La literatura escrita por mujeres hoyaproximación a su recepción y notas preliminares a un fenómeno incipiente. El caso de Colombia

  1. Capote Díaz, Virginia 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Kamchatka: revista de análisis cultural

ISSN: 2340-1869

Year of publication: 2021

Issue Title: La vía cultural al socialismo. Políticas de la cultura en el Chile de la Unidad Popular

Issue: 17

Pages: 453-473

Type: Article

DOI: 10.7203/KAM.17.18708 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Kamchatka: revista de análisis cultural

Sustainable development goals

Abstract

 In the 1960s, Latin America firmly positioned itself on the world literary scene with the emergence of the boom, mainly led by five national centers: Colombia, Peru, Mexico, Argentina, and Chile. Fifty years later, the market and critics speak of a new boom in Latin American literature, this time starring women born in Argentina, Mexico, Peru, and Chile. On this occasion, Colombia falls off the cast and its role is very marginal. What are the reasons that exclude Colombian literature this time? Through this enunciation framework and using and approach to reception, we will attend to the new production of literature written by young Latin American women writers. The goal is to draw a general overview of what has been called a “New boom” of female narrative on the continent, carrying out, above all, a reading of the legitimacy that young writers in the region (born between 1970 and 1990) have obtained both through the market and through the academy.   

