El poema en prosa en Jorge Luis Borges. Una propuesta de poética implícita

  1. José Manuel RUIZ MARTÍNEZ 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Impossibilia

ISSN: 2174-2464

Year of publication: 2020

Issue Title: Agencia y transnacionalismo: refugiadas españolas republicanas en tránsito en Francia

Issue: 20

Pages: 175-196

Type: Article

DOI: 10.32112/2174.2464.2020.387 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Impossibilia

Abstract

In this article, we propose a reflection on the short prose texts we can find inBorges books from El hacedor and which, from that moment, constitute one of his mosttypical productions. We aim that such short texts are in fact prose poems, even thoughBorges himself does not refer ever to them by that name. For this, we will present and discussthe main characteristics and problems of the prose poem, regarding genre issues, form andcontent, and we will compare them with these borgian texts. Furthermore, we search forideas that allow us to confirm our hypothesis in Borges implicit poetics. We also point outthat the great Borgian contribution to this hybrid and contradictory genre is the inclusion init of the essayistic discourse

Bibliographic References

  • BAUDELAIRE. (1884). Notes Nouvelles sur Edgar Allan Poe. En POE, Edgar. Nouvelles Histories Extrarodinaires traduites par Charles Baudelaire (pp. I-XX). Paris: A. Quantin.
  • BAUDELAIRE. (2018). Pequeños poemas en prosa. Madrid: Cátedra.
  • BORGES, Jorge Luis. (1992a). Obras completas I (1923-1936). Barcelona: Círculo de lectores.
  • BORGES, Jorge Luis. (1992b). Obras completas II (1941-1960). Barcelona: Círculo de lectores.
  • BORGES, Jorge Luis. (1992c). Obras completas III (1964-1975). Barcelona: Círculo de lectores.
  • BORGES, Jorge Luis. (1992d). Obras completas IV (1976-1985). Barcelona: Círculo de lectores.
  • BORGES, Jorge Luis. (1999). Un ensayo autobiográfico. Barcelona: Círculo de lectores.
  • BORGES, Jorge Luis. (2001). Arte poética. Barcelona: Crítica.
  • CORTÁZAR, Julio. (1994). Obra crítica/2. Madrid: Alfaguara.
  • ECO, Umberto. (1984). Apostillas a El nombre de la rosa. Barcelona: Lumen.
  • FERNÁNDEZ, Jesse. (1994). El poema en prosa en Hispanoamérica del modernismo a la vanguardia (estudio crítico y antología). Madrid: Hiperión.
  • LAUSBERG, Heinrich. (1967). Manual de retórica literaria. Fundamentos de una ciencia de la literatura. Volumen II. Madrid: Gredos.
  • LEÓN, Benigno. (Ed.). (2005). Antología del poema en prosa español. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • MILLÁN, José Antonio. (2018). Introducción. En BAUDELAIRE. Pequeños poemas en prosa (pp. 7-41). Madrid: Cátedra.
  • MORTARA GARAVELLI, Bice. (2015). Manual de retórica. Madrid: Cátedra.
  • PAZ, Octavio. (1999). La casa de la presencia. Poesía e Historia. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
  • PÉREZ, Alberto Julián. (1986). Poética de la prosa de J. L. Borges. Madrid: Gredos.
  • PIGLIA, Ricardo. (2014). Formas breves. Barcelona: Debolsillo.
  • RICHARDS, Marvin. (1998): Without Rhyme or Reason: Gaspard de la Nuit and the Dialectic of the Prose Poem. London: Associated University Presses.
  • RODRÍGUEZ, Juan Carlos. (2002): De qué hablamos cuando hablamos de literatura. Granada: Comares.
  • SALA ROSE, Rosa. (2005). Diccionario crítico de mitos y símbolos del nazismo. Barcelona: Círculo de lectores.
  • SALVADOR, Álvaro. (1995). Borges y la estética de las vanguardias. Letra clara, 1. 20-22.
  • SÁNCHEZ Trigueros, Antonio. (2013). El concepto de sujeto literario y otros ensayos críticos. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • UTRERA TORREMOCHA, María Victoria. (1999). Teoría del poema en prosa. Sevilla: Secretariado de publicaciones de la Universidad de Sevilla.