La imprenta y el periódico escolar. Adaptación de las técnicas Freinet a la realidad del siglo XXI

  1. Esther Santaella-Rodríguez 1
  2. Nazaret Martínez-Heredia 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
ESE: Estudios sobre educación.

ISSN: 1578-7001

Year of publication: 2020

Issue: 38

Pages: 217-232

Type: Article

DOI: 10.15581/004.38.217-232 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: ESE: Estudios sobre educación.

Sustainable development goals

Abstract

Freinet pedagogy is an educational proposal that allows children to express themselves and brings their interests and experiences into the classroom to foster the educational process. For Célestin Freinet, it was the printing press that permitted the exercise of democratization of education. This interest in modernizing the school is not only limited to the work done in the classroom, but also aims to assist in social transformation, going beyond school boundaries, which brings us to the use of another technique: the school newspaper. This article aims to look into the importance of Freinet techniques in 21st century schools, and show their usefulness when linked to a series of communicative possibilities. To do so, we start with a proposal to adapt the use of printing to ICT. In addition, we show the relevance of the use of the school newspaper, associated with the development of creativity and the promotion of interest in the press and the news from a critical perspective, as a proposal for the improvement of educational practice.

Bibliographic References

  • Albarello, F., Canella, R. y Tsuji, T. (2014). La práctica del periodismo escolar como estrategia de inclusión digital genuina en el Modelo 1 a 1. Austral Comunicación, 3(1), 31-70.
  • Álvarez, I. F. (2009). La importancia pedagógica y social del periódico escolar. Quaderns digitals: Revista de Nuevas Tecnologías y Sociedad (59). Extraído el 26 de noviembre de 2018 de https://dialnet.unirioja.es/servlet/ articulo?codigo=3037327
  • Ávila, S. G. de (2016). Aportaciones de la pedagogía Freinet a la educación en España. Tendencias Pedagógicas, 27, 231-250.
  • Aznar, A. (2010). El plegado en papel como herramienta de apoyo en la enseñanza artística. Revista Iberoamericana de Educación, 51(1), 1-10.
  • Balongo, E. y Mérida, R. (2017). Incluir la diversidad familiar en las aulas infantiles a través de los proyectos de trabajo. Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado, 21(2), 231-251.
  • Byrne, T. (2008). El Periódico Escolar propicia un Ciudadano Comunicativo. Disertaciones: Anuario electrónico de estudios en Comunicación Social, 1(1). Extraído el 20 de noviembre de 2018 de https://revistas.urosario.edu.co/index.php/disertaciones/article/view/3983/2954
  • Campos, J. J. (1995). El periódico escolar: un acercamiento a la cultura organizativa del centro del centro. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, (5), 113-119.
  • Costa Rico, A. (2010). D’abord les enfants: Freinet y la educación en España (1926- 1975). Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela.
  • Errico, G. (2014). La Pedagogía Freinet en España: la importancia del Movimiento Cooperativo de Escuela Popular (MCEP). Cabás, 12, 1-14.
  • Ferraz Lorenzo, M. (2016). Un ejemplo de renovación pedagógica en Canarias durante los años 30: tras el rastro y los retos de las técnicas Freinet-An example of educational renewal in the Canary Islands during the years 30: following the clue and challenges of the Freinet’s techniques. História da Educação, 20(50), 157-175.
  • Fischietto, A. (2014). Desarrollo de periódicos escolares en ambiente virtual. Revista de tecnología de información y comunicación en educación, 8(1), 57-70.
  • Freinet, C. (1978a). Técnicas Freinet de la escuela moderna. México: Siglo XXI Editores.
  • Freinet, C. (1979). Las invariantes pedagógicas. Barcelona: Laia.
