Emotional control through judo in elementary school

  1. Melguizo, E. 1
  2. Galdón, S. 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Education, Sport, Health and Physical Activity (ESHPA): International Journal

ISSN: 2603-6789

Year of publication: 2020

Volume: 4

Issue: 2

Pages: 250-261

Type: Article

DOI: 10.5281/ZENODO.3934651 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGIBUG editor

More publications in: Education, Sport, Health and Physical Activity (ESHPA): International Journal

Sustainable development goals

Abstract

Introduction: Judo is conceived by various pedagogues as a dangerous sport because it involves physical contact, but it really is not as dangerous as it is thought if the physical education teacher dominates the content. Judo offers a large number of educational and social factors that help society to create smart people from a social and emotional point of view. Aim: The main purpose of this article is to carry out the development of a Judo session aimed at emotional control of students. Methods: Judo learning will be done through games, since these are the most effective and enjoyable way for children to carry out playful and fruitful learning for their future in a society where the emotional is increasingly demanded. Conclusions: It’s thought that having full emotional control is considered to favor other essential aspects for the full development of students, as required by the current educational system.

Bibliographic References

  • Andalucía, Decreto 97/2015, de 3 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas correspondientes a la Educación Primaria en Andalucía. Boletín Oficial de la Junta de Andalucía, 13 de marzo, núm. 50, pp. 11 a 23.
  • Arango, M.G. (2010) La importancia del jugar en el desarrollo de la personalidad del niño. Revista electrónica de Psicología Iztacala, (4), 13-18.
  • Baron, R. A. y Richardson, D. R. (1994). Human aggression. New York: Plenum Press.
  • Barrault, D. (1991). Médecine du Judo. Paris: Encreboise.
  • Brondani, J.C. (1987). Introducción al Judo. Barcelona: Hispano Europea.
  • Castarlenas, J.L. (1990). Deportes de combate y lucha: aproximación conceptual y pedagógica. Apunts, (19), 21-28.
  • De Azcárate, P. (1872). Obras completas de Platón: Las Leyes. Madrid: Medina y Navarro.
  • España, Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la
  • Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, 1 de marzo, núm. 52, pp. 19349 a 19420.
  • Goleman, D. (1995). Inteligencia Emocional. Barcelona: Kairós.
  • Gómez, A. (2007). La violencia en el deporte: Un análisis desde la Psicología Social. Revista de psicología social, (22), 63-87.
  • Gutiérrez, M. e Ibáñez, R. (2017). El profesor de educación física y la inteligencia emocional. International Journal of Development and Educational Psychology, (1), 419-424.
  • Huzinga, J. (1954). Homo Ludens. Buenos Aires: Emecé Editores.
  • Jurado, M.D. (2005). El judo y las actividades de lucha dentro del área de Educación Física. Efdeportes.com Revista Digital, (10), 33-45.
  • King, A. (1995). Outline of a practical theory of football violence. The Journal of the British Sociological Association, (29), 635-651.
  • Rigal, R. (2006). Educación Motriz y Psicomotriz en Preescolar y Primaria. Barcelona: Inde.
  • Rodríguez, J. R. (2003). La enseñanza del judo mediante una metodología activa. Una propuesta de entrenamiento integrado. Lecturas: Educación física y deportes, (14), 26-39.
  • Ros, A., Moya, J.F. y De los Fayos, J.G. (2013). Inteligencia emocional y deporte: situación actual del estado de la investigación. Cuadernos de Psicología del Deporte, (13), 105-112.
  • Saltos, A. (2016). Juegos de Lucha e iniciación al judo en educación física. Guayas: Ecuador.
  • Torres, G. (2002). “Las habilidades de lucha con agarre en el cuerpo a cuerpo.” En Castarlenas, J.P. y
  • Molina, J.P., El judo en la educación física escolar: unidades didácticas, (pp.89-110). Madrid: Hispano Europea.
  • Villamón, M. (1998). La iniciación deportiva en la escuela. En M. Villamón (dir.), La educación física en el currículum de primaria, (pp.183-222). Valencia: Conselleria de Cultura, Educación y Ciencia.
  • Villamón, M. y Brousse, M. (2002). El judo como contenido de la educación física escolar. En J. Castalernas y J.P. Molina (coords), El judo en la Educación física escolar. Unidades didácticas, (pp.11-28). Barcelona: Hispano Europea.
  • Villamón, M., Molina, J.P. y Valenciano, J. (2006). La enseñanza de las habilidades de lucha en el contexto extracurricular. En AA.VV., Universidad Deportiva de Verano, Palencia 2006, (pp.73-106). Palencia: Patronato Municipal de Deportes, Ayuntamiento de Palencia.