El Edublog en Educación Física como herramienta para la coeducación, el compromiso y la intención de ser físicamente activo

  1. López-Postigo, Lucía 1
  2. Burgueño, Rafael 2
  3. González-Fernández, Francisco Tomás 3
  4. Morente-Oria, Honorato 1
  1. 1 Departamento de Didáctica de las Lenguas, las Artes y el Deporte, Universidad de Málaga
  2. 2 Universidad Isabel I, España
  3. 3 Department of Physical Activity and Sports Sciences, Pontifical University of Comillas, CESAG, Mallorca, Spain.
Journal:
Espiral. Cuadernos del profesorado

ISSN: 1988-7701

Year of publication: 2021

Volume: 14

Issue: 28

Pages: 1-8

Type: Article

DOI: 10.25115/ECP.V14I28.3819 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Espiral. Cuadernos del profesorado

Abstract

This research aimed at examining the effects of the usage of the educational blog (or Edublog) on coeducation, commitment to this digital tool, grades and intention to be physically active in Physical Education lessons in Primary school. The study adopted a quasi-experimental design with, a priori, a non-equivalent control group and an experimental group for a total of 40 primary school students (50.50% girls; Mage = 10.55, SDage = .51). Measures on knowledge of equity and grades were taken at the end of the intervention programme, measures on a commitment to Edublog were collected throughout the programme, while the intention to be physically active were assessed at the beginning and end of the intervention. The results revealed statistically significant differences in the level of knowledge of equity, the commitment of Edublog and grades a favour of the experimental group. There was a nonsignificant difference in the level of intention to be physically active among both groups. In conclusion, Edublog can be a learning recourse to be considered by teachers in improving primary school students’ educational experiences when they participate in Physical Education.

Bibliographic References

  • Alzamora, E. N., & Pérez, C. N. (2019). Tratamiento de la igualdad de género en la asignatura de Educación Física. Trabajo de Fin de Máster. Universidad de La Laguna, Tenerife.
  • Arias-Estero, J. L., Castejón-Oliva, F. J., & Yuste-Luca, J. L. (2013). Propiedades psicométricas de la escala de intencionalidad de ser físicamente activo en educación primaria. Revista de Educación, 362, 485–505. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2013-362-239
  • Blanco, J. (2019). Las Tic y los medios en la escuela. Trabajo de Fin de Grado, Universidad de Valladolid, Segovia.
  • Casey, A., Goodyear, V. A., & Armour, K. M. (2017a). Digital technologies and learning in physical education. Pedagogical cases. Taylor & Francis.
  • Casey, A., Goodyear, V. A., & Armour, K. M. (2017b). Rethinking the relationship between pedagogy, technology and learning in health and physical education. Sport, Education and Society, 22(2), 288–304. https://doi.org/10.1080/13573322.2016.1226792
  • Cotton, V., & Patel, M. S. (2019). Gamification use and design in popular health and fitness mobile applications. American Journal of Health Promotion, 33(3), 448–451. https://doi.org/10.1177/0890117118790394
  • Durán, J. F. (2011). La contribución del Edublog como estrategia didáctica. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9(23), 331-356. https://doi.org/10.25115/ejrep.v9i23.1440
  • Field, A. (2017). Discovering statistics using IBM SPSS Statistics (5th ed.). SAGE Publications.
  • García, R. D. (2019) El uso de las TIC en la Educación Física, Revista insurgencia magisterial, Repositorio de noticias, análisis para la acción ciudadana y periodismo de Investigación. https://bit.ly/3qfZlLG
  • Gairín, J., Castro, D. & Mercader, C. (2017). El impacto de las TICs en el aula desde la perspectiva del profesorado. Equipo de investigación UAB.
  • Goodyear, V. A., Parker, M., & Casey, A. (2019). Social media and teacher professional learning communities. Physical Education and Sport Pedagogy, 24(5), 421–433. https://doi.org/10.1080/17408989.2019.1617263
  • Lister, C., West, J. H., Cannon, B., Sax, T., & Brodegard, D. (2014). Just a fad? Gamification in health and fitness apps. Journal of Medical Internet Research, 16(8), e9. https://doi.org/10.2196/games.3413
  • López, R. (2012). La coeducación en el área de Educación Física: revisión, análisis y factores condicionantes, Lecturas: Educación y Deportes, Revista Digital, 17, 169. https://bit.ly/3d9ru3D
  • López-Pastor, V. M., Pérez-Brunicardi, D., Manrique-Arribas, J. C., & Monjas-Aguado, R. (2016). Challenges of physical education in XXI century. Retos. Nuevas Tendencias En Educación Física y Recreación, 29(1), 182–187. https://doi.org/10.47197/retos.v0i29.42552
  • Martín, C. (2018). Guía sobre el uso Educativo de los Blogs. https://bit.ly/3jHpXmg
  • Pérez, J. J. García, E. Guillamón, A. R. Rodríguez, P. L. Moral, J. E. & López, S. (2019). Relación entre la intención de ser activo y la actividad física extraescolar. Revista de Psicología, 37(2), 389-405. http://dx.doi.org/10.18800/psico.201902.001
  • Perez-Pueyo, Á., & Hortigüela-Alcalá, D. (2020). ¿Y si toda la innovación no es positiva en Educación Física? Reflexiones y consideraciones prácticas. Retos Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 37(1), 579–587. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.74176
  • Querol, S. (2008, marzo 7). Educación Física 3.0 [Entrada blog]. https://bit.ly/3tR9wbK
  • Sáenz-López Buñuel, P. (2020). Las emociones: necesidad de su programación para una actividad física más saludable. E-Motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación, 13, 59–81. https://doi.org/10.33776/remo.v0i13.3801
  • Sargent, J., & Casey, A. (2021). Appreciative inquiry for physical education and sport pedagogy research: a methodological illustration through teachers’ uses of digital technology. Sport, Education and Society, 26(1), 45-57. https://doi.org/10.1080/13573322.2019.1689942
  • Sargent, J., & Casey, A. (2020). Flipped learning, pedagogy and digital technology: Establishing consistent practice to optimise lesson time. European Physical Education Review, 26(1), 70–84. https://doi.org/10.1177/1356336X19826603
  • Sicilia, Á., Sáenz-Álvarez, P., González-Cutre, D., & Ferriz, R. (2015). Analysing the influence of autonomous and controlling social factors within the theory of planned behaviour. Australian Psychologist, 50(1), 70–79. https://doi.org/10.1111/ap.12077
  • Sinelnikov, O. A. (2012). Using the iPad in a Sport Education Season. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 83(1), 39–45. https://doi.org/10.1080/07303084.2012.10598710
  • Toribio, M. C. (2019). Importancia del Uso de las TIC en Educación Primaria. https://bit.ly/2LFC9HJ
  • Tristán, G. (2012, abril 11). La Educación Física según Tristán [Entrada blog]. https://bit.ly/3qdW7bw
  • Úbeda-Colomer, J. & Molina, P. (2016). El blog como herramienta didáctica en educación física: la percepción del alumnado. Apunts. Educación Física y Deportes, 4 (26),37-45. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2016/4).126.04
  • Vázquez, F.J. (2011, junio 6). El valor de la Educación Física [Entrada Blog]. https://bit.ly/3aaQPbx
  • Zhang, Y., Yin, Y., Liu, J., Yang, M., Liu, Z., & Ma, X. (2020). Impact of combined theory-based intervention on psychological effects and physical activity among chinese adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(9). https://doi.org/10.3390/ijerph17093026