Ansiedad ante la muerte y felicidad en futuros docentes

  1. Colomo Magaña, Ernesto 1
  2. Gabarda Méndez, Vicente 2
  3. Cívico Ariza, Andrea 3
  4. Cuevas Monzonís, Nuria 3
  1. 1 Universidad de Málaga
    info

    Universidad de Málaga

    Málaga, España

    ROR https://ror.org/036b2ww28

  2. 2 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  3. 3 Universidad Internacional de Valencia
    info

    Universidad Internacional de Valencia

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/00gjj5n39

Revista:
REMIE: Multidisciplinary Journal of Educational Research

ISSN: 2014-2862

Año de publicación: 2021

Título del ejemplar: February

Volumen: 11

Número: 1

Páginas: 49-76

Tipo: Artículo

DOI: 10.17583/REMIE.0.5865 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: REMIE: Multidisciplinary Journal of Educational Research

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

Psychological well-being and happiness are desirable aspects in any person, but it is especially important in teacher’s case because of their impact on the holly students’ development. This well-being takes on a new nuance when the teacher must address complex issues as mourning or death. In this light, this study seeks to analyze the correlation between subjective well-being and anxiety about the death of future teachers. To do this, a mixed design has been used, using two validated instrument and some open question that have been completed by 87 Primary Education Degree’s students (n=87) in the Universidad of Málaga. The results show that the subjective well-being is high, and the death anxiety is moderate. It is further concluded that there is an inversely proportional relationship between these two issues, with higher levels of anxiety when the level of subjective well-being is lower. This reality underlines the need to introduce contents that promote the teachers’ psychological health and the pedagogy of death on their initial training.

