Towards a responsible communication strategy in the eco-social transition sectoran epistemological and applied degrowth approach

  1. Lidia Peralta-García 1
  2. Manuel Chaparro-Escudero 2
  3. Lara-María Espinar-Medina 2
  1. 1 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

  2. 2 Universidad de Málaga
    info

    Universidad de Málaga

    Málaga, España

    ROR https://ror.org/036b2ww28

Revista:
Comunicación y sociedad = Communication & Society

ISSN: 2386-7876

Año de publicación: 2021

Volumen: 34

Número: 4

Páginas: 149-165

Tipo: Artículo

DOI: 10.15581/003.34.4.149-165 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Comunicación y sociedad = Communication & Society

Resumen

The current transitions towards fair and sustainable models of social and economic relations represents a vital process for the maintenance of the ecosystems and the ways of inhabiting them. This paper is an empirical and epistemological study whose aim is to consider how to develop a responsible communication strategy with the eco-transitions sector. We take a specific region of Spain, Castilla-La Mancha, as a field of experimentation and case study. The analysis is based on a sample of 55 active eco-transition projects, out of a total census of 156. Our position assumes that communication strategy goes through several phases. Firstly, access to empirical and census-based knowledge of this sector; secondly, establishing a type of indicator that can measure the functioning and internal dynamics of these entities in terms of eco-transition; and thirdly, the expansion of responsible, realistic and proactive media coverage, which can encourage messages that contribute to an ever-increasing number of people moving towards eco-social issues. In order to measure the “internal health” of these entities, including the “communication environment,” we have elaborated and implemented the Eco-Transition Indicator (ETI), a measurement tool that allows us to place a project or initiative within a frame leading towards fair and sustainable models of social and economic relations. While the sector shows good “health” in some aspects, the results point very clearly to the need to strengthen the communicative strategy of the eco-transition initiatives and projects.

