La acción sonora como reivindicación socialuna intervención artística en el Barrio Espíritu Santo de Espinardo (Murcia)

  1. Pedro Ortuño Mengual
  2. Gloria Lapeña Gallego
Zeitschrift:
Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

ISSN: 2340-8510 2340-9134

Datum der Publikation: 2015

Titel der Ausgabe: Entre la escucha y el ruido

Ausgabe: 3

Nummer: 2

Seiten: 98-105

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

Zusammenfassung

The aim of this paper is to analyze a collaborative practice of artistic intervention, carried out by students of the elective course in Fine Arts degree from the University of Murcia, "Sculptural interventions in the urban and natural space". In a slum in Murcia, students and families, after a series of meetings, agreed by consensus to remodel one of the streets. We were inspired by the Futurist Manifesto of Russolo (1913) and attend in listening sounds, noises and words spoken in the streets. The resulting proposals converge on the hallmark linked to singing, playing and dancing flamenco embodying rehabilitation of facades, improvement of infrastructure and mural painting as a place where ethnic and idiosyncratic artistic practice hybridizes.

Bibliographische Referenzen

  • Acconci, Vito et al. 1983. Sound/Art. Catálogo de la exposición (New York, Sculpture Center, May 1–30 and BACA/DCC Gallery, June 1–30). Essay by Don Goddard; curated by William Hellermann. New York: SoundArt Foundation
  • Ander Egg, Ezequiel. 1999. El taller: Una alternativa de renovación pedagógica. Buenos Aires: Magisterio del Río de la Plata
  • Ariza Pomareta, Javier. 2015. “El paisaje sonoro como cápsula del tiempo: Un proyecto creativo basado en los sonidos de la primera estación de trenes de Cuenca”. Arte, Individuo y Sociedad 27: 99-113
  • Delgado Ruiz, Manuel. 2007. Sociedades movedizas. Barcelona: Anagrama
  • Iges, José. 2001. “Un approcio alla storia del paesaggio sonoro”. Musica/Realtà 65: 55-66
  • Molina Alarcón, Miguel. 2008. “El arte sonoro”. Itamar, Revista de Investigación Musical: Territorios para el Arte 1: 213-34
  • Palmese, Cristina, José Luis Carles Arribas & Antonio Jesús Alcázar Aranda. 2010. Paisajes sonoros de Cuenca. Cuenca: UCLM
  • Rancière, Jacques. 2010. El espectador emancipado. Buenos Aires: Ellago
  • Russolo, Luigi. 1998. El arte de los ruidos. Cuenca: Centro de Creación Experimental UCLM