Evaluación de programas online de capacitación docente sobre innovación y competencias digitales durante la Covid-19#webinarsUNIA

  1. María Sánchez González 1
  2. María Lourdes Miró Amarante 1
  3. Francisco José Ruiz Rey 2
  4. Manuel Cebrián de la Serna 1
  1. 1 Universidad Internacional de Andalucía
    info

    Universidad Internacional de Andalucía

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/058nh3n50

  2. 2 Universidad de Málaga
    info

    Universidad de Málaga

    Málaga, España

    ROR https://ror.org/036b2ww28

Revue:
RIED: revista iberoamericana de educación a distancia

ISSN: 1138-2783

Année de publication: 2022

Titre de la publication: La educación en clave audiovisual y multipantalla

Volumen: 25

Número: 1

Pages: 121-140

Type: Article

DOI: 10.5944/RIED.25.1.30763 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: RIED: revista iberoamericana de educación a distancia

Résumé

The Covid-19 pandemic has caused a digital transformation in university teaching that has yet to be assessed and analyzed in all its dimensions. Faced with this, institutions have developed different strategies, also in network, to train teachers. This paper offers a university program, #webinarsUNIA, framed in annual university teacher training plans from 2013-14 but open and free of charge for anyone interested. We focused on the results of the 2020-21 edition, with twenty seminars in response to teacher training demands due to the sudden and rapid virtualization of their programs during the pandemic and with a total of 10,933 participants from different geographical origins. To measure their satisfaction, surveys were designed with Cronbach's alpha 0.789, which considered, among other dimensions: organization, teachers, contents and format of the activities. The evaluation was optional and obtained a sample of 1908 responses (34% of those who completed the training). The outcomes were generally rather positive because they met the principle of relevance in the objectives, gathered in a needs survey prior to the design and timeliness in the format. In addition, they paved the way for the generation of new resources and learning products in SPOC format, which are very useful for training a large number of teachers on digital competences, educational innovation and e-learning in the Covid-19 scenario.

