La sección “Tendencias” en YouTube en España durante las primeras semanas de la pandemia de Covid-19visibilidad de las industrias culturales frente a los youtubers

  1. Pérez Rufí, José Patricio 1
  2. Castro-Higueras, Antonio 2
  1. 1 Unviersidad de Málaga
  2. 2 Universidad de Málaga
    info

    Universidad de Málaga

    Málaga, España

    ROR https://ror.org/036b2ww28

Journal:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Year of publication: 2021

Volume: 27

Pages: 933-945

Type: Article

DOI: 10.5209/ESMP.72386 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Estudios sobre el mensaje periodístico

Abstract

This papers analyzes the "Trends" section on the VoD platform YouTube in Spain in the two weeks after the declaration of the state of alarm by the Spanish government. The objectives are to identify modifications in the contents of "Trends" to adapt to the state of alarm and to recognize the visibility of content generated by cultural industries or users. We apply a descriptive and quantitative analysis to a sample of 84 videos (a sample limited and conditioned by the access to the information). The results identify an adaptation of the “Trends” algorithm to the exceptional situation. The informative videos created by users about the coronavirus or similar topics are progressively hidden to give priority to the videos produced by the media. YouTube is primarily committed to give higher visibility to the entertainment contents produced by the cultural industries. YouTube intervenes in the visibility of content from its social responsibility.

