El software creativo en la educación artísticaReflexiones y posibilidades en torno a «The next Rembrandt»

  1. Marfil-Carmona, Rafael
  2. Rodríguez Álvarez, María Dolores
Journal:
Communiars: Revista de imagen, artes y educación crítica y social

ISSN: 2603-6681

Year of publication: 2018

Issue: 1

Pages: 21-28

Type: Article

DOI: 10.12795/COMMUNIARS.2018.I01.02 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Communiars: Revista de imagen, artes y educación crítica y social

Abstract

The digital reality is exerting an indisputable influence in the processes of artistic creation. A new context of creation, diffusion and reception, based on the technological society and the possibilities of networking, is profoundly transforming some conceptual parameters linked to the teaching of the visual arts. This text points out some lines of analysis and reflection on a specific case: "The next Rembrandt", an initiative of virtual recreation of a nonexistent work, sponsored by various public and private institutions, which serves as an example of the possibilities of renovation for Art Education, since it puts in review some complex and changing terms, such as authorship, identity, technology, heritage or art. There are new paths that go through the hybridization between artistic creation and digital communication in the society of the screens.

Bibliographic References

  • Adorno, T. y Horkheimer, M. (1979). The Dialectic of Enlightenment. Londres: Verso.
  • Álvarez-Rodríguez, D. (2003). De la copia de láminas al ciberespacio. En R. Marín Viadel (coord.), Didáctica de la Educación Artística (pp. 359-393). Madrid: Pearson.
  • Álvarez-Rodríguez, D. (2005). Educación artística ‘on line’: la investigación del aprendizaje artístico basado en la web. En R. Marín Viadel (ed.). (2005), Investigación en Educación Artística (pp. 325-350). Granada: Universidad de Granada y Universidad de Sevilla.
  • Aparici, R. y García-Matilla, A. (2008). Lectura de imágenes en la era digital. Madrid: Ediciones de la Torre.
  • Berlanga-Fernández, I. y García-García, F. (2014). Ciberretórica: Aristóteles en las redes sociales. Manual de Retórica en la comunicación digital. Madrid: Fragua.
  • Bustamante, E. (ed.) (2011). Las industrias creativas. Amenazas sobre la cultura digital. Barcelona: Gedisa.
  • Derrida, J. (1997). Mal de archivo. Una impresión freudiana. Madrid: Trotta.
  • Escaño, C. (2010). Hacia una educación artística 4.0. Arte, Individuo y Sociedad, 22(1), 135-144 . Falk, J. y Dierking, L. (2000). Learning from Museums: Visitor Experiences and the Making of Meaning. Walnut Creek: AltaMira Press.
  • Gabelas-Barroso, J.A., Marta-Lazo, C. y Hergueta-Covacho, E. (2013). El Factor R-elacional como epicentro de las prácticas culturales digitales. En D. Aranda, A. Creus, J. Sánchez-Navarro (eds.), Educación, medios digitales y cultura de la participación (pp. 351-372). Barcelona: UOC.
  • García-Blanco, A. (1999). La exposición. Un medio de comunicación. Madrid: Akal.
  • García-García, F. (coord.) (2006). Los tiempos de la narración audiovisual. En F. García García, Narrativa Audiovisual (pp. 109-120). Madrid: Laberinto.
  • Jenkins, H., Ford, S. y Green, J. (2015). Cultura transmedia: La creación de contenido y valor en una cultura en red. Barcelona: Gedisa.
  • López, M. (2016, abril, 11). Materiales para la primera sesión del grupo de trabajo “MOOC Arte e Internet”. [Mensaje en un blog]. Recuperado de: http://medialab.ugr.es/noticias/materiales-para-la-primera-sesion-del-grupo-de-trabajo-sobre-mooc-arte-e-internet/
  • Lowenfeld, V. (1958). El niño y su arte. Buenos Aires: Kapelusz.
  • Marín Viadel, R. (2011). La investigación en Educación Artística. Educatio Siglo XXI, 29(1), 211-230. Universidad de Murcia. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10201/27182
  • Pastor Homs, I. (2004). Pedagogía museística: Nuevas perspectivas y tendencias actuales. Barcelona:Ariel.
  • Piscitelli, A. (2005). Internet, la imprenta del siglo XXI. Barcelona: Gedisa.
  • Sanagustín, E. (2013). Marketing de contenidos. Barcelona: Anaya.
  • Scolari, C. (2008). Hipermediaciones: Elementos para una Teoría de la Comunicación Digital Interactiva. Barcelona: Gedisa.