  • Freinet, E. (1974). Nacimiento de una pedagogía popular. Historia de una escuela moderna. Barcelona: Laia.
  • Freinet, E. (1978b). La trayectoria de Célestin Freinet. La libre expresión en la Pedagogía Freinet. Barcelona: Gedisa.
  • Gadotti, M. (2008). Historia de las ideas pedagógicas. México: Siglo XXI Editores.
  • García, B., Gutiérrez, C., Mujica, M. y Henríquez, M. A. (2016). Paradojas, contrastes y aproximación ética en el uso de las TIC desde la Educación Superior. Revista de estudios y experiencias en educación, 15(29) 29-48.
  • González, A. P. y Fandos, M. (2007). Las estrategias de aprendizaje y las posibilidades educativas de las TIC. Revista de información y comunicación en educación, 1(2), 7-23.
  • González-Monteagudo, J. (2013). Célestin Freinet, la escritura en libertad y el periódico escolar. Un modelo de innovación educativa en la primera mitad del siglo XX. Revista História da Educação, 17(40), 11-26.
  • Groves, T. (2017). Freinet y los maestros españoles: la configuración de un movimiento social y pedagógico (1969-1983). Educació i Història: revista d’història de l’educació, 133-154.
  • Hernández, J. L. (2017). Influence and reception of Freinet in Spain. Map of the historiographical maze: Possible Means of Escape (1979-2016). Educació i Història: revista d’història de l’educació, 221-246.
  • Hernando, R. (2016). II Jornadas de Estudio sobre Prensa Pedagógica. La Prensa Pedagógica de los Escolares y Estudiantes. Su contribución al Patrimonio Histórico Educativo. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
  • Imbernón, F. (2001). Célestin Freinet y la cooperación educativa. En J. Trilla (Coord.), El legado pedagógico del siglo XX para la escuela del siglo XXI (pp. 249- 270). Barcelona: Graó.
  • Imbernón, F. (2010). Las invariantes pedagógicas y la pedagogía Freinet cincuenta años después. Barcelona: Graó.
  • Imbernón, F. (2017). Célestin Freinet, una pedagogía actual y vigente. Revista Ibero- Americana de Estudos em Educação, 12(1), 591-595.
  • Jiménez Mier Terán, F. (1996). Freinet en España: la revista Colaboración. Barcelona: EUB.
  • Jiménez Mier Terán, F. (2011). ¡Viva la imprenta! Orígenes de la educación Freinet en España. Libro de Vida. México: Tanteo.
  • Laboratoire de Recherche Coopérative de L’icem-Pédagogie Freinet (2018). Dictionnaire de la Pédagogie Freinet. Nantes: ICEM.
  • Lozano, A. y Covelo, J. M. (2009). Paradojas, contrastes y aproximación ética en el uso de las TIC desde la Educación Superior. Hekademos. Revista educativa digital, 2(2), 55-70.
  • Marqués, P. (2000). Impacto de las TIC en educación: funciones y limitaciones. Extraído el 26 de enero de 2019 de www.peremarques.pangea.org/siyedu.htm
  • Muñoz-Repiso, A. G., Gómez-Pablos, V. B. y García, C. L. (2014). Las TIC en el aprendizaje colaborativo en el aula de Primaria y Secundaria. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, (42), 65-74.
  • Pettini, A. (1977). Célestin Freinet y sus técnicas. Salamanca: Sígueme.
  • Rojas, G., Gómez, M. G. y García, N. J. (2013). El uso de un software educativo para promover el aprecio por la diversidad en alumnos de primaria. Extraído el 26 de enero de 2019 de http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/123456789/3038
  • Sánchez Vera, F. (2007). EDUAGORA: una visión colaborativa de las TIC en la educación. Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, (10). Extraído el 10 de febrero de 2019 de https://ddd.uab.cat/record/28875
  • Sánchez, J. y Pacheco, M. (2016). Hacer periodismo en la escuela: una experiencia didáctica para el desarrollo de competencias en comprensión y producción textual. En 3er Simposio Internacional y 4to Coloquio Regional de Investigación Educativa y Pedagógica. Extraído el 10 de febrero de 2019 de http://revistas.unicordoba.edu.co/conferencias/index.php/sue-iep/sue-iep3/paper/view/37