Referencias bibliográficas

  • Alberich, T. (2008). IAP, redes y mapas sociales: desde la investigación a la intervención social. Portularia: Revista de Trabajo Social, 8(1), 131-151. Huelva: Universidad de Huelva.
  • Arnsperger, C. Friday, June 15, 2012. What are the ideas and practices we need to promote and deepen so that a transition towards a more reasonable, more ecologically and socially viable economy can work? The Eco-transition blogspot. Retrieved from http://eco-transitions.blogspot.com/
  • Azkarraga, J., Sloan, T., Belloy, P. & Loyola, A. (2012). Eco-localismos y resiliencia comunitaria frente a la crisis civilizatoria. Polis: Revista Latinoamericana, 33, 1-22. https://journals.openedition.org/polis/8400
  • Axelsson, R., Angelstam, P. & Degerman, E. (2013). Social and Cultural Sustainability: Criteria, Indicators, Verifier Variables for Measurement and Maps for Visualization to Support Planning. Ambio: A journal of the Human Environment, 42, 215-228. https://www.doi.org/10.1007/s13280-012-0376
  • Cardozo, L., Serafino, E., Sotto, O. & Tealdo, J. C. (2017). Mapeo de la economía social y solidaria en el municipio de Santa Fe (Argentina): creación de una base de datos actualizada de las diferentes experiencias. Cooperativismo y Desarrollo, 25(110), 5-15. https://www.doi.org/10.16925/co.v25i110.1760
  • Cozen, E., Endres, D., Rai Peterson, T., Horton, C. & Trey Barnett, J. (2017). Energy Communication: Theory and Praxis Towards a Sustainable Energy Future. Environmental Communication, 12(3), 289-294. https://www.doi.org/10.1080/17524032.2017.1398176
  • Chaparro, M. (2016). Del pensamiento de Luis Ramiro Beltrán a las Epistemologías de la liberación y la alteridad. Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo, 1(3), 143-153.
  • Chaparro, M., Gabilondo, V. & Espinar, L. (Coords.) (2019). Transparencia mediática, oligopolios y democracia. ¿Quién nos cuenta el cuento? Indicadores de rentabilidad social y políticas públicas en radio y televisión: América Latina y Europa Mediterránea. Salamanca: Comunicación Social.
  • Chaparro, M., Espinar, L., El Mohammadiane, A. & Peralta, L. (2020). Guía de transición ecosocial y principios éticos para nuestros medios. Madrid: Fragua.
  • De Sousa, B. & Meneses, P. (Eds.) (2010). Epistemologias do Sul. Sao Paulo: Cortez.
  • Norgaard, R. B. (2011). Climate Denial: Emotion, Psychology, Culture, and Political Economy. In J. Dryzek, R. B. Norgaard & D. Schlosberg (Eds.), The Oxford Handbook of Climate Change and Society (pp. 399-413). Oxford: Oxford University Press.
  • Escobar, A. (2010). Worlds and knowledges otherwise. The Latin American modernity/ coloniality research program. In W. Mignolo & A. Escobar (Eds.), Globalization and the Decolonial Option. London: Routledge.
  • Espinar, L., Chaparro, M. & Peralta, L. (2019). Hacia un modelo mediático co-responsable con modelos de transición ecosocial: aplicación y alcance del Indicador de Transición Ecosocial. In M. Chaparro, V. Gabilondo & L. Espinar (Eds.), Transparencia mediática, oligopolios y democracia. ¿Quién nos cuenta el cuento? (pp. 103-106). Salamanca: Comunicación Social.
  • Casadevente, J. L. (24/08/2020). Apología de la Utopía. Revista CTXT: Contexto y Acción. Retrieved from https://ctxt.es/es/20200801/Firmas/33157/ecologismo-utopia-relatos-casadevante-kois.htm
  • Castoriadis, C. (2013). El ascenso de la insignificancia. In F. Aguilera Klink (Ed.), Para la rehumanización de la economía y la sociedad (pp. 63-92). Almería: Mediterráneo Económico, Cajamar.
  • Cubillo, A. P. & Hidalgo, A. L. (2015). El trans-desarrollo como manifestación de la trans-modernidad. Más allá de la subsistencia, el desarrollo y el post-desarrollo. Revista de Economía Mundial, 41, 127-158.
  • Dunwoody, S. (2007). The challenge of trying to make a difference using media messages. In S. C. Moser & L. Dilling (Eds.), Creating a Climate for Change: Communicating Climate Change and Facilitating Social Change (pp. 89-104). Cambridge, New York, Melbourne, Madrid, Cape Town, Singapore, São Paulo: Cambridge University Press.
  • Fernández Reyes, R. & Águila Coghlan, J. C. (2017). Un periodismo en transición ante el V informe del IPCC, el acuerdo de París y los objetivos de desarrollo sostenible. Ámbitos: Revista Internacional de Comunicación, 37, 1-13.
  • Franco, R. & Gértrudix, M. (2015). Infoxication: implications of the phenomenon in journalism. Revista de Comunicación de la SEECI, 38, 711-791.
  • Grupo Red de Economía solidaria del Perú (GRESP) (2010). Mapeo y relevamiento de la economía popular solidaria en Latinoamérica y Caribe. Lima: Novaprint.
  • Hansen, A. (2011). Communication, media and environment: Towards reconnecting research on the production, content and social implications of environmental communication. The International Communication Gazette, 73(1-2), 7-25. https://www.doi.org/10.1177/1748048510386739
  • Hilgartner, S. & Bosk, C. L. (1988). The rise and fall of social problems: A public arenas model. American Journal of Sociology, 94(1), 53-78.
