Uso de las TIC en el Trastorno de Espectro Autistaaplicaciones

  1. García Guillén, Susana
  2. Garrote Rojas, Daniel 1
  3. Jiménez Fernández, Sara 2
  1. 1 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

  2. 2 Unidad de Salud Mental Infanto-Juvenil del Complejo Hospitalario de Jaén
Journal:
EDMETIC

ISSN: 2254-0059

Year of publication: 2016

Issue Title: Universidad Red desde Iberoamérica

Volume: 5

Issue: 2

Pages: 134-157

Type: Article

DOI: 10.21071/EDMETIC.V5I2.5780 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: EDMETIC

Sustainable development goals

Abstract

Through this research it has been conducted a detailed literature review on the use of applications and autism. First there has been a historical journey through the concept autism and applications available. The overall objectives have been the evolution of autism term, knowing the literature on autism and use applications and applications available for autistic children. Through the two databases, Dialnet and google applications, systematic review is presented. As a result, four articles have been selected through the base data Dialnet and thirty-five applications. The Information Technology and Communication (ICT) offer users various benefits such as stimulation of the senses and the development of skills that will help integration, improving their social skills to achieve a better relationship with their peers.

Bibliographic References

  • AGUILAR, J. (2014). Mi amigo Juan:Niño con Autismo. Recuperado de https://play.google.com/store/apps/details?id=redparacrecer.app.miamigojuancuento&hl=es
  • AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. (2013). Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM-V. Madrid: Editorial médica panamericana.
  • ANDROID IN LONDON (2014). Talk. Autismo Imagen Discusión. Recuperado de https://play.google.com/store/apps/details?id=com.androidinlondon.autismquicktalk&hl=es (
  • AUTICIEL (2016a). Autismo. Recuperado de https://itunes.apple.com/es/app/autimo-juego-educativo-sobre/id495565736?mt=8
  • AUTICIEL (2016b). Autismo descubra emociones. Recuperado de https://play.google.com/store/apps/details?id=com.auticiel.autimo&hl=es
  • AVAZ, INC (2014). Avaz Español. Recuperado de https://itunes.apple.com/es/app/avaz-espanol-aac-app-para/id923997149?mt=8
  • BLAKEY, M. (2015). Revista Autism Parenting. Recuperado de https://itunes.apple.com/es/app/revista-autism-parenting-./id588350613?mt=8
  • BOBENRIETH, M. A. (1994). El artículo científico original. Estructura, estilo y lectura crítica. Granada: EASP.
  • BRUNO, T. (2016). TEO. Recuperado de https://play.google.com/store/apps/details?id=com.Sia.Teo&hl=es
  • BUSTOS, C. (2012). Pictogramas autismo. Recuperado de https://play.google.com/store/apps/details?id=logo.pedic&hl=es
  • CABERO, J. (2007). Las necesidades de las TIC en el ámbito educativo: oportunidades, riesgos y necesidades. Tecnología y comunicación educativas, 21(45), 5-19.
  • CELA, R. (2012). Autismo I. Conectando con el Autismo: aplicaciones informáticas en el ámbito de los Trastornos del Espectro Autista. Aplicación de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en la vida diaria de las personas con discapacidad. A Coruña: Universidad A Coruña Servicio de Publicaciones.
  • CRIG (2016). Terapia de Lenguaje Autismo. Recuperado de https://play.google.com/store/apps/details?id=parra.aplicacionpictogramas
  • CUESTA, J.L., y ABELLA, V. (2012). Tecnologías de la información y comunicación: aplicaciones en el ámbito de los trastornos del espectro del autismo. Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, 43 (2), 6-25.
  • DOKYE MOBILE. (2014). ABC Autismo. Recuperado de https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dokye.abcautismo&hl=es
  • EXCEL HERITAGE GROUP (2012). Palabras sobre ruedas. Recuperado de https://itunes.apple.com/es/app/palabras-sobre-ruedas-words/id536558216?mt=8
  • FERRI-BENEDETTI, F. (2012). ZAC Browser. Recuperado de http://zac-browser.softonic.com
  • FUNDACIÓN ORANGE (2015a). José Aprende. Recuperado de https://play.google.com/store/apps/details?id=com.orange.joseaprende&hl=es
  • FUNDACIÓN ORANGE (2015b). El viaje de María. Recuperado de https://itunes.apple.com/es/app/el-viaje-de-maria/id978124600?mt=8
  • FUNDACIÓN ORANGE (2015c). E-Mintza. Recuperado de https://itunes.apple.com/es/app/e-mintza/id738387685?mt=8
  • FUNDACIÓN ORANGE (2015d). El sueño. Recuperado de https://itunes.apple.com/es/app/el-sueno-hablando-con-el-arte/id993668131?mt=8
  • FUNDACIÓN ORANGE (2016a). Sígueme. Recuperado de https://itunes.apple.com/es/app/sigueme/id691960078?mt=8 (Consultado el 14/04/2016).
  • FUNDACIÓN ORANGE (2016b). Día a día. Recuperado de https://itunes.apple.com/es/app/dia-a-dia/id723667300?mt=8 (Consultado el 14/04/2016).
