Las competencias digitales del alumnado de Formación Profesional Básica

  1. Moreno Guerrero, Antonio José 1
  2. Fuentes Cabrera, Arturo 1
  3. López Belmonte, Jesús 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Revista de educación de la Universidad de Granada

ISSN: 0214-0484

Year of publication: 2019

Issue: 26

Pages: 9-33

Type: Article

DOI: 10.30827/REUGRA.V26I0.111 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

Abstract

Digital competence implies the creative, critical and safe use of information and communication technologies for a use adapted to today’s society. The purpose of the present research is to know the digital competences of the students that are enrolled in the vocational training cycles of Basic Vocational Training (n = 251). A correlation method with bivariate analysis has been applied to the entire population of Basic Vocational Training students of the Autonomous City of Ceuta (Spain), the data collection has been developed through a questionnaire that has been validated by expert judgment and a reliable through the internal consistency coefficient. Alpha of Cronbach. The data analysis has been carried out through a bivariate analysis through contingency tables to explore the possible associations between the different study variables. In order to know if there are statistically significant differences, it was first verified if the data fulfilled the assumptions of normality (Kolmogorov-Smirnov) and homoscedasticity (Levene’s test) to apply parametric tests. When the assumptions were not met, nonparametric methods were applied. The nonparametric tests applied were Mann-Whitney U, being the variable to be compared categorical, ordinal type and Chi-square for the association of categorical variables. With the Mann-Whitney U we have measured the difference between the analyzed distributions and with Chi-square, we have tested the independence (null hypothesis) or the association (alternative hypothesis). The results show that there is a significant relationship between the use of various ICT devices (computer, Tablet or Smartphone) and ICT resources, the relationship being in most cases the inverse. The main conclusions we can obtain is that the students of Basic Vocational Training at Autonomous City of Ceuta (Spain) have digital competences for personal use, where they use it very frequently, but not in the academic field, where they hardly use it. 

