Procesos de acompañamiento socioeducativo y adaptación a la vida en libertad en mujeres penadas

  1. Rubén Burgos Jiménez
  2. Ana Amaro Agudo
  3. Fanny Añaños
Journal:
Pedagogía social: revista interuniversitaria

ISSN: 1139-1723

Year of publication: 2023

Issue: 42

Pages: 197-214

Type: Article

DOI: 10.7179/PSRI_2023.42.13 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Pedagogía social: revista interuniversitaria

Abstract

From the educational field, the penitentiary environment can constitute an institutional space oriented to socio-educational action for the re-education and in-reintegration of convicted persons. Professional accompaniment involves a process of action that promotes, among other things, autonomy and empowerment for life in freedom. This is developed by different professionals or personnel linked to the environment, distinguishing intra-penitentiary and extra-penitentiary actions. However, convicted women experience institutional inequalities due to their low population presence, specific personal characteristics, etc., limiting their professional support and reintegration. This article analyzes the perceptions of penitentiary professionals and convicted women about the accompaniment processes carried out and the adaptation to their socio-personal characteristics for the best in-reintegration. A national investigation was carried out with a sample of 756 convicted women and 109 prison professionals within the framework of two R+D+i projects. Mixed questionnaires were applied to both types of sample and semi-structured interviews were applied to women. A bivariate descriptive statistical analysis was performed for the quantitative data and a content analysis for the qualitative data. The results showed that the accompaniment processes are developed mostly by non-penitentiary professionals in the ordinary regime (84.6%), being the ones that most consider the socio-personal needs of women, especially educational levels and drug addictions. Convicted women presented difficulties for the continuity of accompaniment processes in an open regime, since these actions are received only by 51.6%, highlighting addicted women (58.3%) and victims of gender violence (63.6%). Likewise, 38.7% demanded social and labor insertion programs and 31.2% individualized interventions. However, there were limitations in the socio-educational action with a gender perspective and the scope of professional support actions in the open regime, which prevents an adequate adaptation of women to life in freedom.

