEF Child Neglect in Rich Societies. UNICEF. Paris.
- Wynn, T.. (2014). Technical Cognition, Working Memory and Creativity. Pragmatics & Cognition. 22. 45-63
- Wolfradt, U.. (2001). Individual differences in creativity: Personality, story writing and hobbies. European Journal of Personality. 15. 297-310