Formas del humor en el teatro de Juan Benetabsurdo, ironía y parodia

  1. Carrera Garrido, Miguel
Journal:
Cuadernos de Aleph

ISSN: 2174-8713

Year of publication: 2014

Issue: 6

Pages: 25-57

Type: Article

More publications in: Cuadernos de Aleph

Abstract

Barely studied by critics, Juan Benet’s theatre presents traits that make it worthy of specific consideration. One of them is, without any doubt, humour. Much less dense than his narrative production, Benetian dramaturgy enhances a deep irony and a demystifying perspective, visible in its irreverence and inclination to parody. All these aspects are in close relationship with the poetics of the Absurd. Significantly enough, Benet was a faithful admirer of Samuel Beckett; his contribution is, on the other hand, contemporary to that of the absurdists. Consequently, it is plausible to study in parallel both manifestations, and to do it through the humourous element. Divided in four big sections, which oscillate between the abstract and the concrete, such is the objective that the present article pursues.

Bibliographic References

  • ABIRACHED, Robert (1978): La crisis del personaje en el teatro moderno, Madrid, ADE, 1994.
  • ADAMOV, Arthur (1947): La parodia, en Teatro I, Buenos Aires, Losada, 1961, pp. 7-51.
  • AMO, Álvaro del (1993): “Telón para Región (un apunte sobre el teatro de Juan Benet)”, El crítico, 20, p.10.
  • ARRABAL, Fernando (1953): El triciclo, en Pic-nic. El triciclo. El laberinto, Madrid, Cátedra, 1983, pp. 163-221.
  • ARTAUD, Antonin (1938): El teatro y su doble, Madrid, Edhasa, 2000.
  • BAJTÍN, Mijail (1941): La cultura popular en la Edad Media y el Renacimiento, Madrid, Alianza Editorial, 2003.
  • BAJTÍN, Mijail (1967): “From the Prehistory of Novelistic Discourse”, en David Lodge (ed.), Twentieth Century Literary Criticism: A Reader, Nueva York, Longman, 1999 (2ª ed. revisada y expandida por Nigel Wood), pp. 104-136.
  • BALLART, Pere (1994): Eironeia. La figuración irónica en el discurso literario moderno, Barcelona, Sirmio.
  • BENET, Juan (1953): Max, en Teatro completo, Madrid, Siglo XXI, pp. 189-227.
  • BENET, Juan (1954): El salario de noviembre, en Teatro completo, pp. 267-309.
  • BENET, Juan (ca. 1955): El verbo vuelto carne, en Teatro completo, pp. 373-397.
  • BENET, Juan (1958): Anastas o el origen de la Constitución, en Teatro completo, pp. 1-65.
  • BENET, Juan (1959): El último homenaje, en Teatro completo, pp. 347-361.
  • BENET, Juan (1963): El entremés académico: un fraude del amor, en Teatro completo, pp. 363-371.
  • BENET, Juan (1964): “Agonía del humor”, en Artículos. Vol. I (1962-1977), Madrid, Ediciones Libertarias, 1983, pp. 10-18.
  • BENET, Juan (1965): El preparado esencial, en Teatro completo, pp. 313-346.
  • BENET, Juan (1966): Agonía confutans, en Teatro completo, pp. 68-130.
  • BENET, Juan (1968): El Barbero y el Poeta, en Teatro completo, pp. 400-08.
  • BENET, Juan (1970): “Samuel Beckett. Premio Nobel 1969”, en Una biografía literaria, pp. 103-108.
  • BENET, Juan (1973): La otra casa de Mazón, Barcelona, DeBolsillo, 2009.
  • BENET, Juan (1975): “Adler, Halda, Facit”, en Mauricio Jalón (ed.), Cartografía personal, Valladolid, Cuatro, pp. 84-95.
  • BENET, Juan (2010): Teatro completo, Madrid, Siglo XXI.
  • BENSON, Ken (1989): Razón y espíritu: análisis de la dualidad subyacente en el discurso de Juan Benet, Estocolmo, Stockholms Universitet.
  • BENSON, Ken (2004): Fenomenología del enigma. Juan Benet y el pensamiento literario postestructuralista, Ámsterdam, Rodopi.