Références bibliographiques

  • Agaltsova, D. V., Rodinova, N., Beisenovna, S. R., Kagosyan, A. S., y Ostroukhov, V. (2020). Webinar as an innovative technology of online education with the use of modern media resources. Revista Inclusiones, 7(11), 119-132. https://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/1149
  • Albelbisi, N., Yusop, F. D., y Salleh, U. K. M. (2018). Mapping the Factors Influencing Success of Massive Open Online Courses (MOOC) in Higher Education. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(7), 2995-3012. https://doi.org/10.29333/ejmste/91486
  • Area, M., Sannicolás, B., y Borrás, J. F. (2014). Webinar como estrategia de formación online: descripción y análisis de una experiencia. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa - RELATEC, 13(1), 11-23. https://relatec.unex.es/article/view/1197
  • Bauman, Z. (2013). Sobre la educación en un mundo líquido. Paidós.
  • Bournissen, J., Cecilia-Tumino, M., y Carrión, F. (2019). MOOC: Evaluación y medición de la calidad percibida. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 11, 18-32. https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/2899/2946
  • Cabero-Almenara, J., Guillén-Gámez, F. F., Ruiz-Palmero, J., y Palacios-Rodríguez, A. (2021). Digital competence of higher education professor according to DigCompEdu. Statistical research methods with ANOVA between fields of knowledge in different age ranges. Education and Information Technologies. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10476-5
  • CRUE (2021). Portal informes CRUE. https://www.crue.org/informes-y-posicionamientos/
  • Deng, R., Benckendorff, P., y Gannaway, D. (2020). Linking learner factors, teaching context, and engagement patterns with MOOC learning outcomes. Journal of Computer Assisted Learning, 30, 723. https://doi.org/10.1111/jcal.12437
  • DEVA (2021). Las micro-credenciales: oportunidades de aprendizaje flexible de calidad en las universidades del futuro. Jornadas organizadas por la Dirección de Evaluación y Acreditación, Agencia Andaluza del Conocimiento, Consejería de Transformación Económica, Industria, Conocimiento y Universidades, Junta de Andalucía, 24 de marzo de 2021. http://deva.aac.es/jornadas/webinars/
  • Gallego-Arrufat, M.-J., Gamiz-Sanchez, V. M., y Gutiérrez-Santiuste, E. (2015). Tendencias en la evaluación del aprendizaje en cursos en línea masivos y abiertos. Educación XX1, 18(2). https://doi.org/10.5944/educxx1.12935
  • García-Aretio, L. (2020). Los saberes y competencias docentes en educación a distancia y digital. Una reflexión para la formación. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(2), 9-30. https://doi.org/10.5944/ried.23.2.26540
  • García-Peñalvo, F. J., Fidalgo-Blanco, Á., y Sein-Echaluce, M. L. (2017). Los MOOC: un análisis desde la perspectiva de la innovación institucional universitaria. La Cuestión Universitaria, 9, 117-135.
  • Gegenfurtner, A., Zitt, A., y Ebner, C. (2020). Evaluating webinar‐based training: a mixed methods study of trainee reactions toward digital web conferencing. International Journal of Training and Development, 24(1), 5-21. https://doi.org/10.1111/ijtd.12167
  • Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., y Black, W. (1999). Análisis Multivariante. Prentice Hall.
  • Hurtado, J. (2012). Metodología de la investigación: guía para una comprensión holística de la ciencia (4a. ed.). Ciea-Sypal y Quirón.
  • Inzolia, Y. (Coord.) (2018). Guía práctica para el diseño y tutorización de MOOC. Miriadax.net. https://miriadax.net/
  • Lemos-de-Carvalho-Junior, G., Cebrián-Robles, D., Cebrián-de-la-Serna, M., y Raposo-Rivas, M. (2019). Comparative Study SPOC vs. MOOC for Socio-Technical Contents from Usability and User Satisfaction. Turkish Online Journal of Distance Education, 4-20. https://doi.org/10.17718/tojde.557726
  • López-Meneses, E., Vázquez-Cano, E., y Román, P. (2015). Análisis e implicaciones del impacto del movimiento MOOC en la comunidad científica: JCR y Scopus (2010-13). Comunicar, 44(22), 73-80. https://doi.org/10.3916/C44-2015-08
  • Malamed, C. (2015). Is Microlearning The Solution You Need?. The elearning coach, 11 de octubre de 2016. http://theelearningcoach.com/elearning2-0/what-is-microlearning/
  • Peinado, P., Bustillo, R., y Gálvez, C. (2019). Webinar: Una herramienta actual global al servicio del deep-learning presencial. Journal of Management and Business Education, 2(3), 279-292. https://doi.org/10.35564/jmbe.2019.0018
  • Raposo-Rivas, M., Martínez-Figueira, E., y Sarmiento-Campos, J. A. (2015). A Study on the Pedagogical Components of Massive Online Courses. Comunicar, 22(44), 27–35. https://doi.org/10.3916/C44-2015-03
  • Redecker, C. (2017). Marco europeo para la competencia digital de los educadores. DigCompEdu. Comisión Europea. https://acortar.link/wU3qRH
  • Roig-Vila, R., Urrea-Solano M., y Merma-Molina, G. (2021). La comunicación en el aula universitaria en el contexto del Covid-19 a partir de la videoconferencia con Google Meet. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 197-220. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.27519
  • Ruiz-Rey, F. J., Cebrián-Robles, V., y Cebrián-de-la-Serna, M. (2021). Redes profesionales en tiempo de Covid19: compartiendo buenas prácticas para el uso de TIC en el prácticum. Revista Practicum, 6(1), 7-25. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v6i1.12283
  • Sánchez, M. (2020). Webconferencia en educación: potencial, posibles usos, herramientas y organización de actividades. Guías prácticas Cibermarikiya.com. https://bit.ly/3eusM89
  • Schildkamp, K., Wopereis, I., Jong, M. K.-D., Peet, A., y Hoetjes, I. (2020). Building blocks of instructor professional development for innovative ICT use during a pandemic. Journal of Professional Capital and Community, 39, 88. https://doi.org/10.1108/JPCC-06-2020-0034
  • Universidad Internacional de Andalucía (2021). Plan de Formación y Apoyo al Profesorado de la UNIA 2020-21. https://www.unia.es/innovacion/formacion-profesorado/programas-anteriores
  • Yepes-Baldó, M., Romeo, M., Martín, C., García, M. Á., Monzó, G., y Besolí, A. (2016). Quality indicators: developing “MOOCs” in the European Higher Education Area. Educational Media International, 53(3), 184-197. https://doi.org/10.1080/09523987.2016.1236998
  • Zancanaro, A., y Domingues, M. J. (2017). Analysis of the scientific literature on Massive Open Online Courses (MOOC) / Análisis de la literatura científica sobre los cursos en línea abiertos y masivos (MOOC). RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(1), 59-80. https://doi.org/10.5944/ried.20.1.15910