Michel Foucault y su visión del panóptico como modelo de referencia en la obra de Dan Graham.

  1. JOSÉ LUIS LOZANO JIMÉNEZ
Journal:
Arte y Ciudad: Revista de Investigación

ISSN: 2254-7673

Year of publication: 2017

Issue: 12

Pages: 161-184

Type: Article

More publications in: Arte y Ciudad: Revista de Investigación

Abstract

Foucault says that the panopticon signified a new system of political power for society, a new way of exerting power over society and controlling its actions in different contexts and situations. He understands a model of society that today is organized from the same forms of power, both for prisons, schools, factories, hospitals, etc. The panoptic space is constituted as a closed space, it is the principle of closure. In modernity, according to Foucault, new forms of cleaner and more rational control began to appear as a method of disciplinary punishment, based on the Bentham panopticon. One of the artists who has reflected more on transparency, vision, glass architecture, but also on issues related to the monitoring and control of individuals and spaces, through the construction of simple living quarters Transparent glass connected to video surveillance systems, in which the work interacts with the public and vice versa. Dan Graham constructs spaces in which the observer of that space is at the same time observed. We will highlight one of the artist's masterpieces, in which he inaugurates a new facet in the practice of Dan Graham, in which he begins to use the CCTV (Circuito Cerrado de Televisión). Artistic proposals by Dan Graham reflect on the new systems of control and surveillance of contemporary society, criticizing the abundance of these tools used by governments, the State, and ultimately by society as security systems.

Bibliographic References

  • ALCÁNTARA, José F. (2008): La sociedad de Control. Privacidad, propiedad intelectual y el futuro de la libertad. Col. Planta 29. El Cobre Ediciones. Barcelona.
  • AMUCHÁSTEGUI, Rodrigo Hugo (2008): Michel Foucault y la Visoespacialidad. Análisis y Derivaciones. Tesis de Doctorado. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. Edición electrónica gratuita, [en línea]: www.eumed.net/tesis/2009/rha/. Fecha de consulta: 22-02-2010.
  • AYMERICH, Guillermo (2007): “Un método para pensar el lugar”. Cuadernos de imagen y reflexión nº 4, Universidad Politécnica de Valencia, Valencia, 2007.
  • BENTHAM, Jeremías (1980): El Panóptico, Ed. La Piqueta, Barcelona.
  • BONET, Eugeni (1987): “Sinopsis de la obra de Dan Graham, 1966-1986, videoarquitectura-TV”, en: Dan Graham, Centro de Arte Reina Sofía, Ministerio de Cultura, Dirección General de Bellas Artes y Archivos, Centro Nacional de Exposiciones, realizada por el ARC, Musée d´Art Moderne de la Ville de París dirigida por Suzane Pagé, París.
  • CASTRO FLORES, Fernando (2009): Una verdad pública. Consideraciones críticas sobre el arte contemporáneo. ACV Documenta, Madrid.
  • CEBERIO BELAZA, Mónica (2007): “Ciudadanos espiados por los ojos de las cerraduras. Protección de Datos alerta sobre el crecimiento de la videovigilancia privada. Las imágenes acaban ilegalmente en Internet”, El País, 9/12/2007
  • CORTÉS, José Miguel (2006): Políticas del espacio. Arquitectura, género y control social, Barcelona, Actar e Instituto de Arquitectura Avanzada de Cataluña.
  • CORTÉS, José Miguel (2010): La ciudad cautiva: Control y vigilancia en el espacio urbano. Akal, Madrid.
  • CTRL [SPACE] Rethorics of Surveillance from Bentham to Big Brother. Edited by Thomas Y. Levin, Ursula Frohne, and Peter Weibel, ZMK Center for Art and Media, Karlsruhe, 12 de octubre de 2001 al 24 de febrero de 2002.
  • DESMAZES, Grl. (1948): Saint Cyr, Les Ordres de Chevalerie. 1948, París.
  • FERNÁNDEZ CARCELLER, Meritxell (2005): Dan Graham: Time Delay Room I, 1974, Universidad Politécnica de Valencia [en línea] http://personales. upv.es/moimacar/pages/publica/meritxell.pdf. Consulta: 24-04-2010.
  • FOUCAULT, Michel (1979): El ojo del poder. Ediciones La Piqueta. Madrid.
  • FOUCAULT, Michel (2004): Vigular y Castigar: Nacimiento de la prisión. Nueva criminología y derecho. Siglo veintiuno editores. 33ª ed., México.
  • GRAHAM, Dan (1992): Ma position. Écrits sur mes oeuvres, écrits d´artistes, le Nouveau musée/institut, les presses du réel, Cente National des Lettres et du Centre National des Arts Plastiques (F.I.A.C.R.E.), Vol. 1, Villeurbanne.
  • LYON, David (1995): El ojo electrónico. El auge de la sociedad de la vigilancia, Alianza Editorial. Madrid.
  • MARTÍ FONT, J. M. (2007): “Francia utilizará aviones de aeromodelismo para vigilar barrios conflictivos”, El País, Internacional, viernes 12/10/2007, http://www.elpais.com/articulo/internacional/Francia/utilizara/aviones/aeromodelismo/vigilar/barrios/conflictivos/elpepuint/20071012elpepiint_12/Tes.
  • MELIÁ DE ALBA, Víctor (2009): Tú vigilas, proyecto para una web de vigilancia. p. 19. [en línea] https://issuu.com/cade-uv/docs/catalegartpublic09.
  • MENDI, José Francisco (2010): Rojos en la red. Prólogo de Gaspar Llamazares. 1001 ediciones, Madrid.
  • MOLINA MATEOS, José María (1994): Seguridad, información y poder: una perspectiva conceptual y jurídica de la criptología, Capítulo V.Criptología y derecho. Consideraciones jurídicas en torno a la criptología en el ordenamiento español.
  • MOURE, Gloria – VAN AASCHE, Ch. (Com.) (1997): Dan Graham Catálogo Exposición Centro Galego de Arte Contemporánea, Santiago de Compostela.
  • PAGE, Suzanne (1987): Present Continuous Past(s), en: Dan Graham, Centro de Arte Reina Sofía, Madrid.
  • STEMMRICH, Gregor: Dan Graham. Time Delay Room I 1974, video Installation, dimensions variable. Yesterday/Today. 1975, two way mirror, monitor, camera, light fluorescents, dimensions variable, en: CTRL [SPACE] Rethorics of Surveillance from Bentham to Big Brother. Edited by Thomas Y. Levin, Ursula Frohne, and Peter Weibel, ZMK Center for Art and Media, Karlsruhe.
  • WOLFRAM HEUBACH, Friedrich: El ojo visto o hacer visible la visión (sobre las obras en vídeo de Dan Graham), En MOURE, Gloria. Dan Graham, CGAC, Santiago de Compostela.