Loyal and stubborn heroesthe main character’s personality in Classic Hollywood cinema
- Águeda-María Valverde-Maestre
- José-Patricio Pérez-Rufí
ISSN: 2386-7876
Año de publicación: 2022
Volumen: 35
Número: 1
Páginas: 151-161
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Comunicación y sociedad = Communication & Society
Resumen
This research aims to analyze the main characters’ construction in classic Hollywood cinema by focusing on their personalities. This work follows Bordwell, Staiger and Thompson’s notions of classic cinema. The sample includes films from 1930 to 1960. Character is understood as personality and as a psychological unit. Characterization is defined by each trait that refers to the totality of their character. We start with the hypothesis that there are central tendencies for creating heroes and heroines in classic cinema. However, these tendencies also correspond with the film narrative model, which is shaped by the functionality of the narrative categories in the story. Personality is among those factors that shape the construction of the character. We applied a methodology of film narrative analysis to a sample of 64 films from six extensive genres in classic Hollywood cinema. The results confirm that the main character in classic cinema is conditioned and shaped by their adaptation to the film’s genre. The hero is usually positive according to what is considered socially acceptable values; the dramatic needs of the plot predetermine their definition. The Hollywood main character’s personality is based on their functionality as they serve the narrative needs of the story.
Referencias bibliográficas
- Alfeo Álvarez, J.C. (2007). Una propuesta cuantitativo/cualitativa de análisis del personaje cinematográfico aplicada al personaje homosexual. In J. J. Marzal Felici & F. J. Gómez Tarín (Coords), Metodologías de análisis del film (pp. 167-178). Madrid: Edipo.
- Allen, R. & Gomery, D. (1995). Teoría y práctica de la historia del cine. Barcelona: Paidós.
- Alonso De Santos, J. L. (1998). La escritura dramática. Madrid: Castalia.
- Aristóteles (1974). Poética. Madrid: Gredos.
- Bal, E. (1985). Teoría de la narrativa (Una introducción a la narratología). Madrid: Cátedra.
- Bentley, E. (1982). La vida del drama. Barcelona: Paidós.
- Bordwell, D. (1995). El significado del film. Barcelona: Paidós.
- Bordwell, D., Staigar, J. & Thompson, K. (1997). El cine clásico de Hollywood. Barcelona: Paidós.
- Brady, B. & Lee, L. (1988). The Understructure of Writing for Film & Television. Austin: University of Texas Press.
- Casetti, F. & Di Chio, F. (2017). Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.
- Comparato, D. (1992). De la creación al guion. Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión RTVE.
- Corbetta, P. (2007). Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: McGraw Hill.
- Coursodon, J.P. (1996). La evolución de los géneros, en VV.AA. Historia general del cine. Volumen VIII. Madrid: Cátedra.
- Durán Manso, V. & Cartes-Barroso, M. J. (2017). La presencia de mujeres periodistas en la screwball comedy: las protagonistas de Luna Nueva (1940) y La mujer del año (1942). Admira, 5, 34-59. Retrieved from https://tinyurl.com/5e92zhnb
- Durán Manso, V. (2020). Los personajes fugitivos de las adaptaciones cinematográficas de Tennessee Williams: Dulce pájaro de juventud (Richard Brooks, 1962) y la crisis del Código Hays. Zer, 25(48), 127-146. https://www.doi.org/10.1387/zer.21347
- Field, S. (1995). El libro del guion. Madrid: Plot.
- Galán Fajardo, E. (2007): Fundamentos básicos en la construcción del personaje para medios audiovisuales. Revista del CES Felipe II, 7. Retrieved from http://www.cesfelipesegundo.com/revista/numeros.html
- Haskell, M. (2016). From Reverence to Rape (Third Edition). Chicago: University of Chicago Press.
- Helwig, P. (1970). Caracterología. Barcelona: Herder.
- Losilla, C. (2003). La invención de Hollywood o cómo olvidarse de una vez por todas del cine clásico. Barcelona: Paidós.
- Pérez-Rufí, J. P. (2011). Narrativa cinematográfica clásica y mujer en la comedia clásica de Howard Hawks. Espéculo, 48.
- Pérez-Rufí, J. P. (2017). El género cinematográfico como elemento condicionante de la dimensionalidad del personaje del cine clásico de Hollywood: características de los personajes cinematográficos redondos y planos. Admira, 5, 1-33. Retrieved from https://tinyurl.com/9pctj8jk
- Prósper Ribes, J. (1991). Estructuras narrativas y procedimientos informativos en la narrativa clásica cinematográfica. Doctoral Thesis. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
- Puig, J. (1990). La redacción de guiones para cine, televisión y radio. Barcelona: Mitre.
- Selbo, J. (2015). Film Genre for the Screewriter. London: Routledge.
- Tomashevski, B. (1982). Teoría de la literatura. Madrid: Akal.
- Vale, E. (1989). Técnicas del guion para cine y televisión. Barcelona: Gedisa.