Cultura, tecnología y urbanismolas bases para construir una ciudad global. El caso Málaga

  1. Castro-Higueras, Antonio
  2. Pérez-Rufí, José-Patricio 1
  1. 1 Henrique-Vieira, Luís
Revista:
Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

ISSN: 1989-872X

Año de publicación: 2021

Volumen: 12

Número: 1

Páginas: 65-76

Tipo: Artículo

DOI: 10.14198/MEDCOM000022 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

Global cities have become important nodes for concentrations of political and economic power. The study assumes that creative and emerging cities are prior conditions for becoming a global city. Focus is also directed on the so-called adaptive agents that promote and favour collective behaviours. To address the phenomenon, a specific case was studied: the city of Malaga. The study seeks to determine whether Malaga has become an emerging city, from being configured as a cultural and creative city, and could be considered a global city in the near future. A further objective is to analyse the role of the Malaga Local Council as an adapter agent responsible, in part, for the dynamics of the city. For this, the case study method was employed in a systematic review of secondary sources in relation to the city’s evolution over the last two decades. The results confirm Malaga as a cultural and creative city and place it among emerging cities. In conclusion, the directing and strategic role played by Malaga Local Council in the city’s development is acknowledged.

Referencias bibliográficas

  • AENA (2020). Memoria anual 2019. https://bit.ly/37c7JUe
  • Alcalá, F. (1997). Marbella, Los Años Del Turismo. El Principio De Una Larga Marcha. Marbella: Graficsol.
  • AT Kearney (2019). Global cities index and emerging cities outlook. https://tinyurl.com/y488hnko
  • Ayuntamiento de Málaga (2018). Málaga Smart. Plan Estratégico de Innovación Tecnológica 2018-2022. https://tinyurl.com/y2kwtqjg
  • Badia, A.; Costales, Z. y del Valle, A. A. (2017). Comunicación audiovisual, nuevos paradigmas y tendencias. Alcance, 6(12), 26-55. https://bit.ly/3fzC9nn
  • Carayannis, E. G. & Campbell, D. F. (2009). 'Mode 3' and' Quadruple Helix': toward a 21st century fractal innovation ecosystem. International Journal of Technology Management, 46(3-4), 201-234. http://doi.org/fwghth
  • Castells, M. (1997). La sociedad red. Madrid: Alianza Editorial.
  • Castro-Higueras, A. (2018). La cuarta hélice de las industrias creativas. El sector de los videojuegos en Málaga como caso de estudio. En V. Tur-Viñes, I. García-Medina y T. Hidalgo-Marí (Coords.), Creative Industries Global Conference. Libro de actas (pp. 127-134). Alicante: Colección Mundo Digital de Revista Mediterránea de Comunicación. http://doi.org/d6zq
  • Castro-Higueras, A. (2017). Las Industrias Culturales y Creativas y su Índice de Potencialidad. Salamanca: Editorial Comunicación Social.
  • Castro-Higueras, A. & De-Aguilera-Moyano, M. (2018). Assessing creativity: An index proposal. Creative Industries Journal, 11(1), 102-118. http://doi.org/d6zr
  • Comisión Europea (2006). Economy of culture in Europe. Bruselas: Kea European Affairs. https://tinyurl.com/yyp2dvv9
  • Comisión Europea (2020). Capital Europea del Turismo Inteligente. https://bit.ly/2Jja9YM
  • De los Reyes, E. Ruiz, E. y Zamarreño, G. (2017). Marca territorio y marca ciudad, utilidad en el ámbito del turismo. El caso de Málaga. International Journal of Scientific Management and Tourism, 2(3), 155-174. https://bit.ly/33Auu3t
  • Dicken, P. (2009). El mundo no es plano. La profunda desigualdad geográfica de la globalización. En W. Broecker; J. Canals; P. Dicken… & R. Väyrynen (Eds.), Las múltiples caras de la globalización (pp. 32-47). Madrid: BBVA. https://tinyurl.com/y46ygh4w
