Aprendizaje Servicio. Análisis de una experiencia universitaria

  1. Herrera Pastor, David 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Investigación en la escuela

ISSN: 0213-7771 2443-9991

Year of publication: 2020

Issue Title: Investigando las emociones

Issue: 102

Pages: 154-164

Type: Article

DOI: 10.12795/IE.2020.I102.11 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Investigación en la escuela

Abstract

This article reviews the pedagogical and social foundations of a successful Service Learning experience at the University. The experience combined two subjects (from two different Faculties) and involved 120 students, 10 teachers and 12 third sector entities working on situations of social exclusion. The objective was to develop a Service Learning experience through which: 1) The students work in real situations of these entities, in order to include minorities (Disability, Immigration, LGTB+, etc.). And 2) producing audiovisual pieces with the purpose of transforming the general social conscience regarding these excluding realities. The Service Learning process is examined through the concrete experience of one of the groups of students (specifically, the one tutored by the author of this article). To examine this experience, fieldwork has been carried out which, in addition to other actions, is fundamentally based on interviews with representatives of all the members participating in the experience: students from the two faculties, teachers from the two faculties, tutor and a representative of the collaborating entity. Data show the multiple educational potentialities of this learning model. And the socio-pedagogical arguments put forward show a training process that is very appropriate, particularly for higher education, and aim to encourage university teachers to implement it.

