Walls as documents for remembering in the face of censorship. Case study:The Des/Aparicions project by Antoni Muntadas

  1. Ortuño-Mengual, Pedro 1
  2. Lapeña-Gallego, Gloria 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Zeitschrift:
Artnodes: revista de arte, ciencia y tecnología

ISSN: 1695-5951

Datum der Publikation: 2019

Titel der Ausgabe: Media Archaeology II / Digital Humanities II

Nummer: 23

Seiten: 40-48

Art: Artikel

DOI: 10.7238/A.V0I23.3193 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Artnodes: revista de arte, ciencia y tecnología

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Zusammenfassung

Reflecting on memory is a topic that occupies a pivotal place in contemporary art. In itself, this reflects the human need to preserve the history in its entirety, from retrieving Historical Memory with the aid of memory laws as a form of justice for the victims of wars and conflicts, right through to rescuing personal and individual recollections that combine to form the collective memory of different identity groups. The artist takes on the role of historian and examines a range of verbal and written sources. On occasions, such as in the case we are focusing on here, he creates archives in which the censorship to which historiography is subject becomes apparent. He also analysis ruins and traces as a living document, a reflection of the events that have occurred in particular places. This article analyses the case study of the project «Des/Aparicions (Dis/Appearances)», created by Antoni Muntadas in 1996 in the Arts Santa Mònica cultural centre, based on the statements and reflections taken from a conversation we held with the artist, which is reproduced in this text. The use digital media and the Internet, taking advantage of the historical context of the building, leads to a hybrid and symbiotic «site-specific» counter-monument in which the walls become the medium for disappeared memories that are presented in a fragmentary and volatile way in a space for reflection located halfway between metaphor and literality.

Informationen zur Finanzierung

Artículo financiado con el proyecto i+D+I MIMECO HAR2017-84915-R, cuerpos conectados. Arte y cartografias identitarias en la sociedad transmedia (2018-2020).

Geldgeber

Bibliographische Referenzen

  • Atkins, R. 1996. «Meditación sobre el arte y la vida en el paisaje de los media». En: Muntadas: Des/Aparicions. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Catálogo de exposición.
  • Baigorri, L; Cilleruelo, L. 2006. NET.ART. Prácticas artísticas y políticas en la Red. Madrid: Brumaria.
  • Bonet, E. 1998. «Notas sobre Proyectos 1998-1974». En: Muntadas Proyectos/Proyects. Madrid: Fundación Arte y tecnología. Catálogo de exposición.
  • Carrillo, J. 2004. Arte en la red. Madrid: Cátedra.
  • Foucault, M. 2006 [1969]. La arqueología del saber. (19ª ed.). México: Siglo XXI Editores.
  • Lapeña-Gallego, G. 2018. «El artista contemporáneo en la comunicación de la historia no oficial: retórica de la desaparición en el conflicto colombiano». Palabra Clave, 21(2): 387-409. http:// dx.doi.org/10.5294/pacla.2018.21.2.6
  • Marchán Fiz, S. 1998. «Una mirada anónima al paisaje de los medios».. En: Muntadas Proyectos/Proyects. Madrid: Fundación de Ciencia y Tecnología. Catálogo de exposición.
  • Montaner, J. M. 1996. «El lugar de la ausencia». En: Muntadas: Des/ Aparicions. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Catálogo de exposición.
  • Muntadas, A.; Mercader, A.; García, J. M. 1996. «Antoni Muntadas. Conversaciones». En: Muntadas: Des/Aparicions. Barcelona: Generalitatat de Catalunya. Catálogo de exposición.
  • Muntadas, A. 1982. Media Landscape. Andover: The Addison Gallery of American Art, Phillips Academy. Catálogo de exposición.
  • Ortuño, P. 2002. Análisis de la influencia del arte conceptual catalán en las videoinstalaciones de artistas valencianos de los 90. Valencia: Universitat Politécnica de València. Tesis doctoral.
  • Santa Olalla, P. 2017. «Muntadas: una metodología de investigación artística en movimiento». Artnodes, 20, 100-109. http://dx.doi. org/10.7238/a.v0i20.3132
  • Sichel, B. 2002. «Muntadas: Las imágenes desde el paisaje mediático». En Muntadas. Con/Textos. Una antología crítica. Buenos Aires: Ediciones Simurg.