Elaboración y validación de un cuestionario para medir prácticas eficaces de liderazgo pedagógico de la dirección

  1. García-Garnica, Marina 1
  1. 1 Universidad Loyola Andalucía
    info

    Universidad Loyola Andalucía

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/0075gfd51

Journal:
Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

ISSN: 1989-6395 1138-414X

Year of publication: 2016

Issue Title: Políticas de evaluación y accountability en la educación

Volume: 20

Issue: 3

Pages: 493-526

Type: Article

More publications in: Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

Abstract

This article presents the process of construction, design and validation that was used in the questionnaire “Effective practices of the educational leadership in school management”. This questionnaire was used in an doctoral thesis; the study focuses on the educational leadership in public schools in early years and primary education in Andalusia.The instrument is composed by 83 items rating scale organised in five blocks of content. It allows to gather the views from different school actors (principals, assistant principalsand teachers) about effective pedagogical practices that the management team develops in their schools. The questionnaire’s validity and reliability is backed by expert judgement and the use of Cronbach’s alpha as a coefficient internal consistency. The study sample consist of 862 education professionals (instructional and administration staff) from 207 schools in Andalusia.The results of the research have yielded validity and reliability. As consequence, the instrument used is suitable to measure successful practices of educational leadership and school management.

Bibliographic References

  • Aiken, L. (1996). Test psicológicos y de evaluación. México: Prentice Hall Hispanoamericana.
  • Arnau, J. (1995). Metodológía de la investigación psicológica. En M. T. Anguera et al., Métodos de investigación en Psicología (pp.23-43). Madrid: Síntesis. Bernardo, J. y Calderero, J. F. (2000). Aprendo a investigar en educación. Madrid: Rialp.
  • Bisquerra, R. (Coord.) (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.
  • Bolívar, A. (2012). Políticas actuales de mejora y liderazgo educativo. Málaga: Aljibe.
  • Bolívar, A., Caballero, K. y García-Garnica, M. (2017). Evaluación multidimensional del liderazgo pedagógico: claves para la mejora escolar. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 25 (en prensa). Doi: 10.1590/S0104- 40362017002500780
  • Bolivar, A., Caballero, K., López, M. C. y García-Pérez-García, M. P. (2012). Assessing Educational Leaders: Validation and Adaptation of the Spanish Version of VALED. European Educational Research Association.
  • Cea D´Ancona, M. A. (2001). Metodología cuantitativa: estrategias y técnicas de investigación social. Madrid: Síntesis.
  • Cea D´Ancona, M. A. (2004). Métodos de encuesta: teoría y práctica, errores y mejora. Madrid: Síntesis.
  • Cohen, L. y Manion, L. (2002). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.
  • Darling-Hammond, L. (2012). Educar con calidad y equidad. Los dilemas del siglo XXI. Santiago de Chile: Fundación Chile.
  • Day, C. W. (2005). Inroduction. Journal of Educational Administration, 43, 6 (533-538).
  • Day, C., Sammons, P., Hopkins, D., Harris, A., Leithwood, K., Gu, Q. y Brown, E. (2010). 10 strong claims about effective school leadership. Nottingham: National College for Leadership of Schools and Children’s Services (NCLS).
  • Egido, I. (2015). El liderazgo escolar en Europa. Recomendaciones y políticas para la mejora. Revista padres y maestros, 361 (18-22).
  • Fox, D. J. (1987). El proceso de investigación en educación. Pamplona: EUNSA.
  • García-Garnica, M. A. (2013). Medir el liderazgo pedagógico: construcción y validación de un cuestionario. En A. Villa (Ed.), Liderazgo pedagógico en los centros educativos: competencias de equipos directivos, profesorado y orientadores (645-657). Bilbao: Universidad de Deusto.
  • García-Garnica, M. A. (2016). La relevancia del liderazgo pedagógico para la mejora y la calidad de la educación. REIDOE, Revista Internacional de Didáctica y Organización Educativa, 1, 2 (4-20). Recuperado de http://www.redoe.com/index.php?journal=reidoe&page=article&op=view&path%5B%5D=40& path%5B%5D=34
  • Hallinger, P. (2011). A Review of Three Decades of Doctoral Studies Using the Principal Instructional Management Rating Scale: A Lens on Methodological Progress in Educational Leadership. Educational Administration Quarterly, 47 (271-306).
  • Hallinger, P. y Heck, R. H. (1998). Exploring the Principal's Contribution to School Effectiveness: 1980‐1995. School effectiveness and school improvement, 9, 2 (157-191).
  • Hallinger, P. y Murphy, J. F. (1987). Assessing and developing principal instructional leadership. Educational Leadership (54-61).
  • Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006) Metodología de la investigación. México: Editorial McGraw-Hill.
  • Instituto de Evaluación (2009). TALIS (OCDE). Estudio internacional sobre la Enseñanza y el Aprendizaje. Informe español 2009. Madrid: Ministerio de Educación.
  • Instituto Nacional de Evaluación Educativa (2014c). TALIS 2013: Estudio internacional sobre la Enseñanza y el Aprendizaje. Informe Español. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
  • Leithwood, K. A., Begley, P. y Cousins, J. B. (1990). The nature, causes and consecuences of principals´ practices: an agenda for future research. Journal of Educational Administration, 28, 4 (5- 31).
  • Leithwood, K. y Louis, K. S. (2012). Lin- king Leadership to Student Learning. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Leithwood, K., Day, C., Sammons, P., Harris, A. y Hopkins, D. (2006). Seven Strong Claims about Successful School Leadership. Nottingham: DfES/NCSL Meneses, J. y Rodríguez, D. (2011). El cuestionario y la entrevista. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
  • Pont, B., Nusche, D. y Hopkins, D. (2008). Improving School Leadership. Volume 2: case studies on system leadership. París: OECD.
  • Pont, B., Nusche, D. y Moorman, H. (2009). Mejorar el liderazgo escolar. Volumen 1: política y práctica. México: OCDE.
  • Porter, A. C., Polikoff, M. S., Goldring, E., Murphy, J. F., Elliott, S. N. y May, H. (2010a). Developing a Psychometrically Sound Assessment of School Leadership: The VAL-ED as a Case Study. Educational Administration Quarterly, 46, 2 (135-173).
  • Porter, A. C., Polikoff, M. S., Goldring, E., Murphy, J. F., Elliott, S. N. Y May, H. (2010b). Investigating the Validity and Reliability of the Vanderbilt Assessment of Leadership in Education. The Elementary School Journal, 111, 2 (282-313).
  • Porter, A.C., Murphy, J., Goldring, E., Elliott, S.N., Polikoff, M.S., & May, H. (2008). Vanderbilt Assessment of Leadership in Education (VAL-ED): Technical manual. Nashville, TN: Discovery Education Assessment
  • Stoll, L. y Temperley, J. (2011). Mejorar el liderazgo escolar. Herramientas de trabajo. México: OCDE.
  • Tagliacarne, G. (1968). Técnicas y práctica de las investigaciones de mercado. Barcelona: Ariel.
  • Van Dalen, B. D. y Meyer, W. J. (1981). Manual de técnica de la investigación educacional. Barcelona: Paidós.
  • Villa, A. (2015). Importancia e impacto del liderazgo educativo. Revista padres y maestros, 361 (8-11).