  • BOOTH, Wayne (1974): A Rhetoric of Irony, Chicago, Chicago University Press.
  • CABRERA, Vicente (1983): Juan Benet, Boston, Twayne Publishers.
  • CARRERA GARRIDO, Miguel (2009): “Anastas o el origen de la Constitución o el compromiso de Juan Benet”, Revista de Literatura, LXXI, 142, pp. 613-34.
  • CARRERA GARRIDO, Miguel (2012a): “Dramaturgias del ser. Juan Benet y el trasfondo existencialista del Absurdo”, Analecta Malacitana, 35, 1-2, pp. 119-151.
  • CARRERA GARRIDO, Miguel (2012b): “Ecos de la tradición gótica en Un caso de conciencia, de Juan Benet”, Polifonía, II, 1, pp. 23-42.
  • CHAMORRO, Eduardo (2001): Juan Benet y el aliento del espíritu sobre las aguas, Barcelona, Muchnik Editores.
  • COMPITELLO, Malcolm A. (1987): “Juan Benet and the New Spanish Novela Negra”, Monographic Review/Revista Monográfica, III, 1-2, pp. 212-20.
  • DÍAZ MIGOYO, Gonzalo (1984): “Reading/Writing Ironies in En el estado”, en Roberto C. Manteiga et alii (eds.), Critical Approaches to the Writings of Juan Benet, Hanover/New Hampshire, The University Press of New England (123-35).
  • ESSLIN, Martin (1961): El teatro del absurdo, Barcelona, Seix Barral, 1964.
  • FUENTES, Eugenio (1989): “¿Decadencia?”, en Mauricio Jalón (ed.), Cartografía personal, Valladolid, Cuatro, pp. 278-282.
  • GENETTE, Gérard (1982): Palimpsestes. La littérature au second degré, París, Éditions du Seuil.
  • GIMFERRER, Pere (1979): “Notas sobre Juan Benet”, en Kathleen Vernon (ed.), Juan Benet, Madrid, Taurus, 1986, pp. 45-58.
  • GLICKSBERG, Charles I. (1969): The Ironic Vision in Modern Literature, La Haya, Martinus Nijhoff.
  • GUERRERO ZAMORA, Juan (1957): “El humor en las vanguardias”, Primer Acto, 3, pp. 57-58.
  • HERNÁNDEZ, José (1977): “Juan Benet, 1976”, en Mauricio Jalón (ed.), Cartografía personal, Valladolid, Cuatro, pp. 100-107.
  • HINCHLIFFE, Arnold P. (19742): The Absurd, Londres, Methuen.
  • HUTCHEON, Linda (1985): A Theory of Parody: The Teachings of Twentieth Century Art Forms, Londres, Methuen.
  • HUTCHEON, Linda (1991): “La política de la parodia postmoderna”, Criterios, julio, 1993, en [http://www.criterios.es/pdf/hutcheonpolitica.pdf] (27/04/2014).
  • IONESCO, Eugène (1948): La cantante calva, Madrid, Alianza Editorial, 1982.
  • IONESCO, Eugène (1954): Víctimas del deber, en Obras Completas, Madrid, Aguilar, 1973, pp. 193-248.
  • IONESCO, Eugène (1962): Notas y contranotas, Buenos Aires, Losada, 1965.
  • JACQUART, Emmanuel (1974): Le théâtre de dérision, París, Gallimard.
  • KILLINGER, John (1971): World in Collapse: The Vision of Absurd Drama, Nueva York, Dell Publishing.
  • MARTÍNEZ SARRIÓN, Antonio (2007): “El Numa, mito de Región”, Cuadernos Hispanoamericanos, 684, pp. 115-122.
  • MOLINA FOIX, Vicente (2010): “Benet comediante”, en Juan Benet, Teatro completo, pp. IX-XXIII.
  • NAVAJAS, Gonzalo (1987): “Modernismo, posmodernismo y novela policíaca: El aire de un crimen, de Juan Benet”, Monographic Review, III, 1-2, pp. 221-230.
  • NILSSON, Gunnar (1998): “Antonio Martínez Sarrión habla de Juan Benet”, en “Aula Benet” de la Escuela de letras, [http://www.escueladeletras.com/juanbenet/antonio-martinez-sarrion-habla-de-juan-benet/13.html] (no disponible en la actualidad).
  • SASTRE, Alfonso (1957) “Siete notas sobre Esperando a Godot”, Primer Acto, 1, pp. 26-52.
  • VEGA, Cruz (1998): “Grata sorpresa”, La Crónica de León, 1 de noviembre, p. 99.
  • WELLWARTH, George E. (1964): Teatro de protesta y paradoja. La evolución del teatro de vanguardia, Barcelona, Lumen, 1966.