¿De qué substancia está hecha la arquitectura?Contigüidades y serendipias en torno al agua en el proyecto contemporáneo

  1. Juan Domingo-Santos
  2. Carmen Moreno-Álvarez
Revista:
RA: revista de arquitectura

ISSN: 1138-5596

Any de publicació: 2020

Títol de l'exemplar: Ontología orientada al material / Material Oriented Ontology (Lucas Muñoz, Editor invitado / Guest Editor)

Número: 22

Pàgines: 96-111

Tipus: Article

DOI: 10.15581/014.22.96-111 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: RA: revista de arquitectura

Resum

This text describes the reunion between creation and the universal contiguity of thought, matter and form, and how certain forms of architecture are conceived of a single substance which is transferred to the elements that make up the work. This article questions the strictly technical condition of a large part of 20thcentury architecture -especially that of the Modern Movementwith a “detached look” at the discipline from a technical point of view and taking into consideration the repertoire of materials. Although it is not possible to generalise and the routes taken by the contemporary architectural project are many and varied, we may speak of a certain line of thought derived from a universal contiguity (Ovid, Fourier, Calvino) present in certain architectural movements in history that mark a clear distinction between the building materials and the substance with which architecture is conceived. This text reflects on these questions taking water as an argument for creation in architecture.

Referències bibliogràfiques

  • ÁLVAREZ ÁLVAREZ, Darío, “El paisaje como obra de arte total. Dimitri Pikionis y el entorno de la Acrópolis”, en revista RA 2011, n. 13.
  • ASCOLESSE, Marianna, “La strada del bene comune. Il segno del passato nel presente”, en AA.VV. I Campi Flegrei. L´Architettura per i paesaggi archeologici, Universidad degli Studi di Napoli Federico II, Dipartamento di Architettura, Nápoles, 2016.
  • AA.VV., El Manifiesto de la Alhambra, Revista nacional de Arquitectura, Madrid, 1953.
  • AA.VV., El Manifiesto de la Alhambra 50 años después. El Monumento y la Arquitectura Contemporánea. Colección Monografías de la Alhambra, n. 1, Patronato de la Alhambra y Generalife y TF Editores, Madrid, 2006.
  • AA.VV., Joseph Beuys, Museo Nacional de Arte Reina Sofía, Madrid, 1994.
  • AA.VV. Scarpa: Carlo. La Fondazione Querini Stampalia a Venezia, Electa, Firenze, 2006.
  • BARKER, Rachel y BRACKER, Alison, “Beuys is Dead: Long Live Beuys! Characterising Volition, Longevity, and Decision-Making in the Work of Joseph Beuys”, en Tate Papers, Otoño 2005, n. 4. (https://www.tate.org.uk/research/publications/tate-papers/04/beuys-isdead-long-live-beuys-characterisingvolition-longevity-and-decision-makingin-the-work-of-joseph-beuys. Fecha de consulta, 20 de marzo 2020).
  • CALVINO, Italo, Por qué leer los clásicos, Tusquets (marginales 122), Barcelona, 1993.
  • COHEN, Jean Louis, “Una arquitectura sin mayúsculas”, en AV Monografías, 2016, nn. 186-187 “Álvaro Siza 1995-2016”, p. 10.
  • CURTIS, William, “Álvaro Siza: una arquitectura de bordes”, en revista El Croquis, 1994, n. 69-69 “Álvaro Siza 1958- 1994”, pp. 32 a 45.
  • DE BALZAC, Honoré, La búsqueda del Absoluto, Nórdica Libros, Madrid, 2018.
  • DI PALMA, Bruna, “Ri (n) tracciare relazioni. Strategie progettuali per le rovine archeologiche monumentali di pozzuoli”, en AA.VV. I Campi Flegrei. L´Architettura per i paesaggi archeologici, Universidad degli Studi di Napoli Federico II, Dipartamento di Architettura, Nápoles, 2016.
  • DOMINGO SANTOS, Juan, La tradición innovada. Escritos sobre regresión y modernidad, Colección Arquia/Tesis, n. 38, Fundación Arquia, Barcelona, 2013.
  • FERLENGA, Alberto, “Signe”, en AA. VV. Paesaggi di rovine. Paesaggi rovinati, Sapienza Universitá di Roma, Roma, 2014.
  • JUEZ JUARROS, Francisco, Símbolos de poder en la arquitectura de Al-Ándalus, Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Geografía e Historia, Madrid, 1999 (Tesis doctoral).
  • MATTEINI, Tessa, Paesaggi del tempo. Documenti archeologici e rovine artificiali nel disegno del paisaggio, Universidad degli studi Firenze, Florencia, 2009.
  • MANONELLES, Laia, “Cuando la fe mueve montañas: Utopías poéticas y políticas”, en Revista de Estudios Globales y Arte Contemporáneo, 2016, número 1, pp. 205- 230.
  • OVIDIO NASÓN, Publio, Las Metamorfosis (Obra completa en tres volúmenes), Editorial Gredos, Madrid, 2008.
  • TRILLO DE LEYVA, Juan Luis, Argumentos, sobre la contigüidad en la arquitectura, Universidad de Sevilla, Sevilla, 2001.