Inclusión del arte contemporáneo en el aula de educación infantil. Los viajes de Julio Verne a través de la instalación artística.

  1. Pilar Manuela Soto Solier 1
  2. Raquel Ferriz Vivancos 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revue:
Arte y movimiento: revista interdisciplinar del Departamento de didáctica de la expresión musical, plástica y corporal

ISSN: 1989-9548

Année de publication: 2014

Número: 11

Pages: 25-40

Type: Article

D'autres publications dans: Arte y movimiento: revista interdisciplinar del Departamento de didáctica de la expresión musical, plástica y corporal

Résumé

Facing the need to create new dialogue, participation and knowledge creation areas, the aim of this investigation is a change which will make possible a “Passion for learning, analyzing how the subconscious spoils the specular of the traditional method” (Acaso, 2013), being part of the learning process the element of surprise, the unexpected. Evolving changes in methodology and assessment should be carried out from the first moment the learning process begins, since pre-school education. This is the aim of this project, considering as the main goal the introduction of new active, participatory, democratic and working methodologies through an artistic installation. To create spaces where interactive learning experiences are generated and question their educational opportunities and psychosocial crusade based on the cartoon movie “Around the World in 80 Days", book written by Jules Verne, trips and adventures children “deliver” as creative and producer students through “Action Art”, fusing the visual and body language. Therefore, the classroom which will become “a place inhabited by children and teachers”, is changing this way from an “educative simulation” to the “educative experience”. This proposal is actually taking place in the State School CEIP Mariano Aroca Lopez in Murcia.

Références bibliographiques

  • Abad Molina, J. (2009). Iniciativas de educación artística a través del Arte Contemporáneo para la Escuela Infantil. Tesis
  • Doctoral. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
  • Acaso, M. (2013). rEDUvolution: hacer la revolución en la educación. Barcelona, Paidos Iberica.
  • Acaso López-Boch, M. (2000). Simbolización, expresión y creatividad: tres propuestas sobre la necesidad de desarrollar la expresión plástica infantil. Revista Arte, Individuo y Sociedad, 12, p. 41-57.
  • Amar, J., Abello, R., Tirado, D. (2004). Desarrollo infantil y construcción del mundo social. Colombia, Ediciones Uninorte.
  • Augé, M. (1998). Los "No Lugares": Espacios Del Anonimato: Una Antropología de la Sobremodernidad. Barcelona, Gedisa.
  • Aranda Redruello, R. (2007). Evaluación Diagnóstica sobre las Habilidades Sociales de los Alumnos de Educación Infantil: Proyecto de Formación del Profesorado en Centros (Centro “La Inmaculada” de Hortaleza),(Primera parte). Tendencias Pedagógicas, 12.Pp. 111-149.
  • Díaz-Obregón, R. (2003). Arte contemporáneo y educación artística: los valores potencialmente educativos de la instalación. Tesis Doctoral, 233-357. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
  • Elliot, S. N. (1991). Social sicilis intervention auide. Circle Pines. Minesota: AGS.
  • García-Lledó, G. (2002). Las instalaciones en la escuela. Revista Arte, Individuo y Sociedad. Anejo I. Madrid, Servicio de publicaciones de la Universidad Complutense.
  • Gennari, M. (1994) La Educación Estética Arte y Literatura. Barcelona, Paidos.
  • Jiménez-Vélez, C. A. (2008). El juego. Nuevas miradas desde la neuropedagogía. Colombia, Magisterio.
  • Larrañaga, J. (2011). Instalaciones. Guipúzcoa, Nerea.
  • Lowenfeld, V. y Lambert, W. (2008). Desarrollo de la capacidad intelectual y creativa. Madrid, Editorial Síntesis.
  • Marin,Viadel, R. (2002). Arte infantil y educación artística. Arte Individuo y Sociedad. Anejo 1. P. 111-144
  • Marín Viadel, R. (2006). Didáctica de la Educación Artística. Madrid: Pearson Educación.
  • Monjas Casares, I. (1996). Programa de enseñanza de habilidades de interacción social (PEHIS). Madrid, CEPE.
  • Piaget, J. (1976). La construcción de lo real en el niño. Buenos Aires, Nueva Visión.
  • Popper, F. (1980). Arte, acción y participación. Madrid, Ediciones Akal.
  • Renaud, Rogerd. (1981) “A modo de introducción”, Juegos y juguetes, Siglo Veintiuno. México, Editores. En Vázquez
  • Mariño, I. (2011). Aplicación de las teorías constructivistas al uso de actividades cooperativas en la clase de E/LE. RedELE, 21. Disponible en: http://www.mecd.gob.es/dctm/redele/Material-RedEle/Revista/2011_21/2011_redELE_21_08Vazquez.pdf?documentId=0901e72b80dcdfda
  • [Consulta, diciembre 2013].