Bibliographic References

  • References Almeda, E. (2017). Criminologías feministas, investigación y cárceles de mujeres en España. Papers: revista de sociología, 102(2), 151-181. http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers.2334 .
  • Amaro, A., Berzosa, C., Alcázar-Campos, A., & García-Vita, M. (2021). Acompañamiento profesional para la reinserción e inclusión social de mujeres en semilibertad. Psychology, Society & Education, 13(2), 77-86. https://doi.org/10.25115/psye.v13i2.3471
  • Añaños, F. (2012). Violencias y exclusiones. Enfoque socio-educativo y de la paz. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 19(59), 13-41.
  • Añaños, F. (2013). Formación educativa previa ante las discriminaciones: las mujeres reclusas en España. Revista de educación, (360), 91-118. http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2013-360-222
  • Añaños, F., Fernández-Sánchez, M., & Llopis, J. (2013). Aproximación a los contextos en prisión: una perspectiva socioeducativa. Pedagogía social: revista interuniversitaria, (22), 2-16. http://dx.doi.org/10.7179/PSRI_2013.22.02
  • Añaños, F., & García-Vita M. (2019). Gender issues around female criminality. En V. Pérez de Guzmán, E. Bas y M. Machado-Casas (Eds), Gender issues. Multidisciplinary perspectives (pp. 231-253). Peter Lang Publishing. https://doi.org/10.3726/b14951
  • Añaños, F., García-Vita, M., Galán, D., & Raya-Miranda, R. (2020). Dropout, Autonomy and Reintegration in Spain: A Study of the Life of Young Women on . Frontiers in Psychology-Educational Psychology, 11(1359), 1-15. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01359
  • Añaños, F., Gil, F., Raya-Miranda, R., & Soto, F. (2021). Estudiar en prisión: la situación actual de las mujeres en contextos penitenciarios españoles. Psychology, Society, & Education, 13(1), 115-121. http://dx.doi.org/10.25115/psye.v1i1.3494
  • Añaños, F. (2022). Hacia modelos socioeducativos y de desarrollo humano. Claves para la inserción-reinserción social penitenciaria. En F. Añaños, M. García-Vita, & A. Amaro (coords.), Justicia social género e intervención socioeducativa. Medio penitenciario y contextos delictivos (Vol. I. pp. 77-92). Pirámide.
  • Añaños, F., Burgos, R., & Moles, L. (en prensa). Factor laboral y económico. En F. Añaños, R. Burgos, E. Moles-López, M García-Vita, M. Martín-Solbes, R. Raya-Miranda, K. Añaños, D. Galán, M. Rivera, & B. García (eds), Tránsitos y retos de la inserción-reinserción social con mujeres en semilibertad. Propuestas socioeducativas (pp. 76-90). Secretaria General de Instituciones Penitenciarias.
  • Burgos, R., Tardón, B., Martín-Solbes, V., & Pozuelo, F. (2021). El enfoque de género en la intervención socioeducativa con mujeres: un estudio en el medio penitenciario Español. Psychology, Society & Education, 13(1), 73-83. http://dx.doi.org/10.25115/psye.v1i1.3474
  • Canadá, K., Barrenger, S., Robinson, E., Washington, K., & Mills, T. (2019). A systematic review of interventions for older adults living in jails and prisons. Aging & Mental Health, 24(7), 1019-1027. https://doi.org/10.1080/13607863.2019.1584879
  • Caride, J., & Gradaílle, R. (2013). Educar en las cárceles: nuevos desafíos para la educación social en las instituciones penitenciarias. Revista de educación, 360, 36-47. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2013-360-219
  • Constitución Española (1978). Publicada en BOE de 29 de diciembre de 1978.
  • Curtis, M., Winter, R., Dietze, P., Wilkinson, A. L., Cossar, R., Stewart, A., & Stoové, M. (2022). High rates of resumption of injecting drug use following release from prison among men who injected drugs before imprisonment. Addiction, 1-12. https://doi.org/10.1111/add.15971
  • De Miguel, E. (2015). Mujeres usuarias de drogas en prisión. Práxis sociológica, (19), 141-159.
  • Del Pozo Serrano, F., & Añaños, F. (2013). La Educación Social Penitenciaria: ¿De dónde venimos y hacia dónde vamos? Revista complutense de educación, 24(1), 47-68. http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2013.v24.n1.41191
  • Galán, D., Ramos-Ábalos, E., Turbi, A., & Añaños, F. (2021). Salud mental y consumo de drogas en prisiones españolas. Una perspectiva de género. Psychology, Society & Education, 13(1), 85-98. https://doi.org/10.25115/psye.v1i1.3478
  • García-Vita, M., & Melendro, M. (2013). El ambiente en prisión: La atención recibida por las reclusas y las relaciones intramuros. Pedagogía social: revista interuniversitaria, (22), 4-14. https://doi.org/10.7179/PSRI_2013.22.04
  • Gomes, E., & Silva, R. (2020). Representações sociais da ressocialização através da Educação: a prisão pode constituir-se em espaço educativo? Dialogia, 34, 153-166. https://doi.org/10.5585/Dialogia.N34.16702
