Canon de lecturas, prácticas de educación literaria y valores de la ciudadanía europea

  1. M.ª Pilar Núñez Delgado
  2. María Santamarina Sancho
Revista:
Tavira: Revista electrónica de formación de profesorado en comunicación lingüística y literaria

ISSN: 2792-9035

Año de publicación: 2022

Número: 27

Páginas: 1102

Tipo: Artículo

DOI: 10.25267/TAVIRA.2022.I27.1102 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Tavira: Revista electrónica de formación de profesorado en comunicación lingüística y literaria

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

The main aim of this study is to gather information on the current situation of the teaching of literature in non-university classrooms. More specifically, three aspects are of interest: the corpus of readings addressed, the classroom activities proposed and whether or not the axiological dimension of literary works is included in these activities. The methodology combines instruments from the qualitative and quantitative paradigms in order to delve deeper into the conceptions and knowledge applied by teachers in these contexts; the main ones are semi-structured interviews and questionnaires. The results obtained so far paint a picture that can be understood as a time of transition, in which the corpus is making room for children's and young people's literature, but without, especially in secondary education, the classics and traditional practices and approaches having lost their presence; genres and formats are being updated (multimodality) and reflection on values is not usual.

Referencias bibliográficas

  • Braun, V., y Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
  • Cerrillo, P. y G.ª Padrino, J. (1999). Literatura infantil y su didáctica. UCLM.
  • Cohen, L., Manion, L., y Morrison, K. (2011). Research methods in education. London: Routledge.
  • Colomer, T. (1991). De la enseñanza de la literatura a la educación literaria. Comunicación, Lenguaje y Educación, 9, 21-31.
  • Colomer, T. (1996). La evolución de la enseñanza literaria. Aspectos didácticos de Lengua y Literatura, 8. (pp.127-171).ICE de la Universidad de Zaragoza.
  • Colomer, T. (1999). Introducción a la literatura infantil y juvenil. Síntesis.
  • CONECTA (2018). Hábitos de lectura y compra de libros en España, 2018. Federación de Gremios de Editores de España (FGEE), Dirección General del Libro y Fomento de la Lectura.
  • https://www.federacioneditores.org/lectura-y-compra-de-libros-2018.pdf
  • Creswell, J.W. y Creswell, J.D. (2017). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. 4th Edition, Sage.
  • De Amo, J.M. (2017). Nuevos modos de lectura en la era digital. Síntesis.
  • EUROSTAT (2016). https://ec.europa.eu/eurostat
  • Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. Morata.
  • Horizonte 2020. (2022). https://commission.europa.eu/funding-tenders/find-funding/eu-funding-programmes/horizon-europe_es
  • Informe 2018 del estado del sistema educativo. Curso 2016-2017 (2018). https://www.educacionyfp.gob.es/mc/cee/publicaciones/informes-del-sistema-educativo/informe-2018.html
  • Latorre, A.; Rincón, D., y Arnal, J. (2012). Bases metodológicas de la investigación educativa. Experiencia.
  • Lomas, C. (2002). La educación literaria en la enseñanza obligatoria. Kikirikí, (64), 43-50.
  • Marco estratégico de Educación y Formación ET2020. https://www.educacionyfp.gob.es/mc/redie-eurydice/espacio-europeo-educacion/contexto-politico/antecedentes/et2020.html
  • Martínez Díaz, M.ª del M., y Torres, A. (2019). Hábito lector en estudiantes de primaria: influencia familiar y del plan lector del centro escolar. Revista Fuentes, 21(1), 103-114.
  • Mata, J., y Margallo, A.M. (2015) La lectura: práctica social y formación escolar. Lectura, sociedad y
  • escuela. En J. Mata, M.P, Núñez, y J. Rienda (Eds), Didáctica de la lengua y la literatura. (pp.177-198) Pirámide.
  • Mendoza, A. (2010). La competencia literaria entre las competencias. Lenguaje y Textos, (32), 21-33.
  • Nolin, R. (2013). Pratiques déclarées d’enseignement et d’évaluation de l’oral d’enseignants du primaire au Québec. Mémoire présenté comme exigence partielle de la Maîtrise en Éducation, profil recherche. Université du Québec à Montréal.
  • OCDE. Informes PISA. https://www.oecd.org/pisa/pisa-es/
  • Promoting Gender Equality and Women’s Empowerment (2018). https://ufmsecretariat.org/wp-content/uploads/2018/10/stakeholdersWomen.pdf
  • Rienda, J. (2014). Límites conceptuales de la competencia literaria. Signa, 23, 753-777. https://doi.org/10.5944/signa.vol23.2014.11756
  • Rincón, F. y Sánchez-Enciso, J. (1987). Los talleres literarios. Montesinos.
  • UNESCO (2016). Marco de Acción de Educación 2030. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa