La alegoría barroca, figura de ingenio

  1. de la Higuera, Javier 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

ISSN: 2328-1308

Year of publication: 2022

Volume: 10

Issue: 2

Pages: 93-109

Type: Article

DOI: 10.13035/H.2022.10.02.07 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

Abstract

The article proposes an analysis of allegory as a fundamental operator of the baroque figurative dispositif of re-centring the world. To this end, it offers an interpretation of Gracián’s work, Agudeza y arte de ingenio, within the framework of Christian figural interpretation (E. Auerbach) and in relation to the process of deconstruction of Christianity (J.-L. Nancy) that took place in modernity. The attention to the speculative concept of allegory proposed by W. Benjamin in his study of the Trauerspiel allows us to discover several fundamental hermeneutical keys to understanding the important role of allegory in the baroque conception. Allegory then appears as a key element of the theory of style that Gracián’s work offers, as a structural feature of his figure of wit and as a defining key of baroque hermeneutics that makes it irreducible to the Renaissance hermeneutics of resemblance

Bibliographic References

  • Agamben, Giorgio, «La idea del lenguaje», en La potencia del pensamiento [2005], Anagrama, Barcelona, 2008, pp. 26-37.
  • Aranguren, José Luis L., «La moral de Gracián», en Estudios literarios, Barcelona, Círculo de Lectores, 1993, pp. 169-200.
  • Auerbach, Erich, Mimesis. La representación de la realidad en la literatura occidental [1942], trad. de Ignacio Villanueva y Eugenio Imaz, México, D. F., Fondo de Cultura Económica, 1996.
  • Auerbach, Erich, Figura [1938], trad. de Yolanda García Hernández y Julio A. Pardos, Madrid, Trotta, 1998.
  • Batllori, Miquel, Gracián y el Barroco, Roma, Edizioni di Storia e Leteratura, 1958.
  • Benjamin, Walter, «Sobre el lenguaje en general y sobre el lenguaje de los hombres» (1916), en Sobre el programa de la filosofía futura, trad. Roberto J. Vernengo, Barcelona, Planeta-Agostini, 1986, pp. 139-153.
  • Benjamin, Walter, El origen del drama barroco alemán [1928], trad. José Muñoz Millanes, Madrid, Taurus, 1990.
  • Blanco, Emilio, «Introducción», en Baltasar Gracián, Arte de ingenio. Tratado de la agudeza [1642], Madrid, Cátedra, 1998, pp. 9-88.
  • Blanco, Mercedes, «Qu’est-ce qu’un “concepto”?», Les langues néo-latines, 254, 1985, pp. 5-20.
  • Blanco, Mercedes, «El mecanismo de la ocultación. Análisis de un ejemplo de agudeza», Criticón, 43, 1988, pp. 13-36.
  • Blanco, Mercedes, Les réthoriques de la pointe. Baltasar Gracián et le conceptisme en Europe, Genève, Editions Slatkine, 1992.
  • Blanco, Mercedes, «Gracián y el método», en Baltasar Gracián: antropología y estética. Actas del II Coloquio internacional (Berlín, 4-7 de octubre de 2001), ed. Sebastian Neumeister, Berlin, Walter Frey, 2004, pp. 35-61.
  • Borges, Jorge Luis, «Baltasar Gracián», en Obra poética, Madrid, Alianza Editorial / Emecé Editores, 1979, pp. 202-203.
  • Cerezo, Pedro, El héroe de luto. Ensayos sobre el pensamiento de Baltasar Gracián, Zaragoza, Institución «Fernando el Católico», 2015.
  • Checa, Jorge, «La imaginería arquitectónica del Criticón: técnicas y principios de la representación alegórica», en Gracián y la imaginación arquitectónica: espacio y alegoría de la Edad Media al Barroco, Potomac, Scripta Humanistica, 1986, pp. 123-138.
  • De Launay, Marc, «Messianisme et philosophie du langage», en Revue Lignes, 27.3, 2008, pp. 60-78.
  • Deleuze, Gilles, Lógica del sentido [1989], Paidós, Barcelona, 1989.
  • Gadamer, Hans Georg, Verdad y método, traducción de Ana Agud y Rafael de Agapito, Sígueme, Salamanca, 1984.
  • Gagnebin, Jeanne-Marie, «L’allégorie, face souffrante du monde», en: Revue de théologie et de philosophie, 115.3, 1983, pp. 275-284.
