El instinto de la literatura. Una aproximación a la actividad literaria a partir de la teoría de la evolución

  1. Ruiz Martínez, José Manuel 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Zeitschrift:
Archivum: Revista de la Facultad de Filosofía y Letras
  1. Lada Ferreras, Ulpiano (coord.)
  2. Río Castañeda, Laro del (coord.)
  3. Sánchez Ungidos, Guillermo (coord.)

ISSN: 0570-7218

Datum der Publikation: 2020

Titel der Ausgabe: Transversales. Teoría literaria, ciencia, filosofía.

Nummer: 70

Seiten: 229-254

Art: Artikel

DOI: 10.17811/ARC.70.1.2020.229-254 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Archivum: Revista de la Facultad de Filosofía y Letras

Zusammenfassung

This article aims to discuss the possibility of thinking about Literature from the perspective of the Theory of Evolution. We will therefore make a critical exposition of the possibility that literary activity has to do with innate faculties, product of natural selection and human evolution. We will do so using three main authors who have directly approached this idea: Joseph Carroll, Steven Pinker, and Denis Dutton. In order to contextualize the problem, we will put their ideas in relation to some literary ideas (from literary authors and literary theorists) that have tried inquire about the nature of the poetic or literary facts. Among other consequences, the proposal has implications on the debate about the relations between nature and culture, that is: what is cultural in the human being, and therefore relative in his or her conduct, what belongs to a common human nature, and also if an activity so obviously cultural as Literature can be considered in the light of the natural qualities of the human being as an animal species product of a sophisticated process of evolution.

Bibliographische Referenzen

  • Aristóteles, Poética, Valentín García Yebra, ed., Madrid, Gredos.
  • Bobes Naves, C. (2008) Crítica del conocimiento literarrio, Madrid, Arco/libros.
  • Carroll, J. (1995) Evolution and Literary Theory, Columbia, University of Missouri Press.
  • Chicharro, A. (1987): Literatura y saber, Sevilla, Alfar.
  • Dutton, D. (2009) El instinto del arte. Belleza, placer y evolución humana. Madrid, Paidós.
  • Dupont, F. (1994) La invención de la literatura, Madrid, Debate.
  • Espada, A. (2008) Periodismo práctico, Madrid, Espasa.
  • Fernández Buey, F. (2013) Para la tercera cultura. Ensayos sobre ciencias y humanidades, S. C. , El viejo topo.
  • Gould, S. J. (1995): “El cuadro de la historia de la vida”. En Brockman J., La tercera cultura. Más allá de la revolución científica, Barcelona, Tusquets, 47-68.
  • Jakobson, R. (1981) Lingüística y poética, Madrid, Cátedra.
  • James, H. (2007), Retrato de una dama, Madrid, Cátedra.
  • Kundera, M. (1986) El arte de la novela, Barcelona, Círculo de lectores.
  • Pinker, S. (1995): “El lenguaje es un instinto humano”. En Brockman J., La tercera cultura. Más allá de la revolución científica, Barcelona, Tusquets, 203-223.
  • Pinker, S. (2002) La tabla rasa. La moderna negación de la naturaleza humana, Madrid, Paidós.
  • Pozuelo Yvancos, J. M. (1997) “Lírica y ficción”. En Garrido Domínguez, A., Teorías de la ficción literaria, Madrid, Arco/Libros, 241-268.
  • Shklovski, V. (1965) “El arte como artificio”, En Todorov, T., Teoría de la literatura de los formalistas rusos, Buenos Aires, Ediciones Signos, 55-70.
  • Volpi, J. (2011) Leer la mente. El cerebro y el arte de la ficción, México D. F., Alfaguara (edición electrónica).