  • Florida, R. (2009). Ciudades creativas. por qué donde vives puede ser la decisión más importante de tu vida. Barcelona: Paidos.
  • Florida, R. & Mellander, C. (2020). The Creative Class and National Economic Performance. In Z. Chen; W. M. Bowen & D. Whittington (Eds.), Development Studies in Regional Science (pp. 553-575). Singapore: Springer. https://doi.org/fkcc
  • Friedman, T. (2006). La tierra es plana. Madrid: MR Ediciones.
  • Fundación Ciedes (1992). I Plan estratégico de Málaga. https://tinyurl.com/y29gqlu8
  • Fundación Ciedes (2006). Málaga, ciudad abierta. II Plan Estratégico de Málaga. https://tinyurl.com/y2hh5uva
  • Fundación Ciedes (2017). Estrategia Málaga 2020. Prioridades para un trabajo conjunto. https://tinyurl.com/y47br88f
  • Fundación Ciedes (2020). Málaga en cifras. https://tinyurl.com/y65dbg4h
  • Fundación Contemporánea (2020). Observatorio de la cultura. Lo mejor de la cultura 2019. https://bit.ly/2KJazIT
  • Fundación Contemporánea (2009). Observatorio de la cultura. https://tinyurl.com/y2w8fupw
  • GaWC (2020). The world according to GaWC 2018. Loughborough University. https://tinyurl.com/yxpq5wsh
  • Guzmán, M. J. (18/10/2019). Cartuja alberga ya a más de 500 empresas y eleva su facturación a casi 2.500 millones al año. Diario de Sevilla. https://tinyurl.com/y3cpwuy9
  • Hall, P. (1984). The world cities. London: Weidenfeld and Nicolson.
  • Hall, P. (1998). Cities in civilisation. London: Weidenfield and Nicholson.
  • Hartley, J.; Potts, J.; MacDonald, T.; Erkunt, C. & Kufleitner, C. (2012). Creative city index - final report. Queensland: ARC Centre of Excellence for Creative Industries and Innovation.
  • Howkins, J. (2011). Creative ecologies: Where thinking is a proper job. New Jersey: Transaction Publishers.
  • IESE (2019). Índice IESE Cities in Motion. Universidad de Navarra. http://doi.org/d6zs
  • Jacobs, J. (1961). The death and life of great american cities. New York: Random House LLC.
  • Johnson, S., y Ferré, M. (2003). Sistemas emergentes: o qué tienen en común hormigas, neuronas, ciudades y software. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
  • López-Bravo, C. y Navas-Carrillo, D. (2019). Patrimonio y cultura: recursos para el desarrollo urbano; Málaga como laboratorio. Revista PH, 97, 155-157. https://doi.org/fkcd
  • Málaga Film Office (s.f.). Producido en Málaga (selección) [web]. https://tinyurl.com/y6aq6gxg
  • Parque Tecnológico de Andalucía [PTA]. (2020). El PTA en cifras. https://tinyurl.com/y2row5nn
  • Polo de Contenidos Digitales (2020). ¿Qué es el Polo? https://bit.ly/2J8Kcvm
  • Puerto de Málaga (2020). Cruceros. https://tinyurl.com/y4pgtkwa
  • Sassen, S. (1991). The global city: London, New York, Tokyo. New Jersey: Princeton University Press.
  • Sassen, S. (2009). La ciudad global: introducción a un concepto. En W. Broecker; J. Canals; P. Dicken… & R. Väyrynen (Eds.), Las múltiples caras de la globalización (pp. 50-62). Madrid: BBVA. https://tinyurl.com/y46ygh4w
  • Silva, R. y Fernández, V. (2017). El patrimonio en la reinvención de Málaga. Agentes, instrumentos y estrategias. Investigaciones Geográficas, (67), 81-100. http://doi.org/d6zt
  • The Mori Memorial Foundation (2019). Global power city index. Tokio: Institute for Urban Strategies.
  • Yin, R. (1989). Investigación sobre estudio de casos. Diseño y métodos. Londres: Sage Publications
  • United Nation Conference on Trade and Development [UNCTAD]. (2010). Economía creativa. Informe 2010. https://bit.ly/3l7FRFT
  • Zapata, M. (2018). Málaga, hacia la supremacía del turismo cultural. AusArt, 6(2), 181-201. http://doi.org/d6zv