Bibliographic References

  • Aramendi, P. y Vega, A. (2013). Los Programas de Cualificación Profesional Inicial. La perspectiva del alumnado del País Vasco. Revista de Educación, 360, 436-460. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2011-360-122
  • Bautista, A. (coord.) (2004). Las nuevas tecnologías en la enseñanza. Temas para el usuario. Madrid: Ediciones Akal.
  • Bisquerra, R. (1989). Método de investigación educativa. Guía práctica. Barcelona: Ediciones CEAC.
  • Buckingham, D. (2008). Más allá de la tecnología. Aprendizaje infantil en la era de la cultura digital. Buenos Aires: Editorial Manantial.
  • Buendía, L., González, D., Gutiérrez, J. y Pegalajar, M. (1999). Modelos de análisis de la investigación educativa. Sevilla: Ediciones Alfar.
  • Cabero, J. y Romero, R. (Coords) (2007). Diseño y producción de TIC para la formación. Nuevas tecnologías de la información y la comunicación. Barcelona: Editorial UOC.
  • Cacheiro, ML., García, F., y Moreno, AJ. (2015). Las TIC en los programas de Formación Profesional Básica en Ceuta. Apertura, 7(2), 166-185. Recuperado de http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/issue/view/87/showToc
  • Calvo, A., Rodríguez, C. y García, M. (2012). Lo mejor de todo es que nos escucháis. Investigar el aumento de la participación de los estudiantes en los Programas de Diversificación y de Cualificación Profesional Inicial. Revista de Educación, 359, 164-183. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2012-359-201
  • Carrillo, O. (2013). Comprendiendo la adquisición de las competencias ciudadanas en alumnos de los programas de cualificación profesional inicial. Educar, 49(2), 207-226. Recuperado de http://www.raco.cat/index.php/Educar/issue/view/21832/showToc
  • Castaño, C., Maíz, I., Palacio, G. y Villarroel, J. D. (2008). Prácticas educativas en entornos Web 2.0. Madrid: Editorial Síntesis.
  • Cebrían, M. y Gallego, M. J. (coords) (2011). Procesos educativos con TIC en la sociedad del conocimiento. Madrid: Ediciones Pirámide.
  • Cohen, L. y Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: Editorial La Muralla.
  • Colás, M. P. y Buendía, L. (1998). Investigación educativa. Sevilla: Ediciones Alfar.
  • De Pablos, J., Area, M., Valverde, J. y Correa, J. M. (coords.) (2010). Políticas educativas y buenas prácticas con TIC. Barcelona: Editorial Grao.
  • Hernández, A. y Quintero, A. (2009). La integración de las TIC en el currículo: necesidades formativas e intereses del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 12(2), 103-119. Recuperado de http://revistas.um.es/index.php/reifop/issue/view/12011
  • León, O. y Montero, I. (2004). Métodos de Investigación en Psicología y Educación. Madrid: McGraw-Hill / Interamericana de España, S. A. U.
  • Llorente, M. C. (2008). Aspectos fundamentales de la formación del profesorado en TIC. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 31, 121-130. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36803109
  • Marco, M. J., y Sancho, T. (2014). Formación Profesional ¿Un acierto o un error? Un reto. Fórum Aragón, (12), 53-55. Recuperado de http://feae.eu/ccaa-feae/aragon/
  • Martí, J. A. (2010). Educación y Tecnologías. Punta Umbría: Servicio de publicaciones de la Universidad de Cádiz.
  • Martínez, I. S. y Suñé, F. X. (2011). La Escuela 2.0 en tus manos. Panorama, instrumentos y propuestas. Madrid: Ediciones Anaya Multimedia.
  • Moreno, A.J. (2016). Moodle como herramienta educativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje de Formación Profesional Básica de la Ciudad Autónoma de Ceuta. (Tesis doctoral). Universidad Nacional de Educación a Distancia. Madrid.
  • Nogués, R. (2014). La nueva Formación Profesional Básica (FPB). Una visión crítica. Fórum Aragón, 12, 56-60. Recuperado de http://feae.eu/ccaa-feae/aragon/
  • Orden ECD/65/2015, de 21 de enero, por la que se describen las relaciones entre las competencias, los contenidos y los criterios de evaluación de la educación primaria, la educación secundaria obligatoria y el bachillerato. Boletín Oficial del Estado. Madrid, 29 de enero de 2015, núm. 25, pp. 6986-7003.
  • Ortega, J. A. y Chacón, A. (coord.) (2010). Nuevas Tecnologías para le Educación en la Era Digital. Madrid: Ediciones Pirámide.
  • Palomares, A., y López, S. (2013). Los Programas de Cualificación Profesional Inicial y la atención a la diversidad en Castilla-La Mancha. Enseñanza & Teaching, 31(2), 23-44. Recuperado de http://revistas.usal.es/index.php/0212-5374/issue/view/728
  • Prendes, M. P., Gutiérrez, I. y Martínez, F. (2010). Recursos educativos en red. Madrid: Editorial Síntesis.
  • Real Decreto 127/2014, de 28 de febrero, por el que se regulan aspectos específicos de la Formación Profesional Básica de las enseñanzas de formación profesional del sistema educativo, se aprueban catorce títulos profesionales básicos, se fijan sus currículos básicos y se modifica el Real Decreto 1850/2009, de 4 de diciembre, sobre expedición de títulos académicos y profesionales correspondientes a las enseñanzas establecidas en la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado. Madrid, 5 de marzo de 2014, núm. 55, pp. 20155-21136.
  • Rodríguez, E. M. (2009). Ventajas e inconvenientes de las TIC en el aula. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 1(9). Recuperado de http://www.eumed.net/rev/ced/09/emrc.htm
  • Rodríguez, S., Gallardo, M. A., Olmos, M. C. y Ruiz, F. (2005). Investigación educativa: Metodología de encuesta. Granada: Grupo Editorial Universitario.
  • Sarceda, Mª C., Santos. Mª C. y Sanjuán, Mª M, 2017. La Formación Profesional Básica: ¿alternativa al fracaso escolar? Revista de Educación, 378, 78-102. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2017-378-362
  • Tello, I. (2009). Formación a través de Internet. Evaluación de la calidad. Barcelona, España: Editorial UOC.
  • Valdés, A. A., Angulo, J., Urías, M. L., García, R. I. y Mortis, S. V. (2011). Necesidades de capacitación de docentes de educación básica en el uso de las TIC. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 39, 211-223. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36818685016
  • Vera-Cazorla, M.J. (2014). La evaluación formativa por pares en línea como apoyo a la enseñanza de la expresión escrita persuasiva. RED, Revista de Educación a Distancia, 43. Recuperado de http://www.um.es/ead/red/43/
  • Vivancos, J. (2008). Tratamiento de la información y competencia digital. Madrid: Alianza editorial.
  • Zacarés, J. J. y Llinares, L. (2006). Experiencias positivas, identidad personal y significado del trabajo como elementos de optimización del desarrollo de los jóvenes. Lecciones aprendidas para los futuros Programas de Cualificación Profesional Inicial. Revista de Educación, 341, 123-147. Recuperado de https://www.mecd.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2006/re341.html