  • Gracián, Baltasar, Agudeza y arte de ingenio [1648], ed. Evaristo Correa, Castalia, Madrid, 1987, 2 vols.
  • Gracián, Baltasar, Arte de ingenio. Tratado de la agudeza [1642], ed. Emilio Blanco, Cátedra, Madrid, 1998.
  • Gracián, Baltasar, El Criticón, ed. Santos Alonso, Cátedra, Madrid, 1980.
  • Gracián, Baltasar, Oráculo manual y arte de la prudencia, ed. Emilio Blanco, Cátedra, Madrid, 1997.
  • Grassi, Ernesto, La filosofía del humanismo. Preeminencia de la palabra [1986], Anthropos, Barcelona 1993.
  • Higuera, Javier de la, «El barroco y nosotros. Perspectiva del barroco desde la ontología de la actualidad», en Actas del Congreso «Andalucía barroca», Sevilla, Consejería de Cultura, 2008, vol. IV, pp. 105-114.
  • Higuera, Javier de la, «La imagen barroca y la representación moderna», Pensamiento, 78.300, 2022, pp. 1231-1257.
  • Lafont, Cristina, La razón como lenguaje. Una revisión del «giro lingüístico» en la filosofía del lenguaje alemana, Madrid, Visor, 1993.
  • Lledó, Emilio, «Lenguaje y mundo literario en El Criticón de Gracián», en Imágenes y palabras, Madrid, Taurus, 1998, pp. 309-325.
  • Maldonado de Guevara, Francisco, «Del ingenium de Cervantes al de Gracián», Revista de estudios políticos, 100, 1958, pp. 147-166.
  • Martínez Neira, Tomás Z., «La alegoría absoluta en El Criticón: un diálogo con Benjamin», Ingenium, 10, 2016, pp. 109-127.
  • Merleau-Ponty, Maurice, «El lenguaje indirecto», en La prosa del mundo [1969], trad. de Francisco Pérez Gutiérrez, Madrid, Taurus, 1971, pp. 83-170.
  • Nancy, Jean-Luc, Noli me tangere. Essai sur la levée du corps, Bayard, Paris, 2003.
  • Nancy, Jean-Luc, «La desconstrucción del cristianismo» [1998], trad. española de Javier de la Higuera y José Carlos Bernal en Revista de filosofía Universidad Iberoamericana, 112, 2005, pp. 7-28.
  • Owens, Craig, «El impulso alegórico. Hacia una teoría del postmodernismo», Atlántica. Revista de arte y pensamiento, 1, 1991, pp. 32-40.
  • Pelegrín, Benito, «La retórica ampliada al placer», Diwan, 8-9, 1980, pp. 35-80.
  • Pelegrín, Benito, «Antithèse, métaphore, synecdoque et métonymie. Stratégie de la figure dans l’Oráculo manual de Baltasar Gracián», Revue de Littérature comparée, 3, 1982, pp. 339-350.
  • Pelegrín, Benito, «Réthorique du silence: X = S + Z», en Les formes breves. Actes du Colloque international, ed. Benito Pelegrín, Aix-en-Provence, Université de Provence, 1984, pp. 65-90.
  • Pelegrín, Benito, Le fil perdu du «Criticón» de Baltasar Gracián. Objectif Port-Royal. Allégorie et composition conceptiste, Aix-en-Provence, Université de Provence, 1985.
  • Pelegrín, Benito, «Du fragment au rêve de totalité. Entre deux infinis, l’aphorisme», en Fragments et formes breves. II Colloque international, ed. Benito Pelegrín, Aix-en-Provence, Université de Provence, 1990a, pp. 103-114.
  • Pelegrín, Benito, «Typologie des écritures baroques», en Le baroque littéraire. Théorie et pratiques. Actes du Colloque Paris 12-14 décembre 1989, Paris, Fondation Calouste Gulbekian, 1990b, pp. 85-94.
  • Pelegrín, Benito, Figurations de l’infini. L’âge baroque européen, Paris, Seuil, 2000.
  • Pelegrín, Benito, «Entre sacra y profana, la Agudeza. La oratoria sagrada de Lorenzo a Baltasar Gracián», Criticón, 84-85, 2002, pp. 217-231.
  • Pelegrín, Benito, «Pour une théorie figurale du baroque, L’effet paromase», Atala, 11, 2008, pp. 199-217.
  • Rodríguez de la Flor, Fernando, «Símbolo y teúrgia. La alegoría en el espacio de la Contrarreforma española», en La península metafísica, Madrid, Biblioteca Nueva, 1999, pp. 389-406.
  • Sánchez Madrid, Nuria, «El Criticón de Baltasar Gracián como ontología alegórica», Ingenium, 7, 2013, pp. 171-192.
  • Taylor, Charles, «Theories of Meaning», en Human Agency and Language. Philosophical Papers 1, Cambridge, Cambridge University Press, 1985, pp. 248-292.
  • Todorov, Tzvetan, Teorías del símbolo [1977], trad. Francisco Rivera, Caracas, Monte Ávila Editores, 1991.