  • FUNDACIÓN PLANETA IMAGINARIO. (2016a). AbaPlanet. Recuperado de https://itunes.apple.com /es/app/abaplanet/id571888963?mt=8
  • FUNDACIÓN PLANETA IMAGINARIO (2016b). isekvenser. Recuperado de https://itunes.apple.com/es/app/isekvenser/id1105834484?mt=8
  • GOLDIN, D., KRISCAUTZKY, M. y PERELMAN, F. (2012). Las TIC en la escuela, nuevas herramientas para viejos y nuevos problemas. Bogotá: Editorial Océano.
  • GONZÁLEZ, S. (2016). LAS PELUSAS. Recuperado de https://itunes.apple.com/es/app/las-pelusas/id1094758347?mt=8
  • GREEN BUBBLE LABS (2011). Habla Fácil Autismo DiegoDice. Recuperado de https://play.google.com/store/apps/details?id=com.benitez.DiegoDiceSP&hl=es
  • HARDY, C., OGDEN, J., NEWMAN, J., y COOPER, S. (2002). Autism and ICT: A guide for teachers and parents. London: David Fulton.
  • HORTAL, C. (2014). Trastorno del espectro autista ¿cómo ayudar a nuestro hijo con TEA? Barcelona: Medici.
  • IBAÑEZ, M.L. (2014a). EdNinja. Recuperado de https://itunes.apple.com/es/app/expresiones-de-edninja/id591548949?mt=8
  • IBAÑEZ, M.L. (2014b). Secuencia para niños. Recuperado de https://itunes.apple.com/es/app/secuencias-para-ninos/id547337730?mt=8
  • IBAÑEZ, M.L. (2015). Secuencias para Autismo. Recuperado de https://itunes.apple.com/es/app/secuencias-para-autismo/id621733342?mt=8
  • KAME INGENIERÍA CREATIVA (2016). Gaido Autismo. Recuperado de https://play.google.com/store/apps/details?id=es.kame.gaidowebviewlocal (
  • LA ROCCA, A. (2015). Niki Talk. Recuperado de https://itunes.apple.com/es/app/niki-talk/id556798417?mt=8
  • LIMBIKA ASSISTIVE TECHNOLOGIES (2016). SAAC. Recuperado de https://play.google.com/store/apps/details?id=com.limbika.piktoplus&hl=es
  • LOZANO, J., BALLESTA, F.J., ALCARAZ, S., y CEREZO, M.C. (2013). Las tecnologías de la información y comunicación (TIC) en el proceso de enseñanza y aprendizaje del alumnado con trastorno del espectro autista (TEA). Revista Fuentes, 14, 193-208.
  • MATEO, F. (2015). Producción científica en español en humanidades y ciencias sociales: algunas propuestas desde dialnet. El profesional de la información, 24 (5), 509-516.
  • MOORE, D. J., y TAYLOR, J. (2000). Interactive multimedia systems for people with autism. Journal of Educational Media, 25, 169-177.
  • MORENO, L. (2015) Pictogramagenda. Recuperado de https://play.google.com/store/apps/details?id=com.lorenzomoreno.pictogramagenda&hl=es
  • NEALE, H., LEONARD, A., y KERR, S. (2002). Exploring the role of virtual environments in the special needs classroom. En Sharkey, P., Sik Lanyi, C. y Standen, P. (Eds.), Proceedings of the 4th ICDVRAT (pp. 259-266). Veszprem, Hungary, 18th-20th September 2002.
  • ORTEGA, A. (2016). Educa. Recuperado de https://itunes.apple.com/es/app/educa-juegos-montessori-educativos/id905533895?mt=8
  • PALOS, A. (2016). Discunt- Autismo Apraxia. Recuperado de https://itunes.apple.com/es/app/dicunt-autismo-apraxia-comunicacion/id804592612?mt=8
  • PICHOT, P., ALIÑO, J.J.L.I., y MIYAR, M.V. (1995). DSM-IV: Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales. México: Editorial Masson.
  • RIVIÈRE, A. (1998a). Tratamiento y definición del espectro autista, I: Relaciones sociales y comunicación. En A, Rivière y J. Martos (com), El tratamiento del autismo. Nuevas perspectivas (pp.61-106). Madrid: APNA-IMSERSO.
  • RIVIÈRE, A. (1998b). Tratamiento y definición del espectro autista, II: Anticipación, flexibilidad y comunicación. En A, Rivière y J. Martos (Comps.), El tratamiento del autismo. Nuevas perspectivas (pp. 107160). Madrid: APNA-IMSERSO.
  • RIVIÈRE, Á. (2002). IDEA: Inventario de espectro autista. Buenos Aires: Fundec.
  • SANTOS, J. I., GALÁN, J. M., IZQUIERDO, L. R., y DEL OLMO, R. (2009). Aplicaciones de las TIC en el nuevo modelo de enseñanza del EEES. Dirección y Organización, 39, 5-11.
  • SPEAKINMOTION (2013). Vast Autismo. Recuperado de https://itunes.apple.com/es/app/vast-autismo-1-face-introduccion/id479443584?mt=8 (
  • TALAVERA, J. (2014). Autismo ihelp. Recuperado de https://itunes.apple.com/es/app/autismo-ihelp-clasificar/id677173223?mt=8
  • TAMMY, B. (2014). Autismo Aprendizaje de idiomas. Recuperado de https://itunes.apple.com/es/app/autismo-aprendizaje-idiomas/id847081025?mt=8
  • UNIVERSIDAD DE VALPARAISO (2016). Proyecto emociones. Recuperado de https://play.google.com/store/apps/details?id=air.ProyectoEmociones&hl=es
  • VIDAL, J.R., y UÑA, F. (2012). Autismo II. Conectando con el Autismo: aplicaciones informáticas en el ámbito de los Trastornos del Espectro Autista. Aplicación de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en la vida diaria de las personas con discapacidad. A Coruña: Universidad A Coruña Servicio de Publicaciones.