Referencias bibliográficas

  • Abundis, V. (2016) Beneficios de las encuestas electrónicas como apoyo para la investigación. Tlatemoani. Revista Académica de Investigación, 22, 168-186.
  • Ahn, N., & Mochón, F. (2010). La felicidad de los españoles: Factores explicativos. Revista de Economía Aplicada, 18(54), 5-31.
  • Alarcón, R. (2015). La idea de la felicidad. Apuntes de Ciencia & Sociedad, 5(1), 6-9.
  • Argyle, M., Martin, M., & Crossland, J. (1989). Happiness as a function of personality and social encounters. In J. P. Forgas, y J. M. Innes (Eds.), Recent advances in social psychology: An international perspective (pp. 189–203). Elsevier.
  • Ávila, A. (2019). Perfil docente, bienestar y competencias emocionales para la mejora, calidad e innovación de la escuela. Revista Boletín Redipe, 8(5), 131-144.
  • Bandura, A. (1977). Teoría del aprendizaje social. Espasa-Calpe.
  • Brown, J.A., Jimerson, S.R., & Comerchero, V.A. (2015). Cognitive Development Considerations to Support Bereaved Students: Practical Applications for School Psychologists. Contemp School Psychol, 19(3), 101-111.
  • Caballero, P., & Sánchez, S. (2018). La felicidad en estudiantes universitarios. ¿Existen diferencias según género, edad o elección de estudios? Revista Electrónica Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 21(3), 1-18. https://doi.org/10.6018/reifop.21.3.336721
  • Cantero, M.F. (2013). La Educación para la Muerte. Un reto formativo para la sociedad actual. Psicogente, 16(30), 424-438.
  • Case, D.M., Hsien, W., & Liu, M. (2017). “Mourning with the morning bell”: an examination of secondary educator´s attitudes and experiences in managing the discourse of death in the classroom. Omega. Journal of death and dying, 80(3), 397-419. https://doi.org/10.1177/0030222817737228
  • Chung, M.Y., Cha, K.S., & Cho, O.H. (2015). Correlation between self-esteem, death anxiety, and spiritual wellbeing in Korean university students. Korean Journal of Adult Nursing, 27(3), 367-374. https://doi.org/10.7475/kjan.2015.27.3.367
  • Colomo, E., & Cívico, A. (2018). La necesidad de formación del profesorado en Pedagogía de la Muerte. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(1), 83-94. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.21.1.279961
  • Colomo, E., Gabarda, V., & Motos, P. (2018). Pedagogía de la muerte: estudio sobre la ansiedad ante la muerte en profesionales de la educación. Innoeduca: international journal of technology and educational innovation, 4(1), 62-70. http://dx.doi.org/10.24310/innoeduca.2018.v4i1.4129
  • Corr, C.A. (2016). Teaching about life and living in courses on death and dying. Omega. Journal of death and dying, 73(2), 174-187. https://doi.org/10.1177/0030222815575902
  • Corr, C.A., Corr, D.M., & Doka, K.J. (2019). Death & Dying, Life & Living. Cengage.
  • Díaz, D., Rodríguez-Carvajal, R., Blanco, A., Moreno-Jiménez, B., Gallardo, I., Valle, C., & Van Dierendonck, D. (2006). Adaptación española de las Escalas de Bienestar Psicológico de Ryff. Psicothema, 18(3), 572-577.
  • Edo‐Gual, M., Monforte‐Royo, C., Aradilla‐Herrero, A., & Tomás‐Sábado, J. (2015), Death attitudes and positive coping in Spanish nursing undergraduates: a cross‐sectional and correlational study. Journal of Clinical Nursery, 24, 2429-2438. https://doi.org/10.1111/jocn.12813
  • Esteban, F. (2018). Ética del profesorado. Herder.
  • Fernández, P., & Extremera, N. (2009). La inteligencia emocional y el estudio de la felicidad. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 66(23,3), 85-108.
  • Fernández, P. Cabello, R., & Gutiérrez, M.J. (2017). Avances en la investigación sobre competencias emocionales en la educación. Revista Interuniversitaria de Formación del profesorado, 88(31,1), 15-26.
  • Harrawood, L.K., Doughty, E.A., & Wilde, B. (2011). Death Education and Attitudes of Counselors-in-Training toward Death: An Exploratory Study. Counseling and Values, 56(1-2), 83-95.
  • Head, B., & Smith, L. (2016). Use of contemporary firlm as a mèdium for teaching an online death and grief course. Journal of Social Work in End-of-Life and Palliative Care, 12, 195-213. https://doi.org/10.1080/15524256.2016.1201564
  • Headey, B. (2010). The set point Theory of well-being has serious flaws: on the eve of a scientific revolution? Social Indicators Research, 97(1), 7-21.
  • Heidari, F., Amiri, A., & Amiri, Z. (2016). The effect of person-centered narrative therapy on happiness and death anxiety of elderly people. Asian Social Science, 12(10), 117-126. https://doi.org/10.5539/ass.v12n10p117
  • Heikkila, A., Lonka, K., Niemen, J., & Niemivirita, D. (2012). Relations between Teacher Students' Approaches to Learning, Cognitive and Attributional Strategies, Well-Being, and Study Success. Higher Education, 64(4), 455-471.
  • Herrán, A., Rodríguez, P., & Miguel, V. (2019). ¿Está la muerte en el currículo español? Revista de Educación, 385, 201-226. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2019-385-422
  • Hong, J., Greene, B., & Lowery, J. (2017). Multiple dimensions of teacher identity development from pre-service to early years of teaching: A longitudinal study. Journal of Education for Teaching. International research and pedagogy, 43(1), 1-15. https://doi.org/10.1080/02607476.2017.1251111
