Análisis de las prácticas clínicas en el Grado en Enfermeríavisión de tutores y estudiantes

  1. Matilde Celma-Vicente
  2. Manuel López-Morales
  3. María Dolores Cano Caballero-Gálvez
Journal:
Enfermería clínica

ISSN: 1130-8621

Year of publication: 2019

Volume: 29

Issue: 5

Pages: 271-279

Type: Article

DOI: 10.1016/J.ENFCLI.2018.04.007 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Enfermería clínica

Sustainable development goals

Abstract

Objective To discover the opinions of the tutors and students of the Degree in Nursing on clinical practices and identify strategies and improvement proposals for teacher performance. Method A qualitative study with a phenomenological perspective through focus groups with clinical nurse tutors and nursing students. The participants were divided into 3 groups: students, tutors from the medical area and tutors from the surgical area. The number of groups was determined by saturation of the information. The discourse was transcribed and a syntactic and semantic manual analysis of the discourse was made to extract the analysis variables. Permission was obtained from the Provincial Research Ethics Committee and the corresponding centre. Results Both the tutors and the students emphasized the need to train tutors in teaching skills and provide them with tools that facilitate their work, as well as the need for formal recognition of their teaching function. In their discourse, both groups proposed a change of vision, and above all of attitudes, in the development of teaching-learning. Finally, there is a need for a change in the model of relations between the University and health services. Conclusions Based on the above, the need to encourage and train clinical professionals as tutors is identified and a change of model proposed to bring the University and the health system closer together.