  • Janer, Á., & Úcar, X. (2020). Una anàlisi comparativa internacional sobre la pràctica professional de la pedagogia social. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, 76, 83-108.
  • Jones, M., Worthen, M., Sharp, S., & McLeod, D. (2018). Bruised inside out: The adverse and abusive life histories of incarcerated women as pathways to PTSD and illicit drug use. Justice Quarterly, 35(6), 1004-1029. https://doi.org/10.1080/07418825.2017.1355009
  • Juliano, D. (2010). Delito y pecado. La transgresión en femenino. Política y sociedad, 46(1), 79-95.
  • Loinaz, I., & Andrés-Pueyo, A. (2017). Victimización en la pareja como factor de riesgo en mujeres en prisión. Revista Criminalidad, 59(3), 153-162.
  • Martín-Solbes, V, Añaños, F., Molina-Fernández, E., & Burgos, R. (2021). The Professional Dimension in Spanish Prison Socio-Educational Action. Education Sciences, 11(10), 585. https://doi.org/10.3390/educsci11100585
  • Montero, E. (2019). La reeducación y la reinserción social en prisión: El tratamiento en el medio penitenciario español. Revista de Estudios Socioeducativos. ReSed, 7, 227-249. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_estud_socioeducativos.2019.i7.16
  • Oficina de las Naciones Unidas contra la Droga y el Delito (2019). Manual introductorio sobre prevención de la reincidencia y reintegración social de los delincuentes. https://www.unodc.org/documents/dohadeclaration/Prisons/HandbookPreventionRecidivism/18-02306_S_ebook.pdf
  • Organización de Naciones Unidas. (2004). Los derechos humanos y las prisiones. Nueva York y Ginebra: Oficina del Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los Derechos Humanos.
  • Oveisi, S., Stein, L., Babaeepour, E., & Araban, M. (2020). The impact of motivational interviewing on relapse to substance use among women in Iran: a randomized clinical trial. BMC psychiatry, 20(157), 157. https://doi.org/10.1186/s12888-020-02561-9
  • Pereira, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación: Una experiencia concreta. Revista electrónica educare, 15(1), 15-29.
  • Pérez, V., Trujillo, F., & Bas, E. (2020). La educación social en España: claves, definiciones y componentes contemporáneos. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 11(2), 632-658. https://doi.org/10.21501/22161201.3095
  • Reglamento Penitenciario (1996). Real Decreto 190/1996, Reglamento Penitenciario, de 9 de febrero.
  • Ruiz-García, M., & Castillo-Algarra, J. (2014). Experiences of foreign women in Spanish prisons. Journal of Offender Rehabilitation, 53(8), 587-599. http://dx.doi.org/10.1080/10509674.2014.956966
  • Secretaría General de Instituciones Penitenciarias. (2019). Instrucción 2/2019, de 7 de febrero de la Secretaría General de Instituciones Penitenciarias “Intervención de Organizaciones No Gubernamentales, Asociaciones y Entidades Colaboradoras en el Ámbito Penitenciario”. https://www.iipp.es/documents/20126/0/I_2-2019_Intervencixn_ONGs-Entidades-Anexos.pdf/3329655f-8a2a-1432-da51-650498df96ab
  • Secretaría General de Instituciones Penitenciarias. (2022a). La administración penitenciaria: Fines y principios. https://www.iipp.es/es/web/home/administracion-penitenciaria/fin-y-principios
  • Secretaría General de Instituciones Penitenciarias. (2022b). La administración penitenciaria: Recursos humanos, puestos de trabajo. https://www.iipp.es/es/web/home/administracion-penitenciaria/recursos-humanos/puestos-de-trabajo
  • Secretaría General de Instituciones Penitenciarias. (2022c). Reeducación y reinserción social. https://www.iipp.es/es/web/home/reeducacion-y-reinsercion-social
  • Silva, S., & Apoluceno, I. (2018). Educação de Jovens e Adultos no Sistema Prisional: Reinserção social de Mulheres. Práxis Educacional, 14(29), 88-105. https://doi.org/10.22481/praxis.v14i29.4100
  • Van der Put, C., Assink, M. & Gubbels, J. (2020). Differences in risk factors for violent, nonviolent, and sexual offending. Journal of forensic psychology research and practice, 20(4), 341-361. https://doi.org/10.1080/24732850.2020.1735248
  • Van Hout, M. & Wessels, J. (2021). Human rights and the invisible nature of incarcerated women in post-apartheid South Africa: Prison system progress in adopting the Bangkok Rules. International Journal of Prisoner Health, 18(3), 300-315. https://doi.org/10.1108/IJPH-05-2021-0045
  • Villagrá, P., González, A., Fernández, P., Casares, J., Martín, J., & Rodríguez, F. (2011). Perfil adictivo, delictivo y psicopatológico de una muestra de mujeres en prisión. Adicciones, 23(3), 219-226.
  • Yagüe, C. (2007). Mujeres en prisión. Intervención basada en sus características, necesidades y demandas. Revista española de investigación criminológica, 5, 1-23.