  • Jo, K.H., & An, G.J. (2015). Effect of end-of-life care education using humanistic approach in Korea. Collegian, 22(1), 91-97. https://doi.org/10.1016/j.colegn.2013.11.008
  • Kim, B.R., Cho, O.H., & Yoo, Y.S. (2016). The effects of Dying Well Education Program on Korean women with breast cancer. Applied Nursing Research, 30, 61-66. https://doi.org/10.1016/j.apnr.2015.11.007
  • Kryza-Lacombe, M., Tanzini, E., & O´Neill, S. (2019). Hedonic and Eudaimonic Motives: Associations with Academic Achievement and Negative emotional states among urban college students. Journal of Happiness studies, 20(5), 1323-1341. https://doi.org/10.1007/s10902-018-9994-y
  • Limonero, J. T., Tomás-Sábado, J., Fernández-Castro, J., Cladellas, R., & Gómez-Benito, J. (2010). Competencia personal percibida y ansiedad ante la muerte en estudiantes de enfermería. Ansiedad y Estrés, 16(2-3), 177-188.
  • Lester, D., Dadfar, M., Farid, A., Vahid, M., & Birashk, B. (2016). Effectiveness of death education program by methods of didactic, experiential, and 8A model on the reduction of death distress among nurses. International Journal of Medical Research and Health Sciences, 5(7), 60-71.
  • Loera-Malvaez, N., Balcázar-Nava, P., Trejo-González, L., Gurrola-Peña, G.M., & Bonilla-Muñoz, M.P. (2008). Adaptación de la escala de bienestar psicológico de Ryff en adolescentes preuniversitarios. Revista Neurología, Neurocirugía y Psiquiatría,41(3-4), 90-97.
  • Márquez-Cervantes, M.C., & Gaeta-González, M.L. (2017). Desarrollo de competencias emocionales en pre-adolescentes: el papel de padres y docentes. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(2), 221-235. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.20.1.232941
  • McClatchey, I.S., & King, S. (2015). The impact of death education on fear of death and death anxiety among human services students. Omega. Journal of death and dying, 71(4), 343-361. https://doi.org/10.1177/0030222815572606
  • Melo, C.G., & Billings, J. (2017). Including personal development in palliative care education to address death anxiety. International Journal of Palliative Nursing, 23(1), 36-45. https://doi.org/10.12968/ijpn.2017.23.1.36
  • Moreno, M.V., & Risco, A. (2018). Diferencias en ansiedad y depresión ante la muerte según edad y sexo en una muestra de universitarios españoles. Cauriensia, XIII, 259-276. https://doi.org/10.17398/2340-4256.13.259
  • Niemic, R., & Schulenberg, E. (2011). Understanding Death Attitudes: The Integration of Movies, Positive Psychology, and Meaning Management. Death Studies, 35(5), 387-407. https://doi.org/10.1080/07481187.2010.544517
  • Nienaber, K., & Goedereis, E. (2015). Death Anxiety and Education: A Comparison Among Undergraduate and Graduate Students. Death Studies, 39(8), 483-490. https://doi.org/10.1080/07481187.2015.1047057
  • Oliveira Cardoso, E.A., & Dos Santos, M.A. (2017). Grupo de Educação para a Morte: uma Estratégia Complementar à Formação Acadêmica do Profissional de Saúde. Psicologia: Ciência e Profissão, 37(2), 500-514. https://doi.org/10.1590/1982-3703002792015.
  • Pascual, M.C. (2011). Ansiedad del personal de enfermería ante la muerte en las unidades de críticos en relación con la edad de los pacientes. Enfermería Intensiva, 22(3), 96-103. https://doi.org/10.1016/j.enfi.2011.01.004
  • Pedrero-García, E. (2019). Educación para la Salud y pedagogía de la muerte: percepciones y demandas del profesorado universitario en España. Interface: comunicação, saúde, educação, 23, e180404. https://doi.org/10.1590/Interface.180404
  • Pedrero-García, E. (2020). Pedagogía de la muerte: propuesta de normalización en el sistema educativo español. Revista Espacios, 41(4), 25. Recuperado de https://www.revistaespacios.com/a20v41n04/20410425.html
  • Perandones, T.M., Herrera, L., & Lledó, A. (2013). Felicidad subjetiva y autoeficacia docente en profesorado de República Dominicana y España. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 3(3), 277-288. https://doi.org/10.1989/ejihpe.v3i3.50
  • Pereira, C., & Pereira, E. (2014). Confirming Life. Schools: Studies in Education, 11(1), 102-121.
  • Pérez, N., Filella, G., Soldevila, A., & Fondevila, A. (2013). Evaluación de un programa de educación emocional para profesorado de primaria. Educación XXI, 16(1), 233-254.
  • Prieto, A., & Muñoz, A.O. (2015). Bienestar subjetivo e imagen corporal en estudiantes universitarias de Arequipa. Liberabit, 21(2), 321-328.
  • Pulido, F., & Herrera, F. (2019). Influencia de la felicidad en el rendimiento académico en primaria: importancia de las variables sociodemográficas en un contexto pluricultural. Revista Española de orientación y psicopedagogía, 30(1), 41-56.
  • Puolimatka, T., & Solasaari, U. (2006). Education for Death. Educational Philosophy and Theory, 38(2), 201-213.
  • Ramírez, P.E., & Fuentes, C.A. (2013). Felicidad y Rendimiento Académico: Efecto Moderador de la Felicidad sobre Indicadores de Selección y Rendimiento Académico de Alumnos de Ingeniería Comercial. Formación Universitaria, 6(3), 21‐30.
  • Ramos-Pla, A. (2019). Consideraciones generales respecto a la necesidad de practicar una pedagogía sobre la finitud humana en la educación formal. Estudio de caso. Educar, 55(1), 273-290. https://doi.org/10.5565/rev/educar.950
  • Ramos-Pla, A., Gairín, J., & Camats, R. (2020). Percepciones educativas en relación a la pedagogía de la muerte. Revista Espacios, 41(4), 4 [en línea]. Recuperado de https://www.revistaespacios.com/a20v41n04/20410404.html