Bibliographic References

  • Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (ANECA). Libro Blanco. Título de Grado de Enfermería. Informe de la Comisión de Evaluación del Diseño del Título de Grado en Enfermería. Junio 2000
  • Verifica del Título de Grado en Enfermería de la Universidad de Granada. Ficha del módulo Prácticas Externas (págs. 72 y 73), 2012
  • Acuerdo de 4 de marzo de 2008, del Consejo de Gobierno, por el que se autoriza la modificación del Convenio-Marco suscrito entre las Consejerías de Salud y Educación y Ciencia y las Universidades de Almería, Cádiz, Córdoba, Granada, Huelva, Jaén, Málaga y Sevilla, para la utilización de las Instituciones Sanitarias en la Investigación y la Docencia. BOJA núm. 54, de 18 de marzo de 2008
  • J.J. Fernández-de-Maya, M. Richard-Martínez Variabilidad de la práctica clínica. Situación actual y retos para enfermería Enferm Clin, 20 (2010), pp. 114-118
  • J. Pericas-Beltran, S. Gonzalez-Torrente, J. de Pedro-Gomez, J.M. Morales-Asencio, M. Bennasar-Veny Perception of Spanish primary healthcare nurses about evidence-based clinical practice: A qualitative study Int Nurs Rev, 61 (2014), pp. 90-98
  • Díaz Flores M, Castro Ricalde DM, Cuevas Jaimes BL. Valores profesionales de enfermería: una mirada hacia la formación en la Educación Superior. Rev Hum Med [Internet]. 2012
  • Celma M. Género y cultura organizacional administradores del poder entre enfermeras y médicos. Tesela [Internet]. 2007
  • Solano Ruiz MC, Siles González J. La figura del tutor en el proceso de prácticas en el Grado de Enfermería. Index Enferm [internet]. 2013;22:248-52
  • M.C. García, M.J. López, A.M. Lorente, P. Echevarria La formación de tutores de prácticas enfermeras. Un compromiso de todos Index Enferm, 17 (2008), pp. 149-150
  • M.E. Martínez, M. Raposo Funciones generales de la tutoría en el Practicum: entre la realidad y el deseo en el desempeño de la acción tutorial, Revista de Educación, 354 (2011), pp. 155-181
  • H. Bartlett, A. Westcott, P. Hind, H. Taylor An evaluation of pre-registration nursing education: a literature review and comparative study of graduate outcomes Oxford Brookes University, Oxford (2009)
  • L.L. Hsu, S.I. Hsieh, H.W. Chiu, Y.L. Chen Clinical teaching competence inventory for nursing preceptors: Instrument development and testing Contemp Nurse, 46 (2014), pp. 214-224
  • L. Hsu, S. Hsieh Testing of a measurement model for baccalaureate nursing students’ self-evaluation of core competencies J Adv Nurs, 65 (2009), pp. 2454-2463
  • G.M. Bulechek, H.K. Butcher, J.C. McCloskey Clasificación de intervenciones de enfermería (NIC) Elsevier, Madrid (2011)
  • M. Celma-Vicente, E. Ajuria-Imaz, M. Lopez-Morales, P. Fernandez-Marin, A. Menor-Castro, M.D. Cano-Caballero Intervenciones enfermeras NIC como herramienta de evaluación de las competencias del Prácticum de estudiantes de enfermería en las unidades quirúrgicas Enferm Clin, 25 (2015), pp. 158-170
  • Morales JM, Vila B, Bilbao C, Lupión SD. Diseño de un modelo de evaluación de competencies para el Practicum clínico de Enfermería, basado en Sistemas de Lenguaje Estandarizado y tutelaje clínico. Congreso Internacional EVALtrends 2011. Madrid: Bubok Publishing; 2011. pp. 100-18.
  • Departamento de Enfermería UMA. Cuaderno clínico. Manual para la adquisición de competencias en el Prácticum de Graduado en Enfermería. Edición 2012-13. Málaga: Universidad de Málaga; 2012.
  • M. Jokelainen, H. Turunen, K. Tossavainen, D. Jamookeeah, K. Coco A systematic review of mentoring nursing students in clinical placements J Clin Nurs., 20 (2011), pp. 2854-2867
  • R. Carnwell, S.A. Baker, M. Bellis, R. Murray Managerial perceptions of mentor, lecturer practitioner and link tutor roles Nurse Educ Today., 27 (2007), pp. 923-932
  • M.L. Maciá-Soler, V.M. González, P. Salas, D. Mena, A. Cervera, M.I. Orts Level of involvement of clinical nurses in the evaluation of competence of nursing students Invest Educ Enferm., 32 (2014), pp. 461-470
  • J. Saura-Llamas Cómo puede convertirse un tutor en un docente efectivo Aten Primaria, 39 (2007), pp. 151-155
  • P. Perrenoud Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Profesionalización y razón pedagógica Grao, Barcelona (2004)
  • R. Choque-Larrauri Las nuevas competencias TIC en el personal de los servicios de salud ensayo Revista de Comunicación y Salud, 1 (2011), pp. 47-60
  • Moreno Preciado M. Seguimiento del estudiante y del profesor novel: cultura y cambio. Paraninfo Digital [Internet] 2013;7
  • F. Gobet, P. Chassy Towards an alternative to Benner's theory of expert intuition in nursing: A discussion paper Int J Nurs Stud., 45 (2008), pp. 129-139
  • Generalitat de Catalunya. Institut d’Estudis de la Salut. Departament de Sanitati Seguretat Social. La tutora d’infermeria: perfil, funcions i competències. 2.a ed. Barcelona: Institut d’Estudis de la Salut; 2005.
  • M. Liu, Y. Lei, Z. Mingxia, Y. Haobin Lived experiences of clinical preceptors: A phenomenological study Nurse Educ Today, 30 (2010), pp. 804-808
  • P. Tazón Facultades versus escuelas de enfermería Enferm Clin., 21 (2011), pp. 125-126
  • B.H. Osuna-Torres, C. González-Rendón La tutoría en enfermería, un enfoque fenomenológico Rev ROL Enferm, 37 (2014), pp. 758-764
  • Pérez C, Benaglio C, Aragay M, Ourcilleón A. Exposición temprana a la práctica basada en evidencia como modelo de análisis de la realidad. Paraninfo Digital [Internet]. 2009;6
  • A. Martín Zurro, R. Ciurana Misol, E. Bertrán Comín, R. Marquet Palomer Una historia interminable: el reconocimiento de los tutores MIR FMC., 23 (2016), pp. 503-504
  • C. Fernández-Sola, J. Granero-Molina, J. Márquez-Membrive, G. Aguilera Manrique, A. Castro-Sánchez Implantación del nuevo modelo de formación práctico-clínica en Andalucía: una evaluación cualitativa en las titulaciones de Enfermería y Fisioterapia Enferm Clin, 24 (2014), pp. 136-141