Bibliographic References

  • Alexa (2020). Top Sites. Alexa. https://www.alexa.com/topsites
  • Andika, R., Kao, C.T., Williams, C., Lee. Y.J, Al-Battah, H., & Alweis, R. (2021) YouTube as a source of information on the Covid-19 pandemic. Journal of Community Hospital Internal Medicine Perspectives, 11(1), 39 41. https://doi.org/10.1080/20009666.2020.1837412
  • Antolín Prieto, R., & Clemente Mediavilla, J. (2017). Análisis de los contenidos más vistos en la historia de YouTube en España: posibles decisiones y futuros desafíos en torno al modelo de negocio de la plataforma. Trípodos, (40), 113-129. https://tinyurl.com/yd97dx8e
  • Artero, J.P. (2011). YouTube vs Hulu. En J.M. Álvarez Monzoncillo (Ed.)., La televisión etiquetada: nuevas audiencias, nuevos negocios (pp. 205-2036). Ariel, Fundación Telefónica.
  • Arthurs, J., Drokopoulou, S., & Gandini, A. (2018). Researching YouTube. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, (1), 3-15. https://doi.org/10.1177/1354856517737222
  • Ayuda de YouTube (2020). Tendencias en YouTube. Ayuda de YouTube. https://support.google.com/youtube/answer/7239739?hl=es
  • BBC (14 de mayo de 2020). Coronavirus: False claims viewed by millions on YouTube. Bbc.com. https://www.bbc.com/news/technology-52662348
  • Bergen, M., & Chang, E. (13 de abril de 2020). YouTube Sees 75% Jump in News View son Thrist for Virus Updates. Blomberg.com. https://tinyurl.com/yabjvczb
  • Berrocal Gonzalo, S., Campos Domínguez, E., & Redondo García, M. (2012). Comunicación Política en Internet: La tendencia al “infoentretenimiento” político en YouTube. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 18(2), 643-659. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2012.v18.n2.41037
  • Bucher, T. (2012). Want to be on the top? Algorithmic power and the threat of invisibility on Facebook. New Media and Society, 14(7), 1164-1180. https://doi.org/10.1177/1461444812440159
  • Burgess, J., & Green, J. (2018). YouTube: online video and participatory culture, 2nd ed. Polity Press.
  • De-Aguilera-Moyano, M., Castro-Higueras, A., & Pérez-Rufí, J.P. (2019). Between broadcast yourself and broadcast whatever: YouTube’s homepage as a synthesis of its business strategy. El profesional de la información, 28(2), 1-14. https://doi.org/10.3145/epi.2019.mar.06
  • De los Reyes Márquez, M., Lara Mérida, E., & Perea Martín, A. (2016) Tendencias de consumo de vídeo en YouTube España. En J.P. Pérez-Rufí y A. Castro-Higueras (Ed.). Hacia la consolidación industrial del audiovisual online (pp. 10-35). Eumed.
  • D’Souza, R.S., D’Souza, S., Strand, N., Anderson, A., Vogt, M.N.P., & Olatoye, O. (2020) YouTube as a source of medical information on the novel coronavirus 2019 disease (COVID-19) pandemic. Global Public Health, 15(7), 935-942. https://doi.org/10.1080/17441692.2020.1761426
  • Espinel, R. (17 de abril de 2020). ¿Cuánto ha crecido el consumo de YouTube gracias al coronavirus? Producción Audiovisual. https://tinyurl.com/ycx42tfz
  • Gil Ramírez, M. (2019). El uso de YouTube en el Procés catalán. Comunicación política a través de los social media: ¿prosumidores mediatizados? Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 25(1), 213-234. https://doi.org/10.5209/ESMP.63725
  • Gil Ramírez, M., & Gómez de Travesedo, R. (2020). Gestión de la política española en YouTube. Una asignatura pendiente. Observatorio (OBS*) Journal, 14(1), 22-44. https://doi.org/10.15847/obsOBS14120201491
  • Gil-Ramírez, M., Gómez de Travesedo, R., & Almansa-Martínez, A. (2020). YouTube y coronavirus: análisis del consumo de vídeos sobre la pandemia COVID-19. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 121-153. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1471
  • González, I. (16 de mayo 2020). Internet antes y después del coronavirus: así lo ha cambiado la cuarentena. El Español. https://tinyurl.com/yacp3pqr
  • Helmond, A. (2015). The Platformization of the Web: Making Web Data Platform Ready. Social Media + Society, (1), 1-11. https://doi.org/10.1177/2056305115603080
  • Holland, M. (2016). How YouTube developed into a successful platform for user-generated content. Elon Journal of Undergraduate Research in Communications, 7(1), 52-59. https://tinyurl.com/y2e7hrzc
  • Hou, M. (2019). Social media celebrity and the institutionalization of YouTube. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 25(3) 534–553. https://doi.org/10.1177/1354856517750368
  • Kim, J. (2012). The institutionalization of YouTube: From user generated content to professionally generated content. Media, Culture & Society, 34(1), 53-67. https://doi.org/10.1177/01634437114271
  • Lobato, R. (2016). The cultural logic of digital intermediaries: YouTube multichannel networks. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 22(4), 348-360. https://doi.org/10.1177/1354856516641628
  • López Aguilar, J.L. (2018). YouTube como herramienta para la construcción de la sociedad del conocimiento. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 3(1), 1-16. https://tinyurl.com/ya9utez2
  • Morreale, J. (2014). From homemade to store bought: Annoying Orange and the professionalization of YouTube. Journal of Consumer Culture, 14(1), 113-128.
  • Oi-Yee Li, H., Bailey, A., Huynh, D., & Chan, J. (2020). YouTube as a source of information on COVID-19: a pandemic of misinformation? BMJ Global Health, (5), 1-6. https://doi.org/10.1136/bmjgh-2020-002604
  • Orduña-Malea, E., Font-Julián, C.I., & Ontalba-Ruipérez, J.A. (2020). Covid-19: análisis métrico de vídeos y canales de comunicación en YouTube. El profesional de la información, 29(4), 1-14. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.01
  • Pasquale, F. (2015).The Black Box Society. The Secret Algorithms That Control Money and Information. Harvard University Press.
  • Picazo-Sánchez, L. (2016). Patrones del comportamiento viral en vídeo. Modelos de contagio viral en YouTube. Documentación de las Ciencias de la Información, (39), 313-331. http://dx.doi.org/10.5209/DCIN.54421
  • Rieder, B., Matamoros-Fernández, A., & Coromina, O. (2018). From ranking algorithms to ranking cultures: Investigating the modulation of visibility in YouTube search results. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 24(1), 50-68. https://doi.org/10.1177/1354856517736982
  • Ruivo-Manzano, F., & Gomes-Franco e Silva, F. (2019). YouTube como herramienta de refuerzo de marca para la Agencia EFE. Pilares para el éxito en plataformas de vídeos digitales. Hipertext.net, (18), 35-46. https://doi.org/10.31009/hipertext.net.2019.i18.04
  • Sabich, M.A., & Esteinberg, L. (2017). Discursividad youtuber: afecto, narrativas y estrategias de socialización en comunidades de internet. Revista Mediterránea de Comunicación, 8(2), 171-188. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2017.8.2.12
  • Striphas, T. (2015). Algorithmic culture. European Journal of Cultural Studies, (18), 4-5, 395-412. https://doi.org/10.1177/1367549415577392
  • Sued, G.E. (2020). El algoritmo de YouTube y la desinformación sobre vacunas durante la pandemia de COVID-19. Chasqui, 145, 163-180. https://doi.org/10.16921/chasqui.v1i145.4335
  • Valentino Ryant, L. (2020). The YouTube Algorithm and the Alt-Right Filter Bubble. Open Information Science, (4), 85–90. https://doi.org/10.1515/opis-2020-0007
  • Vizcaíno-Verdú, A., de-Casas-Moreno, P., & Contreras-Pulido, P. (2020). Divulgación científica en YouTube y su credibilidad para docentes universitarios. Educación XX1, 23(2), 283-306. https://doi.org/10.5944/educXX1.25750
  • Yang, K.-C., Pierri, F., Hui, P.-M., Axelrod, D., Torres-Lugo, C., Bryden, J., & Menczer, F. (2021). The COVID-19 Infodemic: Twitter versus Facebook. Big Data & Society. https://doi.org/10.1177/20539517211013861
  • YouTube (2020). Información sobre YouTube. YouTube. https://bit.ly/3wKE5RE