  • Rhatigan, J., Richardson, M., & McLoughlin, K. (2015). OA37 compassionate classrooms: supporting teachers to support children living with grief and loss. BMJ supportive & palliative care, 5(1), A12. https://doi.org/10.1136/bmjspcare-2015-000906.37
  • Rodríguez, P., Herrán, A., & Cortina, M. (2013). Antecedentes de la Pedagogía de la muerte en España. Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria De Didáctica, 30(2), 175-195.
  • Rodríguez, P., Herrán, A., & Cortina, M. (2019). Antecedentes internacionales de la Pedagogía de la muerte. Foro de Educación, 17(26), 259-276. http://dx.doi.org/10.14516/fde.628
  • Romero, J. (2016). El profesor como catalizador de energía emocional frente a la ambivalencia del nuevo entorno tecno-educativo. Educação e Pesquisa, 42(4), 1061-1076. https://doi.org/10.1590/s1517-9702201604144766
  • Rueda, B., & Pérez García, A. M. (2004). Análisis comparativo de la competencia percibida general y la específica de salud. Ansiedad y Estrés, 10(1), 127-139.
  • Sánchez, L. (2019). La formación inicial docente en una universidad chilena: estudiando el ámbito emocional. Praxis & Saber, 10(24), 217-242. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.8931
  • Santamaría, N., Torrego, L., & Ortiz, R. (2018). Identidad profesional docente y movimientos de renovación pedagógica. Tendencias Pedagógicas, 32, 177-192. https://doi.org/10.15366/tp2018.32.013
  • Seligman, M.E.P. (2017). La auténtica felicidad. Ediciones B.
  • Seligman, M.E.P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive Psychology: An Introduction. American Psychologist, 55(1), 5-14.
  • Steiner, G., & Ladjali, C. (2005). Elogio de la transmisión. Siruela
  • Stylianou, P., & Zembylas, M. (2016). Dealing with the concepts of “Grief” and “Grieving” in the classroom: children´s perceptions, emotions, and behaviour. Omega. Journal of death and dying, 77(3), 240-266. https://doi.org/10.1177/0030222815626717
  • Tang, C.S-K., Wu, A.M.S., & Yan, E.C.W. (2002). Psychological correlates of death anxiety among Chinese college students. Death Studies, 26(6), 491-499.
  • Testoni, I., Ronconi, L., Palazzo, L., Galgani, M., Stizzi, A., & Kirk, K. (2018). Psychodrama and Moviemaking in a Death Education Course to Work Through a Case of Suicide Among High School Students in Italy. Frontiers in Psychology, 10(9), 441. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00441
  • Testoni, I. Piscitello, M., Ronconi, L. Zsák, É., & Zamperini, A. (2019). Death Education and the Management of Fear of Death Via Photo-Voice: An Experience Among Undergraduate Students. Journal of Loss and Trauma, 24(5-6), 387-399. https://doi.org/10.1080/15325024.2018.1507469
  • Thiemann, P., Quince, T., Benson, J., Wood, D., & Barclay, S. (2015). Medical Students' Death Anxiety: Severity and Association With Psychological Health and Attitudes Toward Palliative Care. J Pain Symptom Manage,50(3), 335-342 https://doi.org/10.1016/j.jpainsymman.2015.03.014.
  • Tomás-Sábado, J., & Gómez-Benito, J. (2005). Construction and Validation of the Death Anxiety Inventory (DAI). European Journal of Psychological Assessment, 21(2), 108-114. https://doi.org/10.1027/1015-5759.21.2.108
  • Valdés, V., & Gutiérrez-Esteban, P. (2018). Las urgencias pedagógicas en la sociedad del aprendizaje y el conocimiento. Un estudio para la reflexión sobre la calidad en el nuevo modelo educativo. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 8(1), 1-28. http://dx.doi.org/10.17583/remie.2018.3199
  • Velásquez, C., Montgomery, W., Montero, V., Pomalaya, R., Dioses, A., Araki, R., & Reynoso, D. (2008). Bienestar psicológico, asertividad y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista de Investigación en Psicología, 11(2), 139-152.
  • Wallace, C.L., Cohen, H.L., & Jenkins, D.A. (2019). Transforming Students’ Attitudes and Anxieties Toward Death and Loss: The Role of Prior Death Experiences. Omega. Journal of death and dying, 79(1), 52-71. https://doi.org/10.1177/0030222817710140
  • Colomo, E., & Domínguez, R. (2015). Definiendo identidades: el "canciograma" como herramienta metodológica de autoconocimiento. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(2), 131-146.
  • Colomo, E., & Gabarda, V. (2019). ¿Qué tipo de docentes tutorizan las prácticas de los futuros maestros de primaria? REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(3), 59-78. http://doi.org/10.15366/reice2019.17.3.004
  • Hills, P., & Argyle, M. (2002). The Oxford Happiness Questionnaire: a compact scale for the measurement of psychological well-being. Personality and Individual Differences, 33, 1073-1082
  • Orden ECI/3857/2007 de 27 de diciembre, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales de la profesión de Maestro en Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, 312, de 29 de diciembre de 2007, 53747-53750. https://www.boe.es/eli/es/o/2007/12/27/eci3857
  • Rodríguez, P., Herrán, A., & Cortina, M. (2015). Pedagogía de la Muerte mediante aprendizaje servicio. Educación XX1, 18(1), 189–212. http://doi.org/10.5944/educxx1.18.1.12317
  • Tenzek, K., & Nickels, B.M. (2017). End-of-life in Disney and Pixar films: an opportunity for engaging in difficult conversation. Omega. Journal of Death and Dying, 80(1), 49–68. http://doi.org/10.1177/0030222817726258