Bibliographic References

  • Amaro Castro, Lorena. “Maternidades “líquidas”: feminismos y narrativas recientes en Chile”. Revista chilena de literatura 101 (2020): 13-39.
  • Amaro Castro, Lorena; Bustamante, Fernanda y Punte, María José. “Narradoras latinoamericanas de las últimas dos décadas: voces, representaciones, estrategias (introducción al dossier)”. Letral 22 (2019): 1-12.
  • Amatto, Alejandra. “Transculturar el debate. Los desafíos de la crítica literaria latinoamericana actual en dos escritoras: Mariana Enríquez y Liliana Colanzi”. Valenciana 26 (julio-diciembre, 2020): 207-230.
  • Bértolo, Constantino (2018). Viceversa. La literatura latinoamericana como espejo. Barcelona: Paso de Barca.
  • Caballero Wangüemert, María. “La narrativa caribeña (2001-2015)”. Ínsula. Revista de Letras y Ciencias Humanas 859-860 (2018): 34-37.
  • Camacho Delgado, José Manuel. “El País y el Boom. Los escritores latinoamericanos sí tuvieron donde contarlo”. Caravelle 90 (2008): 85-104.
  • Cárdenas Moreno, Mónica. “Filiación y memoria femenina en la novela peruana escrita por mujeres en la última década”. América sin Nombre 24 (2019): 41-51.
  • Capote Díaz, Virginia. “Voces del siglo XXI. Una aproximación a la narrativa reciente en Colombia, Perú y Venezuela”. Ínsula. Revista de Letras y Ciencias Humanas 859-860 (2018): 23-26.
  • Capote Díaz, Virginia (2021). “Notas sobre narrativa colombiana en el siglo XXI: memoria, espacios telúricos y resistencias”. Gallego Cuiñas, Ana (ed.). Novísimas. Las narrativas latinoamericanas y españolas del siglo XXI. Madrid, Frankfurt: Iberoamericana-Vervuert (En prensa).
  • Carrión, Jorge. “Las escritoras ecuatorianas hacen historia”. The New York Times (28/04/2019b).
  • Carrión, Jorge. “Los mejores libros de 2019 han sido escritos por mujeres”. The New York Times (15/12/2019a).
  • Corral, Wilfrido H.; de Castro, Juan y Birns, Nicholas (ed) (2013). The Contemporary Spanish-American Novel: Bolaño and after. New York: Bloomsbury.
  • Corral, Wilfrido H. (2019a). Discípulos y maestros 2.0: la novela hispanoamericana hoy. Madrid, Frankfurt: Iberoamericana-Vervuert.
  • Corral, Wilfrido H. (2019b). “Narrativa equinoccial actual: entre tradición y movilidad cultural”. V Congreso LETRAL: “Novísimas. Las narrativas latinoamericanas y española del siglo 21”. Universidad de Granada, 28 y 29 de mayo de 2019.
  • Corroto, Paula (2017). “El otro boom latinoamericano es femenino”. El País (13/08/2017).
  • Demeyer, Lise. “La creciente presencia de jóvenes narradoras en el México literario de hoy”. América sin Nombre 24 (2019): 83-95.
  • Estrada, Oswaldo. “Vertientes del mañana: Fronteras de violencia y avatares de género en la literatura mexicana”. Ínsula. Revista de Letras y Ciencias Humanas 859-860 (2018): 42-45.
  • Fornet, Jorge (2005). Nuevos paradigmas en la narrativa latinoamericana. Maryland: University of Maryland.
  • Fornet, Jorge (2016). Salvar el fuego. Notas sobre la nueva narrativa latinoamericana. La Habana: Fondo Editorial Casa de las Américas.
  • Gallego Cuiñas, Ana. “Claves para pensar las literaturas latinoamericanas del siglo XXI”. Ínsula. Revista de Letras y Ciencias Humanas 859-860 (2018): 2-4.
  • Gallego Cuiñas, Ana. “Últimas novelas del Río de la Plata en España: Fernanda Trías, Ariana Harwicz y María Gainza”. Cuadernos LIRICO 20 (2019).
  • Gallego Cuiñas, Ana (2020). Las novelas argentinas del siglo XXI. Nuevos modos de producción, circulación y recepción. New York: Peter Lang.
  • Gallego Cuiñas, Ana (ed.) (2021). Novísimas. Las narrativas latinoamericanas y españolas del siglo XXI. Madrid, Frankfurt: Iberoamericana-Vervuert (En prensa).
  • Giraldo, Luz Mary. “Escribir para vivir: autoras colombianas contemporáneas”. Mujeres que cambian el mundo. Banrepcultural (12/03/2018).
  • González, Anibal. “Nuevísimos: Truth and Authenticity in Latin America’s New Twenty-First-Century Literature”. Review: Literature and Arts of the Americas 51 (2018): 3-6.
  • González Almada, María Magdalena. “Territorialidades, textualidades: Torsiones y configuraciones en textos de Juan Pablo Piñeiro, Sebastián Antezana y Liliana Colanzi”. Saga 6 (2016): 1-27.
  • Gutiérrez León, Anabel. “El cuento boliviano del siglo XXI: ruptura de fronteras en los cuentos de Giovanna Rivero, Magela Baudoin y Liliana Colanzi”. América sin Nombre 22 (2017): 49-59.
  • Hachemi, Munir. “Breve cartografía de la literatura centroamericana contemporánea (2001- 2015)”. Ínsula. Revista de Letras y Ciencias Humanas 859-860 (2018): 26-29.
  • Helberg, Silja (2020). “¿Cuanto más marginal más central? La escritura de Rita Indiana”. Guerrero, Gustavo; Locane, Jorge J.; Loy, Benjamin y Müller, Gesine (eds.). Literatura latinoamericana mundial. Dispositivos y disidencias. Berlín: De Gruyter: 279-209.
  • Large, Sophie. “Las especificidades del feminismo lésbico decolonial caribeño bajo el prisma de la literatura: los casos de Yolanda Arroyo Pizarro y Rita Indiana Hernández”. Amerika. Mémoires, identités, territoires 16 (2017).
  • Malagón Llano, Sara y de Frono, Juan. “Cien años, cien libros de escritoras en español. Lista arcadia 2019”. Revista Arcadia (2019).
  • Manrique Sabogal, Winston. “El momento de las escritoras latinoamericanas”. El País (20/08/2015).
  • Manrique Sabogal, Winston. “Escritoras al fin visibles”. El País (22/08/2015).
  • Marcial Pérez, David. “Las escritoras latinoamericanas asaltan la lista del Man Booker International”. El País (27/02/2020).
  • Mesa Gancedo, Daniel. “Crisis y proyección de la narrativa hispanoamericana en la España actual. Una lectura a distancia”. Letral 23 (2020).
  • Montoro, Teresa. “La eclosión de las escritoras ecuatorianas. Entrevista a Mónica Ojeda, María Fernanda Ampuero y Solange Rodríguez Pappe”. Hora América (13/03/2019).
  • Montoya Juárez, Jesús. “Multiterritorialidad imaginada en la última narrativa uruguaya: a propósito de La vista desde el puente de Ramiro Sanchiz”. Cuadernos LIRICO 8 (2013).
  • Montoya Juárez, Jesús y Esteban, Ángel (eds.) (2008). Entre lo local y lo global. La narrativa latinoamericana en el cambio de siglo (1990-2006). Madrid: Iberoamericana-Vervuert.
  • Müller, Gesine (2017). “Juan Gabriel Vásquez: ¿representante de una nueva literatura mundial?”. Benmiloud, Karim (ed.). Juan Gabriel Vásquez: une archéologie du passé colombien récent. Rennes: Presses Universitaires de Rennes.
  • Reyna, Carlos. “Las 8 escritoras latinoamericanas que conquistaron el 2018”. Gatopardo (20/12/2018).
  • Segas, Lise y Terrones, Félix. “Presentación. La nueva novela latinoamericana sin límites”. América sin Nombre 24 (2019): 13-18.
  • Terrones, Félix. “La literatura latinoamericana frente al nuevo milenio: ideas y vueltas entre lo local y lo global”. Artl@s Bulletin 8, 2 (2019).
  • Triana Sánchez, Santiago. “Guayaquil, la incubadora de escritoras ecuatorianas que triunfaron fuera de su país”. El País (16/01/2020).
  • Trujillo, Pedro. “Universos raros y espeluznantes en la era digital: un análisis de los fantasmas de la actualidad en tres narraciones hispanoamericanas contemporáneas”. Orillas 9 (2020): 177-192.
  • Valero, Eva (2019). “En la tradición ‘dionisíaca’: la narrativa latinoamericana del siglo XXI, a contraluz del boom”. Conferencia plenaria inaugural. V Congreso LETRAL: “Novísimas. Las narrativas latinoamericanas y española del siglo 21”. Universidad de Granada, 28 y 29 de mayo de 2019.
  • Valero Juan, Eva y Estrada, Oswaldo (eds.) (2019). Literatura y globalización. Latinoamérica en el nuevo milenio. Barcelona: Anthropos.
  • Villacorta, Carlos. “Pos-Bolaño y Piglia: la nueva narrativa latinoamericana del siglo XXI”. América sin Nombre 24 (2019): 19-27.
  • Virguetti Villarroel, Pablo. “Desplazamientos conceptuales en la literatura boliviana actual”. América sin Nombre 24 (2019): 73-81.
  • Waldman, Gilda. “Apuntes para una cartografía (parcial) de la literatura latinoamericana a lo largo de los últimos cincuenta años. Del Boom a la nueva narrativa”. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales 226 (2016): 355-378.
  • Zalgade, Darío. “La nueva literatura latinoamericana”. Quimera: Revista de literatura