Diseño y validación de un cuestionario sobre hábitos lectores en futuros maestros durante su etapa preuniversitaria

  1. Del Moral-Barrigüete, Cristina
  2. Molina-García, Mª José
Journal:
Revista de educación de la Universidad de Granada

ISSN: 0214-0484

Year of publication: 2018

Issue: 25

Pages: 51-79

Type: Article

Abstract

Teachers and researchers concern about the training of competent readers and the incorporation of reading habits in our society, where young people seem to be more interested in other cultural and leisure activities. This study aim to design and validate a questionnaire on reading habits of future Primary school teachers during their pre‑university stage after consulting literature specialized in this subject. The methodological aspects of the planning process and the development of the instrument are included: validation of content and logic through expert judgment, and internal consistency and validity of the instrument construct, which was designed with scientific rigor and analyzed using the SPSS statistical program. Finally, this study show some results of the pilot test carried out by a group of 70 first year students of the Degree in Primary Education Teacher Training of the University of Granada with the purpose of boosting improvement actions. The results confirm that it is necessary to implement measures in the university population and bolster new investigation lines as well.

Bibliographic References

  • Campo-Arias, A. y Oviedo, H.C. (2008). Propiedades psicométricas de una escala: la consistencia interna. Revista de Salud Pública, 10 (5), 831-839. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=42210515
  • Cerrillo, P.C. (2010). Literatura Infantil y Juvenil y educación literaria. Recuperado de http://elibros.octaedro. com/downloadf.asp?m=10107.pdf
  • Cerrillo, P.C. (2013). Canon literario, canon escolar y canon oculto. En Quaderns de filologia. Estudis literaris, No. 18, 17-31. Recuperado de: http://roderic.uv.es/ handle/10550/45669
  • Colomer, T. (2005). Andar entre libros: la lectura literaria en la escuela. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Colomer, T., Munita, F. (2013). La experiencia lectora de los alumnos de Magisterio: nuevos desafíos para la formación docente. Revista Lenguaje y Textos, 38, 37-46.
  • Conecta Research (2013). Hábitos de lectura y compra de libros en 2012. Conecta Research para la Federación de Gremios de Editores de España, Madrid. Recuperado de: http://federacioneditores.org/img/documentos/HabitosLecturaCompraLibros2012ESP_310113_1.pdf
  • Consejo De Europa (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas. Estrasburgo: Consejo de Europa, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte/Instituto Cervantes.
  • Ding, C. S., & Hershberger, S. L. (2002). Assessing content validity and content equivalence using structural equation modeling. Structural Equation Modeling, 9(2), 283-297. doi: http://dx.doi.org/10.1207/S15328007SEM0902_7
  • Echebarría, A. y Páez, D. (1989). Emociones: Perspectivas psicosociales. Madrid: Editorial Fundamentos.
  • Escobar-Pérez, J. y Cuervo-Martínez, A. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. En Avances en Medición, 6, 27-36. Recuperado de: http://www.humanas.unal.edu.co/psicometria/files/7113/8574/5708/ Articulo3_Juicio_de_expertos_27-36.pdf
  • Ferreiro Quero, E. González Mateo, S. y Javier Fontalba, S. (2014). Apertura del canon literario a través de la innovación docente para ESO y bachillerato. En M. Bermúdez Martínez y P. Núñez Delgado (eds.). Canon y educación literaria (pp. 116-133). Barcelona: Octaedro.
  • Frías-Navarro, D. (2013). Alfa de Cronbach y consistencia interna de los ítems de un instrumento de medida. Facultad de Psicología. Universidad de Valencia. Recuperado de http://www.uv.es/friasnav/AlfaCronbach.pdf.
  • García-Delgado, B. (2015). Estudio de los hábitos lectores de los estudiantes de la Universidad Europea de Madrid. En II Ibersid, 5, 99-107.
  • Granado, C., Puig, M. y Romero, C. (2011). Los hábitos lectores de los futuros maestros y maestras y el fomento de la lectura en la escuela. En I Congreso Internacional Virtual de Educación Lectora. 7-18 de marzo de 2011.
  • Huth, J., DeLorme, D.E. y Reid, L.N. (2006). Perceived third-person effects and consumer attitudes on prevetting and banning DTC advertising. En Journal of Consumer Affairs, 40 (1), 90-116.
  • Jover Gómez-Ferrer, G. (2007). Un mundo por leer: Educación, adolescentes literatura. Barcelona: Octaedro.
  • Latorre Zacarés, V. (2007). Hábitos de lectura y competencia literaria al final de la ESO. Ocnos, 3, 55-76. http://dx.doi.org/10.18239/ocnos_2007.03.04
  • Lorente Muñoz, P. (2011). Consideraciones sobre la literatura infantil y juvenil. Literatura y subliteratura. Didáctica. Lengua y literatura, 23, 227-247. Recuperado de: http://revistas.ucm.es/index.php/DIDA/article/view/36317
  • Mata, J. (2011). 10 ideas clave. Animación a la lectura. Didáctica. Barcelona: Graó.
  • McGartland, D., Berg, M., Tebb, S.S., Lee, E.S. & Rauch, S. (2003). Objectifying content validity: Conducting a content validity study in social work research. Social Work Research, 27, 94-104.
  • Mendoza Fillola, A. (2008). Textos entre textos: las conexiones textuales en la formación del lector. Horsori.
  • Millán, J. A. (2016). (coord.). La lectura en España. Informe 2017. Madrid: Federación de Gremios de Editores de España. Recuperado de: http://lectura.es/2017/informe/
  • Munita, F. (2016). Prácticas didácticas, creencias y hábitos lectores del profesor en una escuela exitosa en la promoción lectora. Ocnos, 15 (2), 77-97. doi: http:// dx.doi.org/10.18239/ocnos_2016.15.2.1140
  • Pennac, D. (2001). Como una novela. Barcelona: Anagrama. [1ª ed. 1993]
  • Sanjuán Álvarez, M. (2011). De la experiencia de la lectura a la educación literaria. Análisis de los componentes emocionales de la lectura literaria en la infancia y la adolescencia. Ocnos, 7, 85-100. http://dx.doi.org/10.18239/ocnos_2011.07.07
  • Skjong y Wentworth (2000). Expert Judgement And Risk Perception. Det Norske Veritas. Noruega. Recuperado de: http://research.dnv.com/skj/Papers/SkjWen.pdf
  • Utkin, L. V. (2006). A method for processing the unreliable expert judgments about parameters of probability distributions. European Journal of Operational Research. 175(1), 385-398.
  • Yubero, S., & Larrañaga, E. (2015). Lectura y universidad: hábitos lectores de los estudiantes universitarios de España y Portugal. El profesional de la información, 24(6), 717-723. Recuperado de: http://www.elprofesionaldelainformacion.com/ contenidos/2015/nov/03.pdf