  • Ibarra, P. R. & Kitsuse, J. I. (1993). Vernacular constituents of moral discourse: An interactionist proposal for the study of social problems. In J. A. Holstein & G. Miller (Eds.), Reconsidering Social Constructionism: Debates in Social Problems Theory (pp. 25-58). Hawthorne, NY: Aldine de Gruyter.
  • Latouche, S. (2004). Survivre au développement. De la décolonisation de l’imaginaire économique à la construction d’une société alternative. Paris: Mille et une nuits.
  • Latouche, S. (2008). La apuesta por el decrecimiento. Madrid: Icaria.
  • Lieater, B. (2005). El futuro del dinero. Argentina: Longseller.
  • López Medina, J. M., Matarán Ruiz, A., De Manuel, E., González Arriero, C., Fayos Oliver, C., Dimuro, G., Rodríguez Morilla, C. & Gómez Álvarez-Díaz, R. (2014). Transición socio-ecológica en ámbitos urbanos metropolitanos: (re)construyendo barrios a escala humana. Revista de economía crítica, 17, 136-154.
  • Maibach, E. W., Nisbet, M., Baldwin, P. et al. (2010). Reframing climate change as a public health issue: an exploratory study of public reactions. BMC Public Health, 10. https://www.doi.org/10.1186/1471-2458-10-299
  • McBean. G. & Hengeveld, H. G. (2000). Communicating the science of climate change: A mutual challenge for scientists and educators. Canadian Journal of Environmental Education, 5, 9-23.
  • McKeown, R. & Hopkins, C. (2013). Rethinking Climate Change Education. Everyone wants it, but what is it? Green Teacher Journal, 89, 17-21.
  • Michaelis, L. (2007). Consumption behavior and narratives about the good life. In S. C. Moser & L. Dilling (Eds.), Creating a Climate for Change: Communicating Climate Change and Facilitating Social Change (pp. 251-265). Cambridge, New York, Melbourne, Madrid, Cape Town, Singapore, São Paulo: Cambridge University Press.
  • Mies, M. & Shiva, V. (1998). Ecofeminismo: teoría, crítica y perspectivas. Barcelona: Icaria.
  • Mignolo, W. (2010). Desobediencia epistémica. Retórica de la modernidad, lógica de la colonialidad y gramática de la descolonialidad. Buenos Aires: Ediciones del Signo.
  • Moser, S. C. & Dilling, L. (2011). Communicating Climate Change: Closing the Science-Action Gap. Oxford Handbook of Climate Change and Society. Oxford: Oxford University Press.
  • Moser, S. C. & Dilling, L. (Eds.) (2007). Creating a Climate for Change: Communicating Climate Change and Facilitating Social Change. Cambridge, New York, Melbourne, Madrid, Cape Town, Singapore, São Paulo: Cambridge University Press.
  • Nisbet, C. M. & Scheufele, D. A. (2009). What’s next for science communication? Promising directions and lingering distractions. American Journal of Botany, 96, 1767-1778.
  • Paus, E. (2013). Getting Development Right Structural Transformation, Inclusion, and Sustainability in the Post-Crisis Era. USA: Palgrave McMillan.
  • Pellicer, V. (2018). Innovación social para la transición energética: caracterizando prácticas transformadoras desde la ciudadanía para un nuevo modelo energético. Doctoral Dissertation. Valencia: Universidad Politécnica de Valencia.
  • Peralta, L., Chaparro, M. & Espinar, L. (2019). Las mujeres como impulsoras de transiciones ecofeministas hacia sociedades más justas y sostenibles. Castilla-La Mancha como laboratorio de experiencias. Barcelona: UOCPress.
  • Puleo, A. (2011). Ecofeminismo para otro mundo posible. Madrid: Cátedra.
  • Reig, R. (2010). Condicionantes estructurales del trabajo del periodista: las causas de una sociedad desinformada. Global Media Journal, 7, 14-39.
  • Reuters Institute for Study in Journalism (2013). What is Known about the Role of Mass Media in Transitions to Democracy? Retrieved from https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/risj-review/what-known-about-role-mass-media-transitions-democracy
  • Shäfer, M. S. (2015). Climate Change and the Media. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 2nd ed., 3, 853-859. https://www.doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.91079-1
  • Schot, J. & Steinmueller, E. (2018). Three frames for innovation policy: R&D, systems of innovation and transformative change. Research Policy, 47(9), 1554-1567.
  • Smith, H. M. & Lindenfeld, L. (2014). Integrating Media Studies of Climate Change into Transdisciplinary Research: Which Direction Should We Be Heading? Environmental Communication, 8(2), 179-196. https://www.doi.org/10.1080/17524032.2014.906479
  • Kleemann, S., O’Riordan, T. & Jaeger, C. (2001). The psychology of denial concerning climate mitigation measures: Evidence from Swiss focus groups. Global Environmental Change, 11, 107-117.
  • Strambach, S. & Pflitsch, G. (2010). Capturing institutional dynamics in regional development paths to sustainability. Research Policy, 49(7), 1-14.
  • Urbano, C. (2010). Algunas reflexiones a propósito de la “infoxicación”. Anuario Think EPI, 4, 304-308.
  • Watts, N., Amann, M., Arnell, N. et al. (2019). The 2019 report of The Lancet Countdown on health and climate change: ensuring that the health of a child born today is not defined by a changing climate. Review, 394(10211), 1836-1878. https://www.doi.org/10.1016/S0140-6736(19)32596-6