La enseñanza de la historia y el desarrollo de competencias sociales y cívicas.

  1. F.º Javier Trigueros Cano
  2. Jesús Molina Saorín
  3. José M.ª Àlvarez Martínez Iglesias
Zeitschrift:
Clío: History and History Teaching.

ISSN: 1139-6237

Datum der Publikation: 2017

Titel der Ausgabe: Enseñanza de la Historia y desarrollo de las competencias sociales y cívicas.

Nummer: 43

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Clío: History and History Teaching.

Zusammenfassung

The objective of this paper is to deepen the importance of teaching history in the acquisition of key competences. Specifically, through a literature review, it is about analyzing the different elements that facilitate this acquisition. Thus, we will study its importance in the different stages of education, focusing on the possibilities that students have to acquire meaningful learning in relation to historical knowledge. In this sense, various didactic proposals are offered about the use of an innovative methodology in the classroom, as well as the use of appropriate resources, and the role played by the teacher in the teaching-learning process of history.

Bibliographische Referenzen

  • Cuenca, J. Mª. (2014). El papel del patrimonio en los centros educativos. En Tejuelo, vol. 19, 76-96.
  • Cuenca, J.M., Estepa, J. y Martín, M.J. (2011). El patrimonio cultural en la educación reglada. En Patrimonio Cultural de España, 5, 44-57.
  • Domínguez, J. (2015). Pensamiento histórico y evaluación de competencias. Barcelona: Editorial GRAÓ.
  • Fernández Cuesta, R. (1998). Clío en las aulas-la enseñanza de la Historia en España entre reformas, ilusiones y rutinas. Madrid. Ediciones Akal.
  • Gómez, C. J. y Miralles, P. (2017). Los espejos de Clío. Usos y abusos de la Historia en el ámbito escolar. Madrid: Sílex.
  • Prats, LL. (1998). El concepto de patrimonio cultural. En política y sociedad, 27. Madrid: Universidad Complutense. Servicio de Publicaciones. (63-76).
  • Pozo, J.I. (2002). La adquisición de conocimiento científico como un proceso de cambiorepresentacional. Investigações em Ensino de Ciências – V7 (3), 245-270.
  • Rivière, A. (2000): Envejecimiento del presente y dramatización del pasado. Una aproximación a las síntesis históricas de las Comunidades Autónomas españolas (19775-1995). En J.S. Pérez-Garzón, E. Manzano, R. López-Facal, A. Rivière (Eds.), La gestión de la Memoria (pp. 161- 221 y 261-271). Barcelona: Crítica
  • Santisteban, A., González, N. y Pagès, J. (2010). Una investigación sobre la formación del pensamiento histórico. En R. M. Ávila, P. López, F., Trabajo, M. (2016). Construyendo el conocimiento a partir de entornos socioculturales contrapuestos. spin-off de peter pan en cuarto curso de educación infantil. Universidad de Huelva.
  • Swartz, R., Costa, A., Beyer, B., Reagan, R. y Kallick, B. (2008). El aprendizaje basado en el pensamiento. Madrid: SM.
  • Vásquez, Gabriela. “La evaluación de competencias ciudadanas en estudiantes secundarios chilenos”. En Miralles Martínez, Pedro; Molina Puche, Sebastián; Santisteban Fernández, Antoni (coords.) La evaluación en el proceso de enseñanza y aprendizaje de las ciencias sociales. 1a. ed. España: Asociación Universitaria de Profesores de Didáctica de las Ciencias Sociales. 2011.