Bibliographic References

  • Ausubel, D. P. (1976). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. Trillas.
  • Batllé, R. (2011). ¿De qué hablamos cuando hablamos de aprendizaje-servicio? Crítica, 972, 49-54.
  • Bernstein, B. (1993). La estructura del discurso pedagógico. Morata.
  • Boekaerts, M. (2016). Engagement as an inherent aspect of the learning process. Learning and Instruction, 43, 76-83. Doi:10.1016/j.learninstruc.2016.02.001
  • Brozmanová, A., Heinzová, Z., Kurčikov, K., Nemcová, L. and Šolcová, J. (2019). Desarrollo de competencias claves a través del aprendizaje-servicio. Universidad, Escuela y Sociedad, 6, 34-54.
  • Chiva Bartoll, O., Capella Peris, C. y Martínez Usarralde, M. J. (2018). Aprendizaje-servicio y responsabilidad social universitaria: una apuesta por la mejora docente y el compromiso social. En O. Chiva y J. Gil (Coords.), Aprendizaje-servicio universitario: Modelos de intervención e investigación en la formación docente (pp. 59-70). Octaedro.
  • Dewey, J. (1938). Experience and Education. Touchstone.
  • Díaz Barriga, F. (2003). Cognición situada y estrategias para el aprendizaje significativo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 5(2). http://redie.uabc.mx/redie/article/view/85/1396
  • Francisco, A. y Moliner, L. (2010). El aprendizaje servicio en la Universidad: una estrategia en la formación de ciudadanía crítica. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(4), 69-77.
  • Freire, P. (1971). Pedagogía del oprimido. Siglo veintiuno de España editores.
  • Folgueiras, P. y Martínez-Vivot, M. (2009). El desarrollo de competencias en la Universidad a través del Aprendizaje y Servicio Solidario. Revista Interamericana de Educación para la Democracia, 2(1), 55-76.
  • Folgueiras, P., Luna, E. y Puig, G. (2013). Aprendizaje y servicio: estudio del grado de satisfacción de estudiantes universitarios. Revista de Educación, 362, 159-185. doi:10.4438/1988-592X-RE-2011-362-157
  • García García, M. y Sánchez Calleja, L. (2017). El aprendizaje servicio y el desarrollo de las competencias emocionales en la formación inicial del profesorado. Contextos Educativos, 20, 127-145. http://doi.org/10.18172/con.2991
  • Gargallo, B., Morera, I., Iborra, S., Climent, M. J., Navalón, S. y García, E. (2014). Metodología centrada en el aprendizaje. Su impacto en las estrategias de aprendizaje y en el rendimiento académico de los estudiantes universitarios. Revista Española de Pedagogía, 259, 415-435.
  • Goldberg, L. R. y Coufal, K. L. (2009). Reflections on service-learning, critical thinking, and cultural competence. Journal of College Teaching & Learning, 6(6), 39-50.
  • Herrera, D. (2016). Aportaciones metodológicas a la investigación biográfica, relacionadas con el procesamiento y la organización de los datos. Cuestiones Pedagógicas, 25, 145-160. DOI: http://dx.doi.org/10.12795/CP.2016.i25.11
  • Herrera, D. (2018). Investigación biográfica y educación inclusiva. Una innovación docente universitaria de enorme potencial. International Journal of Educational Research and Innovation, 10, 211-231.
  • Herrera, D., Padilla, M. T. y González-Monteagudo, J. (2020). Acompañamiento sociopedagógico, holismo y longitudinalidad: Claves de una buena práctica con un menor infractor. Revista Fuentes, 22(1), 53-64. DOI: 10.12795/revistafuentes.2020.v22.i1.05
  • Konstantoni, K., Kustatscher, M. y Emejulu, A. (2017). Travelling with intersectionality across time, place and space. Children’s Geographies, 15, 1–5. https://doi.org/10.1080/14733285.2016.1255838
  • Korthagen, F. (1999). Linking theory and practice. Changing the pedagogy of teacher education. Educational researcher, 28, 4-17.
  • Luriia, A., Leontiev, A.N. y Vygotskii, L. S. (1979). Psicología y pedagogía. Akal
  • Martínez-Vivot, M. y Folgueiras Bertomeu, P. (2015). Evaluación participativa, Aprendizaje-Servicio y Universidad. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 19(1), 128-143. http://www.ugr.es/local/recfpro/rev191ART7.pdf
  • Marrero, J. (2007). Del aprendizaje significativo al aprendizaje relevante. Indivisa: Boletín de estudios e investigación, 8, 101-110.
  • Pérez Gómez, A. I., Soto Gómez, E., Serván Núñez, M. J. y Sola Fernández, M. (2008). Contextos y recursos para el aprendizaje relevante en la universidad. Junta de Andalucía y Akal.
  • Piaget, J. e Inhelder, B. (2000). The psychology of the child. Basic Books.
  • Puig, J. M. y Palos, J. (2006). Rasgos pedagógicos del aprendizaje–servicio. Cuadernos de Pedagogía, 357, 60–63.
  • Puig, J.M., Gijón, M., Martín, X. y Rubio, L. (2011). Aprendizaje servicio y Educación para la Ciudadanía. Revista de Educación, número extraordinario, 45-67.
  • Quintana Cábanas, J. M. (1993). Los ámbitos profesionales de la animación. Narcea.
  • Rodríguez-Gallego, M. (2014). El Aprendizaje-servicio como estrategia metodológica en la Universidad. Revista Complutense de Educación, 25(1), 95-113. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.41157
  • Rodríguez-Gallego, M. y Ordóñez-Sierra, R. (2015). Una experiencia de aprendizaje servicio en comunidades de aprendizaje. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 19(1), 314-33. http://www.ugr.es/local/recfpro/rev191ART14.pdf
  • Schön, D. A. (1992). La formación de profesionales reflexivos: hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Paidós.
  • Stanton, T. (1990). Service Learning: Grouping toward a definition. En J. Kendall (Ed.), Combining Service and Learning: A resource book for community and public service. Vol 1 (pp. 65-67). National Society for Internships and Experiential Education, Raleigh, NC.
  • Tapia, M. N. (2010). La propuesta pedagógica del ‘aprendizaje-servicio’: una perspectiva Latinoamericana. TzhoeCoen. Revista científica, 5, 23-44.
  • Tapia, M. N. (2014). La aportación del aprendizaje-servicio en el mundo. ¿De qué calidad educativa hablamos? Cuadernos de Pedagogía, 450, 54-56.
  • Trillo Alonso, F. (1994). El profesorado y el desarrollo curricular: tres estilos de hacer escuela. Cuadernos de Pedagogía, 228, 70-74.